Or og hassel (februar til mai)

Både or og hassel åpner pollensesongen sent på vinteren og fortsetter spredningen til tidlig på våren. Begge artene blomstrer mens snøen fortsatt ligger så dersom det er en mild vinter så kan allergikere merke reaksjoner så tidlig som i januar. Spredningen skjer på bar kvist og den er ofte lokal på grunn av de lave temperaturene. Høyere temperaturer gir større avstander i spredningen.

Hassel (Corylus Avallana) er busker som blir 3-5 meter høye. De finnes mest sør i Norge og avtar i omfang lengre nord i landet. Den tåler fint skygge men er avhengig av næringsrik jord. Den har rakler som or, men forskjellen er at her henger raklene mer separat fra hverandre og de skal bli til oljerike nøtter med mye næring. Pollenspredningen fra raklene varer omtrent fire uker. Spredningen av dette pollenet kan begynne selv om det er snødekt og dersom vi får en uke med 5-10 plussgrader så starter spredningen.

Det finnes to sorter or, herunder svartor (Alnus Glutinosa) og gråor (Alnus incana). Begge sortene kjennetegnes ved at de har kongleliknende skjell som henger fra buskene. Et annet kjennetegn er at de ikke vil skifte farge på høsten slik som hos andre løvblader, men bladene vil falle av når de fortsatt er grønne. Det varierer litt hvor i landet de forkjellige typene vokser blant annet fordi de krever ulik temperatur. Svartor blir som regel høyere trær der gråor kan sees som busker eller kratt på 3-4 meter. Gråor er mer hardfør og derfor også mer utbredt. Den liker seg best i fuktige områder og ikke for langt nord.

Kryssallergi

Or og hassel kryssreagerer med bjørk, det vil si at dersom du har bjørkeallergi så kan du få allergiske reaksjoner av denne type pollen også. I tillegg så kan man ha kryssallergi med forskjellig mat, som for eksempel rå grønnsaker, steinfrukt og diverse nøtter. Fordi or og hassel kryssreagerer med bjørk så vil de allergiske reaksjonene her være like.

Symptomer

Symptomene ved or- og hassel allergi er de samme symptomene for allergi mot andre pollentyper. Plagene kan ligne en lett forkjølelse, med tett eller rennende nese og nysing, og man kan i tillegg oppleve rennende, kløende, hovne eller røde øyne samt kløe i hals, nese og munn. Noen opplever å bli irritable og kan få hodepine. Symptomer på kryssallergi kan være hovne lepper som kan klø eller stikke og kløe i hals i forbindelse med at man har spist den maten som kryssreagerer med pollenallergien. Det kan også forekomme kvalme og problemer med magen eller tarmsystemet.

Akupunktur mot or- og hassel allergi

Akupunktur kan gi god lindring av symptomer på Or- og hassel allergi, og allergi mot andre typer pollen. Erfaringsmessig ser vi at pasienter kan bli kvitt symptomene for en sesong, og noen opplever flere år uten symptomer etter akupunkturbehandling. Mange som oppsøker hjelp hos oss rapporterer om lindring av tett eller rennende nese samt røde og kløende øyne.

Vår erfaring viser at det er en fordel å begynne akupunkturbehandlingen før pollenspredningen er i gang for å styrke kroppen og dermed redusere og kanskje forhindre symptomene. For å forebygge symptomer og få best resultat, anbefales det å begynne behandling to til tre måneder før forventet start av pollenspredning. Dersom du kommer i akuttfase så kan akupunkturbehandling ha god effekt på å lindre symptomer som tett nese og kløende øyne.

Akupunkturbehandlingene hos oss utføres av kvalifiserte akupunktører som har god erfaring med behandling av pollenallergi. Bihulebetennelser kan noen ganger oppstå ved pollenallergi fordi slimhinnene i bihulene kan bli tette og irriterte. Det samme gjelder astma som sees hos om lag 20% av luftveisallergikere. Dette er tilstander som kan behandles med akupunktur.

Råd og veiledning

Det første og viktigste rådet til alle pollenallergikere er å holde seg unna pollen. Da gjelder en del forhåndsregler som å bytte putevar ofte, bruke solbriller utendørs og å skylle håret før man legger seg.

Behandling av midd- og støvallergi med akupunktur
Av Aleksander Chaibi 20 May, 2021
Allergi mot midd og husstøv er en form for helårsallergi. I motsetning til pollenallergiene, hvor allergenene er til stede i luften i en begrenset periode av året, er midd og hus støv i hjemmene våre til enhver tid. Derfor grupperes allergi mot midd og hus støv som en del av helårsallergiene. Denne gruppen omfatter også allergi mot dyr som hund, hest og katt.
Behandling av burotallergi med akupunktur
Av Aleksander Chaibi 20 May, 2021
Burot er en av de plantene som har størst pollenproduksjon sammen med blant annet bjørk og gress. Allergi mot burotpollen er økende, blant annet fordi veksten blir vanligere i Nord-Norge. Veksten er vanlig i hele Sør-Norge, helt opp til Nord-Trøndelag, men den har størst utbredelse på Østlandet.
Behandling av gresspollenallergi med akupunktur
Av Aleksander Chaibi 20 May, 2021
Allergi mot gresspollen kan være svært plagsomt. Det er mange områder med vekster innen gressfamilien som kan være kilder til allergiske reaksjoner i løpet av spredningssesongen. De om lag 160 forskjellige artene blomstrer til litt forskjellige tider, og dette gir en lang pollensesong fra juni til august. Dessverre er de fleste gressartene så like at gresspollenallergikere kan ha plager gjennom hele sesongen.
Behandling av bjørkepollenallergi med akupunktur
Av Aleksander Chaibi 20 May, 2021
Bjørk er en av de vanligste tresortene i Norge. Den deles inn i tre arter: hengebjørk, vanlig bjørk og dvergbjørk, i tillegg til fjellbjørk som er en underart av vanlig bjørk. De forskjellige artene trives i forskjellig miljø, og derfor finnes bjørk over hele landet, og helt opp til tregrensen i fjellet. Pollenspredningen starter sammen med løvsprettet, vanligvis i overgangen mellom april og mai og varer ut mai måned i Sør-Norge.
Behandling av allergi med akupunktur
Av Aleksander Chaibi 25 Apr, 2020
Gjennom erfaring har akupunktørene på Atlasklinikken sett at mange pasienter kan få lindret allergiplagene ved hjelp av akupunktur. Både symptomer ved allergi for pollen, støv, dyrehår og tobakksrøyk kan lindres ved akupunktur.