Fysioterapi i Oslo, Bergen og Sandnes

Fysioterapi

Behandler plager i muskel- og skjelettsystemet

Fysioterapeuter har rett til å undersøke og behandle uten henvisning fra annet helsepersonell. På Atlasklinikken arbeider våre fysioterapeuter uten refusjonsrett, det vil si at ventetiden er kortere enn hos de kommunale fysioterapeutene med driftsavtale. Du trenger heller ikke henvisning for å bestille time.

Fysioterapeutene våre har kunnskap om kropp, bevegelse og funksjon, og behandler plager i muskel- og skjelettsystemet, og i noen situasjoner der det er behov, så samarbeider de tverrfaglig med kiropraktor, akupunktør, massør og osteopat på klinikken slik at du til enhver tid skal få den beste behandlingen for dine plager.

Atlasklinikken samarbeider for øvrig med alle leverandører av helseforsikring så vel som skadeforsikring, og denne dekker som regel behandling hos fysioterapeut. I tillegg har Atlasklinikken tegnet bedriftsavtale med flere bedrifter i Oslo og Bergen. Våre fysioterapeuter er også medlem av Norsk Fysioterapeutforbund. Et fagforbund som organiserer offentlig godkjente fysioterapeuter hvor medlemmene er pliktig til å forholde seg til de etiske retningslinjene for organisasjonen.

Hvordan arbeider en fysioterapeut?

Fysioterapi er en klinisk og forebyggende virksomhet som utøves av fagpersoner med offentlig autorisasjon fra helsedirektoratet. Dette får terapeuten gjennom en 3 årig utdannelse på universitet eller høyskole, etterfulgt av 1 år med lønnet turnustjeneste i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Fysioterapeuter er underlagt helsepersonelloven og skal utføre faglig forsvarlig fysioterapi, samt være oppdatert på den nyeste forskningen innenfor fagfeltet.

En fysioterapeut arbeider hovedsakelig med plager i muskel- og skjelettsystemet og våre fysioterapeuter er opptatt av å behandle pasientens underliggende årsak til problemet og ikke bare symptomene. Våre fysioterapeuter vil gjennom sin kunnskap og undersøkelse, identifisere underliggende funksjonsrelaterte faktorer og se på disse i et helhetlig perspektiv for å avdekke forstyrrelser i bevegelsesapparat som gir utslag i dine smerter eller reduserte funksjon.

Våre fysioterapeuter legger vekt på en behandling som kombinerer aktive og passive tiltak. Av passive tiltak brukes blant annet mobilisering av ledd, bløtvevsbehandling og tøyningsteknikker. De aktive tiltakene kan bestå av treningsterapi, korreksjon av kroppsholdning og ulike teknikker for stressmestring gjennom avspenning. Våre fysioterapeuter evaluerer behandlingen fortløpende i behandlingsforløpet og tilpasser behandlingen underveis. Det er i tillegg også fokus på råd og veiledning underveis for å ufarliggjøre plagene slik at aktiv deltagelse blir lettere.

Vi er årvåkne for at ulike faktorer bidrar til opprettholdelse av helse, og likeledes til smerte og funksjonsnedsettelse. Det vil si at i tillegg til sykdommer og skader, kan også andre faktorer spille inn på den fysiske formen. Det være seg perioder med mye stress, sosiale og kulturelle forandringer eller erfaringer. Alle disse faktorene og mange flere, vil alltid hensyn tas når en behandlingsplan settes opp.

Hva sier pasientene våre om oss?

Din første gang hos fysioterapeut

En førstegangskonsultasjon hos våre fysioterapeuter vil bestå av en grundig samtale (anamnese) for kartlegging og gjennomgang av sykehistorie for å avdekke årsaken til dine smerter eller funksjonsnedsettelse. Deretter følger en klinisk undersøkelse og funksjonsvurdering gjennom observasjon av kroppsholdning, bevegelsesmønster og spesifikke tester, samt vurdering av ressurser og begrensinger.

Det legges vekt på å se funn fra undersøkelsen i sammenheng med hverandre og sammen med pasienten blir man enige om mål for behandlingen både på kort og lang sikt. På bakgrunn av dette gir fysioterapeuten en individuelt tilpasset behandling og oppfølgning basert på funn fra undersøkelse samt dine individuelle mål med behandlingen.

Hva behandler en fysioterapeut?

Våre fysioterapeuter kan behandle et vidt spekter av både langvarige og kortvarige plager i nakke, skuldre, armer, rygg, hofter, knær og ankler. Vi har kompetanse på skadeforebyggende trening og tiltak, samt plager relatert til svimmelhet og hodepine. Vi kan også hjelpe deg med rehabilitering før og etter operasjon, samt treningsterapi ved både KOLS og artrose (slitasje). Fysioterapeutene våre behandler personer i alle aldre.

Våre fysioterapeuter vil til enhver tid forklare ulike mekanismer og teori slik at du får bedre kjennskap til dine plager og kroppen som helhet. På den måten vil du opparbeide deg bedre forutsetninger hvis uhellet skulle skje igjen, eller hvis du kanskje bare ønsker å forbedre din generelle helse gjennom forebyggende fysiske-, mentale- eller kognitive tiltak.

Bestill din neste time

Plager våre fysioterapeuter ofte behandler:

Supraspinatustendinitt | behandling og diagnose
Av Aleksander Chaibi 17 Jan, 2023
Tendinitt refererer til en senebetennelse, som i prinsippet er kroppens måte å forsvare seg mot en skade eller overbelastning. Supraspinatustendinitt er en inflammasjonstilstand i denne senen. Betennelse i denne muskelen, som ligger på oversiden av skulderbladet kan gi smerter og redusert bevegelse i arm og skulder.
Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Behandling av frossen skulder
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Frossen skulder (adhesiv kapsulitt) er en langvarig og smertefull betennelsestilstand som påvirker leddkapselen i skulderleddet (glenohumeralleddet). Grunnen til at det kalles frossen skulder/adhesiv kapsulitt er fordi tilstanden karakteriseres av at leddkapsel og bindevev i og rundt skulderleddet tykner til og trekker seg sammen, derav uttrykket adhesiv.
Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling
Av Step2web As 21 Jun, 2021
Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet.
Atlasklinikken | Ledd- og korsbåndskader
Av Step2web As 19 Jun, 2021
Symptomene er som regel sterke smerter. Det er faktisk slik at delvis avrivning av et leddbånd ofte gir mer smerter enn full avrivning. Sjokket og den kraftige hevelsen som oppstår er ofte det som gir smerte ved en full avrivelse. Leddbåndskader graderes fra I-III, med grad III som full avrivning som ikke leges av seg selv.
Jumpers Knee
Av Step2web As 18 Jun, 2021
Jumpers knee er irritasjon/betennelse i senen og/eller senefestet rett under kneskålen (patellarsenen). Årsaken til lidelsen er ukjent, men som regel er langvarig overbelastning av senevevet en medvirkende faktor. Patellarsenen kan bli irritert og de sentrale fibrene kan avrives som følge av mye hopping.
Tennisalbue og golfalbue - symptomer og behandling
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Tennisalbue og golfalbue, også kalt Epikondylitt, skyldes overbelastning av senefester i albuen. Tilstanden finnes i to forskjellige varianter hvorav den første er mest hyppig: 1. Tennisalbue – lokalisert på yttersiden, på fagspråket betegnes lateral epikondylitt. 2. Golfalbue – som er på innsiden, betegnes medial epikondylitt.
Atlasklinikken | Impingement syndrom
Av Aleksander Chaibi 06 Jun, 2021
Impingement syndrom, også kalt smertefull buesyndrom, supraspinatus syndrom, svømme-skulder eller kaste-skulder. Det er et klinisk syndrom som oppstår når sener av rotatorcuff (skulder) musklene blir irritert og betent i det de passerer gjennom mellomrompassasjen under acromion (skulderbeinet).
Peroneal tendinopati (senebetennelse på utsiden av leggen)
Av Step2web As 06 Jun, 2021
En av de mest vanlige skadene på utsiden av ankelen i forbindelse overbelastning er peroneal tendinopati. Dette er en tilstand som påvirker senene på utsiden av ankelen.
Vis mer