Behandling mot nakkesmerter

Når bør du oppsøke hjelp etter en nakkeskade?

• Tidlig konsultasjon kan redusere senvirkninger som ofte oppstår ved nakkeskader.
  • Når du ikke blir raskt bedre, eller du lurer på om noe er galt med nakken.
  • En kiropraktor kan henvise til nødvendig røntgen undersøkelse, CT eller MR, eller henvise til spesialister hvis dette viser seg nødvendig.
  • Forskning har vist at pasienter med nakkesmerter har god nytte av behandling hos kiropraktor, og det er god dokumentasjon for at kiropraktikk har bedre effekt enn andre konservative behandlingsformer.
  • Det er ikke farlig med nakkejustering hos kiropraktor, men det er alltid en viss risiko forbundet med all type behandling. Forskning har derimot vist at risikoen for alvorlige komplikasjoner ved nakke ledd-korreksjoner er 1:5 890 000. Det er ikke dokumentert om alvorlige bivirkninger forbundet med Gonstead teknikken som kiropraktorene på Atlasklinikken utfører. Nyere forskning har også vist at Gonstead teknikken gir 50% færre milde og forbigående bivirkninger som lokal ømhet og trøtthet samme dag som behandling enn andre behandlingsteknikker for nakke ledd-korreksjon. For å sette det i perspektiv så er det 2 ganger større risiko for å bli truffet av lynet. Risikoen er derfor vesentlig lavere enn hva som er forbundet med enhver medikamentell behandlingsform.
  • Verdens helseorganisasjon (WHO) og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten rapporterer kiropraktorbehandling for å være en trygg og effektiv behandlingsform med milde og forbigående plager. De vanligste forbigående bivirkninger inkluderer lokal ømhet, trøtthet samme dag som man mottar behandling. Dette er til sammenlikning, de samme bivirkninger man får etter en treningsøkt.
Behandling av nakkesmerter

Hva skjer under behandling hos en kiropraktor?

Kiropraktorens første oppgave er å utelukke alvorlige årsaker til smertene. Dette gjøres ved en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. Når sykehistorien og undersøkelsen er gjort vil vår kiropraktor identifisere sted og årsak til smerten, for så å behandle. Konservativ behandling hos kiropraktor har som mål å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet. Behandlingen vil etter en totalvurdering bli individuelt tilpasset hver enkelt. I tilfeller hvor andre behandlingsformer vil være mer effektivt for den enkelte vil kiropraktoren henvise til fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør. En kiropraktor anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem, disse inkluderer:

• Spesifikke leddkorreksjoner
  • Mobiliserende leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Hva kan du selv gjøre når du har nakkesmerter?

• Kontakt kiropraktor for råd
  • Kalde omslag (is)
  • Betennelsesdempende medikamenter ved akutt nakkekink
  • Hold nakke varm ellers
  • Akutte nakkesmerter er sjeldent alvorlig, bare smertefullt.
  • Hvil nakke (smertefri stilling) noen ganger i løpet av dagen
  • Gjennomfør enkle øvelser
Kink i nakken
Av Step2web As 28 Jun, 2021
Nakkekink kan ha mange forskjellige årsaker, hvor det ofte er en usikkerhet rundt årsaken. Traumer og irritasjon i nakke og rygg kan føre til nakkekink. Problemet oppstår ofte akutt og man kan våkne med dette om morgenen. Det er sjeldent at et akutt kink i nakken har en ytre årsak.
Whiplash
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Whiplash, også kalt nakkeslengskade, er definert som symptomer fra nakke grunnet bløtdelsskade. Forekomsten av nakkeslengskader er trolig mye høyere enn tidligere antatt. På bakgrunn av tidligere studier er det sannsynlig at antall nakkeslengskader pr år i Norge ligger på ca. 30 000 nye tilfeller.
Atlasklinikken | Cervicobrachialgi
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Cervicobrachialgi er betegnelsen på smertene som oppstår når nerverøtter i midtre eller nedre nakkeregion kommer i klem som følge av skiveprolaps og/eller forkalkninger som følge av slitasjeforandringer. Dette kalles også ofte for radikulopati. Det kan da oppstå intense smerter som stråler ut i arm på samme måte som en kan få isjias fra korsryggen som gir strålesmerter ned i bein.