impingement syndrom

Impingement syndrom, også kalt smertefull buesyndrom, supraspinatus syndrom, svømmer skulder eller kaste skulder. Det er et klinisk syndrom som oppstår når sener av Rotator cuff (skulder) musklene blir irritert og betent i det de passerer gjennom mellomrompassasjen under acromion (skulderbeinet). Dette kan resultere i smerter, nedsatt styrke og bevegelse i skulderen. Rotator cuff muskelsenene passerer gjennom et smalt mellomrom under «coracoacromial ligamentet» som vist på bildet. Alt som reduserer dette mellomrommet og resulterer i press på rotator cuff muskulaturen kan føre til impingement syndrom. Det kan være alt fra betente sener til kalsifiserte beinstrukturer, fortykket sener eller slimposer.

Vår kiropraktor forklarer de vanligste symptomene på impingement syndrom

De vanligste symptomene på impingement syndrom er smerter ved bevegelse, spesielt mellom 60° og 120°, og svakhet og tap av bevegelse i skulderen. Smerten blir ofte forverret ved bevegelse av armen over hodehøyde, og smerten kan komme om natten, spesielt hvis man ligger på den aktuelle skulderen. Andre symptomer kan være “knirkelyder” fra skulderen ved bevegelse. Smertene kan komme akutt etter et traume eller gradvis på grunn av slitasje eller overbelastning.

Undersøkelse av kiropraktor

Impingemnet syndrom diagnosen blir vanligvis satt etter anamnesen (samtale) og den fysiske undersøkelse av kiropraktor. Ved behov kan et røntgenbilde, ultralyd eller MR bilde assisterere i den endelige diagnosen.

Behandling på Atlasklinikken

Impingement syndrom behandles vanligvis effektivt med konservativ manuell behandling samt øvelser. Ved tilfeller hvor konservativ manuell behandling ikke fungerer vil vi henvise deg til spesialist om nødvendig. Behandling hos våre kiropraktorer fokuserer på å opprettholde omfanget av bevegelse og å unngå stivhet i skulder og rygg. Samt at pasienten bør opphøre smertefulle aktiviteter. Våre kiropraktorer vil henvise deg til fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje skulle disse behandlingsalternativene vise seg å være mer effektiv. Smertelindrende medikamenter som NSAID’s og isbehandling kan brukes til smertelindring. Kiropraktorbehandlingen består vanligvis av:

• Spesifikke leddkorreksjoner av skuldre og nakke
  • Mobiliserende leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Terapeutiske injeksjoner av kortison og lokalbedøvelse kan brukes ved vedvarende impingement syndrom. Det totale antallet injeksjoner er vanligvis begrenset til 3 ganger per år på grunn av mulige bivirkninger fra kortison. Forskning har vist at over 90% av tendinopatier (sene betennelser) ikke er betennelse. Dette kan være en mulig årsak til de svake resultatene kortisonbehandling har vist på muskel-skjelett plager, ettersom kortison som regel skal angripe betennelser.