Kiropraktor i Oslo, Bergen og Sandnes

KIROPRAKTIKK + MENTAL TRENING

Avlær smerte gjennom nevroplastisk tilnærming

• Er du lei av hyppig tilbakevendende og langvarige smerter? Det være seg ryggsmerter, nakkesmerter, hodepine, svimmelhet osv.
  • Har du forsøkt alt av behandlinger, men ingenting hjelper i lengden?

Da er kombinasjonen kiropraktikk og mental trening riktig for deg. Smerte er et varselsignal, konstruert i hjernen vår, for å beskytte oss mot farer. Ved å jobbe med hode og kropp som et system, via fysisk behandling og via mentale teknikker kan vi endre hjernens oppfattelse av farer og dermed avlære smerte. Dette kalles en nevrolplastisk tilnærming som med andre ord betyr hjernens evne til å tilpasse seg og danne nye forbindelser basert og erfaringer og læring.

Forskning og langvarig smerte

Nyere forskning viser at langvarig smerteproblemer ofte kan skyldes et overbeskyttende og sensitivisert nervesystem hvorpå hjernen din og nervesystemet ditt er blitt mer følsomt for smerte, fremfor strukturell skade, eksempelvis skadet vev som anses som en annen nevrofysiologisk mekanisme. Tilnærmingen til et sensitivisert nervesystem vil derfor basere seg på tiltak som gjør kroppens alarmsystem mindre sensitivt. Moderne smertevitenskap har de siste årene gitt oss en dypere forståelse av smerte som nå anses som en kompleks og sammensatt opplevelse som involverer psykologiske, sosiale og biologiske faktorer, kjent som den bio-psyko-sosiale modellen.

Other collect reviews by Endorsal

Samspill mellom hjerne og nervesystem

Alt du gjør påvirker nervesystemet ditt; tankene dine, følelsene dine, det du spiser, relasjonene dine, stress, søvn og bevegelse, eller mangel på det. Med andre ord, så er det utrolig krevende å være nervesystem i dagens moderne samfunn. Det er så mange ting som trykker på alarmknappen og som stresser systemet vårt. Over tid, eller om vi ikke er gode på å bevisst prioritere nok hvile, forblir kroppen i alarmberedskap. Dette fører til rovdrift av kroppens ressurser, litt som å kjøre bil i andre gir i 80 km på E6 opp mot Trondheim med altfor høyt turtall. Alarmsystemet vil over tid bli sensitivisert og mange opplever å bli syke. Utmattelse, kroniske smerter i rygg og nakke, hodepine, svimmelhet, søvnproblemer, nedstemthet, angst er bare noen få eksempler på følgesymptomer ved langvarig negativ belastning og stress på nervesystemet.

Fra et evolusjonsperspektiv, hjelper smerte oss til å overleve. Smerte er ansett som et “faresignal” fra hjernen og nervesystemet ditt. Angst, nedstemthet, svimmelhet, uro, samt uhensiktsmessige sannheter/overbevisninger fra fortiden er også faresignaler sendt fra hjernen. Hjernen vil derimot ha mindre behov for å skape symptomer når du føler på kontroll og vet hva som skjer i kroppen din. Derfor er kunnskap om hvordan hjernen og nervesystemet ditt fungerer den beste smertestillende medisinen for kroppen.

Hvordan jobber en mental trener?

Gjennom kunnskapsformidling i tråd med forskningsbasert og moderne smerteforståelse vil vi prøve å gi deg nyttig og viktig informasjon om fysiologien bak dine symptomer. Videre vil vi hjelpe deg til å bli bevisst på de mange årsakssammenhenger, nettopp for å bevisstgjøre de nødvendige endringene for å nå ditt/dine satte mål.

Hvordan må du jobbe for å oppnå endring?

Bevissthet og aksept er viktige verktøy og nøkkelen til endring. Man kan ikke endre det man ikke er bevisst på! Mental trening handler om å bli bevisst på det ubevisste. Med andre ord; reversere uhensiktsmessige ubevisste tanker, følelser og handlinger som går igjen i alt du gjør uten at du tenker over det. Det handler om å fjerne ugresset med røttene slik at du kan plante de blomstene du ønsker å ha! Hva er det som trigger nervesystemet ditt, og hva trygger det? God helse avhenger av et godt regulert nervesystem.

Hvem kan dra fordel av behandlingen?

Kiropraktikk + Mental trening er for deg som..

• Er lei av hyppig tilbakevendende og langvarige smerter
  • Har forsøkt alt, men føler ingenting hjelper i lengden
  • Ønsker å forstå årsaken til hva som driver smertene
  • Ønsker å spille på lag med egen kropp og eget nervesystem
  • Er sterkt motivert til aktivt avdekke årsakssammenhenger
  • Har vilje og ønske til å gjøre nødvendig endringer for å «avlære» smertepersepsjon

Kiropraktikk + Mental trening er ikke for deg som..

• Ønsker en quick fix
  • Forventer at behandler gjør jobben
  • Ikke motivert til å gjøre den mentale jobben som kreves

Mental trening på Atlasklinikken

Mental trening tilbys av vår kiropraktor i Oslo, Hildegunn, som vil kombinere sin bakgrunn som kiropraktor, mental trener, nevrocoach og sertifisert PRT terapeut (Pain Reprocessing Therapy) i alle samtaler for å kunne sikre deg de beste resultatene.

Et behandlingsopplegg med Kiropraktikk + Mental trening vil inneholde:

• Kartlegging
  • Kunnskapsformidling og smerteforståelse
  • De fem grunnpilarene for optimal helse
  • Omprogrammering av nervesystemet via bevisstgjøring og endring av uhensiktsmessige tanke-, følelses- og handlingsmønstre
  • Utnytte nevroplastisiteten i oss til å blant annet å avlære “smerte-frykt sirkelen”
  • Eksponering og endringsarbeid
  • Bygge fysisk og mental robusthet/resiliens

Forskning og langvarig smerte

Konseptet Kiropraktikk + Mental trening består av 6 timer som vanligvis går over 3-6 måneder. De første 3 timene er ukentlig før de neste er hver måned. Hver time består av fysisk behandling og mental trening/coaching avhengig av behov. Noen vil ha behov for flere fysiske behandlinger i begynnelsen. Det er svært viktig at pasient jobber aktivt med råd/øvelser mellom timene for å sikre at vi kommer i mål med endringsprosessen. Selv om vi tilbyr enkelttimer så bør konseptet Kiropraktikk + Mental trening ses på som et program.

Bestill din neste time

Akuttvakt og lørdagsåpent

Som et tilbud til våre faste og nye pasienter vil Atlasklinikkens sin kiropraktoravdeling holde åpent for akutte pasienter alle dager året rundt. Vi benytter rullerende vaktordning og kan derfor ikke garantere umiddelbar hjelp til alle døgnets tider. Ring din nærmeste klinikk så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg så raskt som mulig.

Akuttvakt kiropraktor i Oslo

Adresse: Fridtjof Nansens plass 8,

0160 Oslo - klikk her for kart

Akuttvakt kiropraktor i Bergen

Adresse: Strandgaten 10,

5013 Bergen - klikk her for kart

Plager våre kiropraktorer ofte behandler:

Prolaps og isjias
Av Step2web As 29 Jun, 2021
Skiveprolaps betyr at den indre delen av mellomvirvelskivene i ryggraden har gått ut av sin normale stilling slik at det kan bli irritasjon på en nerverot eller ryggmargen og gi smerter ned i foten. Mest kjent er betegnelsen isjias, som er en bestemt form for nerverotsmerter der skiveprolapset presser på en eller flere nerverøtter som er en del isjiasnerven.
Kink i nakken
Av Step2web As 28 Jun, 2021
Nakkekink kan ha mange forskjellige årsaker, hvor det ofte er en usikkerhet rundt årsaken. Traumer og irritasjon i nakke og rygg kan føre til nakkekink. Problemet oppstår ofte akutt og man kan våkne med dette om morgenen. Det er sjeldent at et akutt kink i nakken har en ytre årsak.
Migrene - behandling og forebygging
Av Aleksander Chaibi 27 Jun, 2021
Migrene kjennetegnes ved en ensidig, pulserende, sterk hodesmerte som også har følgesymptomene nedsatt evne til effektiv tenkning, kvalme, lys-, lyd- samt luktømfintlighet. Nylig forskning antyder at migrene er en nevrologisk sykdom.
Behandling av svimmelhet
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Etter hodepine er svimmelhet den mest hyppige nevrologiske lidelsen hos mennesker. Det forekommer hyppigere hos damer og eldre. Forskning viser at 20-30 % av befolkningen sliter med svimmelhet, og det øker gjerne med alderen.
Whiplash
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Whiplash, også kalt nakkeslengskade, er definert som symptomer fra nakke grunnet bløtdelsskade. Forekomsten av nakkeslengskader er trolig mye høyere enn tidligere antatt. På bakgrunn av tidligere studier er det sannsynlig at antall nakkeslengskader pr år i Norge ligger på ca. 30 000 nye tilfeller.
Låsning i rygg
Av Step2web As 24 Jun, 2021
En låsning i ryggen kan defineres som nedsatt funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystemet hvor feilfunksjoner har oppstått. Dette skyldes en dysfunksjon i spinalrefleksene i ryggraden. Dette fører til at nervene får for lite aktivitet og for lite næring i form av oksygen og glukose (sukker) og blir såkalt usunne.
Bekkenlåsning
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Smertene kan være lokalisert rundt bekkenleddet, men i mange tilfeller gir låsningen strålende smerte til sete, lyske og lår. Ofte ved bekkenlåsning vil pasienter presentere med utstrålende smerter til utsiden og/eller baksiden av låret på samme side som låsningen eller begge sider som ikke strekker seg nedenfor kneet. Andre pasienter kan ha prikking eller nummenhet i samme område.
Karpal tunnel syndrom
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Karpal tunnel syndrom forekommer relativt sjeldent og affekterer middelaldrende samt at det er langt hyppigere hos kvinner enn menn. Enkelte yrkesgrupper er også mer utsatt. Som frisører, servitører, skribenter og bygningsarbeidere.
Tennisalbue og golfalbue - symptomer og behandling
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Tennisalbue og golfalbue, også kalt Epikondylitt, skyldes overbelastning av senefester i albuen. Tilstanden finnes i to forskjellige varianter hvorav den første er mest hyppig: 1. Tennisalbue – lokalisert på yttersiden, på fagspråket betegnes lateral epikondylitt. 2. Golfalbue – som er på innsiden, betegnes medial epikondylitt.
Vis mer