Hodepine og migrene

Hodepine

Spenningshodepine, migrene og svimmelhet

Hodeplager er noe de fleste vil oppleve i løpet av livet enten i form av hodepine som spenningshodepine, migrene eller svimmelhet. Hodepine er en av våre vanligste plager, og har mange og sammensatte årsaker. Mange pasienter oppsøker oss på Atlasklinikken for å finne årsaken til smertene og finne frem til riktig behandling. Svimmelhet etter hodepine en vanlig forekomst blant folk og er et symptom på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal. Atlasklinikken har tilknyttet seg en kiropraktor som forsker på hodepine og svimmelhet. Denne kompetansen gjør at vi kan diagnostisere og behandle slike plager effektivt.

Vanlige hodepineformer

De vanligste hodepineformene er migrene, cervikogen hodepine, spenningshodepine og klasehodepine. Forskning viser at det er en nevrologisk forklaring på de fleste av disse fire hodepineformene. Dette inkluderer migrene, som tidligere var antydet å være en vaskulær sykdom der blodkar trakk seg sammen for deretter å utvide seg og gi en pulserende smerte. Av de 1,7 millioner nordmenn som plages av hodepine sliter så mye som halvparten av dem med migrene.

Behandling av hodepine

De fleste hodepineformer behandles fortsatt medikamentelt hos fastleger. Nyere forskning viser imidlertid at behandling hos kiropraktor, som spesialist innen muskel-skjelett og nevrologiske lidelser, kan ha like god effekt som forebyggende medikamentell behandling på migrene. Atlasklinikken i Oslo har tilknyttet seg en kiropraktor som forsker på nettopp hodepine og migrene. I tillegg til kiropraktikk, kan behandlingsformer som osteopati, massasje, fysioterapi og akupunktur ha god effekt på symptomer ved enkelte hodepineformer.

Kronisk hodepine

Kronisk hodepine er en fellesbetegnelse som forekommer i ulike former. De mest vanlige primærtypene er migrene, spennings-, cervikogen– og klasehodepine. Verdens Helse Organisasjon (WHO) mener kronisk hodepine er undervurdert og ofte underbehandlet. Det er derfor svært viktig at man går til autorisert fagpersonell, som en kiropraktor som har erfaring innen hodepine, for riktig diagnostisering og iverksetting av effektiv behandling.

Behandling av kronisk hodepine

Blant de fire primære hodepinetypene behandles migrene og spenningshodepine oftest medikamentelt. I nyere tid har forskning gjort oss oppmerksom på at hodepine forårsaket av overmedisinering er et økende problem. Videre har forskning vist at migrene og spenningshodepine, sammen med cervikogen hodepine, har vel så god effekt av behandling hos kiropraktor som ved medikamentell behandling. Denne forskningen er svært viktig ettersom bivirkninger og overforbruk av medikamentell behandling unngås ved kiropraktorbehandling, som har svært få og beskjedne bivirkninger; de vanligste er lokal ømhet og trøtthet. Til sammenligning kan man lese bivirkningene for medisiner på pakningsvedlegget som følger med. Mange pasienter opplever også lindring ved behandling hos våre akupunktører, osteopater, fysioterapeuter og massører.

Atlasklinikken har tilknyttet seg en kiropraktor som forsker på hodepine. Denne fagkunnskapen er svært viktig for å stille rett hodepinediagnose samt iverksette effektiv behandling. Atlasklinikken samarbeider forøvrig med flere legesentre og spesialister innen hodepine og vil rådføre seg ved behov.

Medisinoverforbrukshodepine

Det Internasjonale Hodepineselskap (IHS) definerer medisinoverforbruk som minimum 10 dager med triptaner og 15 dager med NSAIDs eller paracet per måned over 3 måneder. Forskere ved Akershus Universitetssykehus har funnet at enkle råd fra primærhelsetjenesten om redusert forbruk kan være med å redusere dager med hodepine. Vår kiropraktor Aleksander, har skrevet en detaljert artikkel om temaet her: "Når medisiner gir hodepine". Da denne fasen kan være svært tøff for pasienten det gjelder, kan det være hensiktsmessig å oppsøke en erfaren manuell behandler som kan bidra med smertelindring. Vår kiropraktor, Aleksander Chaibi, har for øvrig nylig bevist i sin forskning at manuelle behandlinger som kiropraktikk, massasje og fysioterapi kan ha like bra eller bedre effekt som forebyggende medikamenter for migrene.

Hodepinedagbok

Hodepinedagbok kan være et nyttig verktøy for både for deg, våre terapeuter, fastlegen og nevrologer. I tillegg til å fungere som et diagnostisk verktøy, vil den hjelpe alle parter i å se hvilken effekt behandlingen gir. Vi anbefaler derfor pasienter som oppsøker Atlasklinikken ved hodepineplager å benytte seg av hodepinedagbok.

Hodepinedagbok kartlegger nødvendig informasjon. Du kan enkelt laste ned hodepinedagboken elektronisk som app-utgave her, eller som papirformat i PDF-utgave her.

Behandling av hodepine

Behandling på Atlasklinikken

Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter, og vi tilbyr i dag kiropraktikk, akupunktur, osteopati, fysioterapi, massasje. For å gi pasienten best mulig behandling vil vi alltid tilstrebe å finne den rette behandlingsformen for nettopp din plage. Alle våre terapeuter er godt kjent med de ulike kompetansenivåene til terapeutene, i tillegg til at resepsjonistene er godt opplært til å oppfatte hvilken behandling som bør iverksettes. Responderer ikke pasienten som forventet, vil terapeutene raskt kunne se om man har behov for annen behandlingsform internt eller annen tilleggsbehandling.