Vanlige belastningsskader i underekstremitetene; kne, fot og hofte, oppstår som et resultat av indre og ytre faktorer. De indre faktorene kategoriseres som modifiserbare og ikke-modifiserbare årsaker. Modifiserbare årsaker til belastningsskader er muskelsvakhet, muskelstivhet, koordinasjon og teknikk. Ikke-modifiserbare årsaker er kjønn, alder, rase og anatomiske ulikheter i muskel- og skjelettsystemet. Ytre faktorer er treningsmengde, arbeidsstilling, utstyr (f.eks. joggesko eller kontorstol), hvilket underlag man trener/jobber på osv. Forebyggende strategier for belastningsskader er å identifisere hvilke indre og ytre faktorer som er årsaken til skaden, og justere de faktorene slik at kroppen fungerer og beveger på seg optimalt.

Smerter i kne

Patellofemoralt smertesyndrom er en av de mest hyppige belastningsskadene vi får i knærne. Ca. 25% av løpere opplever dette, og kvinner får denne typen av skade dobbelt så ofte som menn. Denne belastningsskaden er karakterisert av diffus smerte rundt eller under kneskålen. Smerten blir ofte tydelig i aktivitet, ved lenge stillesittende eller når man våkner på morgenen. De vanligste årsakene til patellofemoralt smertesyndrom er; anatomisk, hvordan skjelettet vårt er og biomekanikken i kne-leddet, overbelastning av muskel-skjelettsystemet i trening eller arbeid, og muskelsvakhet/stivhet. Risikofaktorer for denne type plage er ved rask økning av treningsmengde, løping på hardt underlag eller feil teknikk i styrketrening. Av alle pasienter som gjennomgår en personlig tilpasset rehabilitering, vil ca. 2/3 bli smertefrie. En personlig tilpasset rehabilitering inkluderer trening, manuelle teknikker fra våre behandlere, ergonomiske råd til arbeidsplassen og veiledning til aktivitets-spesifikk teknikk som for eksempel løpe- eller løfteteknikk.

Smerter i fot

Plantarfascitt er en svært vanlig belastningsskade i foten. Plantarfascien er en struktur på undersiden av foten og dens primære funksjon er å absorbere belastning til foten og sørge for optimal fot biomekanikk. Plantarfascitt er en betennelse på plantarfascien. Skaden forekommer i alle aldre, men oftest i middelaldrende mennesker (>40 år) og oftere kvinner enn menn. En slik skade er vanlig for idrettsutøvere (ca. 10% av alle løpere) og arbeidere i yrkesgrupper hvor man står eller går mye (f.eks. militære). Smerten forekommer på undersiden av foten, oftest ved hælen. Smerten er ofte tydelig på morgenen, når man har stått/ gått lenge eller når man går barbeint på hardt underlag. Ca. 90% av pasienter vil bli smertefrie i løpet av 6 måneder med konservativ behandling. Rehabilitering for plantarfascitt består primært av trening, manuelle teknikker fra våre behandlere, ergonomiske råd til arbeidsplassen og veiledning til aktivitets-spesifikk teknikk. Andre behandlingsstrategier inkluderer tilpassede fotsåler eller betennelsesdempende medisin (NSAID’s).

Smerter i hofte

Gluteal tendinopati er en vanlig belastningsskade i hoften. Begrepet «tendinopati» beskriver variasjoner av smertefulle tilstander som forekommer i og rundt senevev, relatert til ulike former for overbelastning. Tendinopati er ofte i forbindelse med en minimal betennelse. Skaden er vanligst for kvinner (ca. 25% over 50 år) og idrettsutøvere. Smerten føles på utsiden av hoften, og blir provosert under aktivitet eller sideliggende på hoften. Risikofaktorer for belastningsskade i hoften inkluderer en rask økning i treningsmengde, løping, lange gåturer, historie med korsryggsmerter og feil teknikk ved styrketrening. De vanligste årsakene til gluteal tendinopati er belastning via trening eller arbeid, og av anatomiske grunner. En anatomisk årsak som gjør at kvinner får denne form for belastningsskade hyppigere enn menn, er vinkelen på hoften og hoftebredde. Våre behandlere tilpasser en personlig rehabiliteringsstrategi med både trening og manuelle teknikker, samt identifiserer den underliggende årsaken til skaden.

Har du spørsmål i forhold til belastningsplager eller ønsker du mer informasjon om behandling? Les mer om våre fysioterapeuter, eller kontakt gjerne en av våre klinikker.

Referanser: