Overtråkk

Behandling av overtråkk

Det er estimert at nærmere 200 000 nordmenn skader ankelen hvert år. Overtråkk er en av de vanligste skadene innen idrett, og den mest vanlige skaden til underekstremiteten. Rundt 40% av alle skader i fotball, håndball og basketball er skader på leddbåndene rundt ankelen.

Den vanligste skademekanismen er gjennom hva som kalles inversjon, det vil si at man tråkker forkjært slik at foten vris innover og nedover, noe som strekker leddbåndene på yttersiden av ankelen med en betydelig kraft og forårsaker skade. Dette oppstår oftest ved landing etter hopp, vending og løping. Inversjonsovertråkk er en av de vanligste skadene i idrettene fotball, håndball og basketball, men også i mange andre idretter med liknende belastning.

Ankelleddet har sterke leddbånd på begge sider og disse leddbåndene spiller en viktig rolle for selve stabiliteten i ankelen. På yttersiden av ankelen deler leddbåndet seg i tre deler. Disse binder sammen leggbeinet med vristbeinet og hælbeinet. Båndet på innsiden sørger for forbindelse mellom skinnebeinet og vristbeinet. Leddkapselen forsterker stabiliteten i leddet sideveis. Leddkapselen og leddbåndene rundt ankelen har også en annen viktig oppgave i tillegg til stabilitet. Leddbåndene og leddkapselen sender informasjon til hjernen om hvordan leddene beveger seg og hvor de befinner seg til enhver tid, dette kalles for leddsans eller propriosepsjon. Ved en eventuell skade er det derfor viktig å trene opp denne leddsansen igjen igjennom balanse og koordinasjonsøvelser. Ankelleddene er meget utsatte for skader fordi de er ganske bevegelige og belastes med hele kroppens tyngde. Ankelen og foten er også designet for å være en dynamisk struktur, både bevegelig/dempende og stiv (fraspark, generere kraft etc), det er derfor viktig at foten og ankelen fungerer godt som en enhet.

Behandling av overtråkk

Skadeomfanget avhenger av mye av leddbåndet og hvor mange leddbånd som har blitt skadet. Det er sjelden at leddbåndene ryker helt av, vanligvis blir leddbåndet delvis revet av og strekt noe som naturligvis fører til en akutt reaksjon fra kroppen sin side (hevelse, bloduttredelse m.m). Våre kiropraktorer, fysioterapeuter og osteopater vil grundig kunne undersøke omfanget av skaden og behandle deg raskt og effektivt. Det er finnes ulike behandlingsteknikker for ankelskader og behandlingen vil tilpasses individuelt til hver enkelt pasient.

For best mulig behandling av skade til bløtvevsdeler har nyere forskning vist at man skal følge prinsippene som baserer seg på akronymet «PEACE & LOVE». De første dagene etter skaden skal man følge «PEACE». P står for «protect», som vil innebære å beskytte den skadede ankelen ved å avlaste belastningen og redusere muligheten for bevegelighet i de første 1-3 dagene. E står for «elevation» som betyr at man skal ligge/sitte med ankelen hevet høyt. A står for «avoid anti-inflammatory modalities», forskning har vist at anti-inflammatorisk medisin kan ha en langsiktig negativ virkning på vevets evne til å reparere skaden. C står for «compression», like etter skaden er det viktig å tilføye en ekstern kompresjon, gjerne ved bruk av trykkbandasje, dette vil redusere hevelsen. E står for «educate» som betyr at den skadede personen bør få undervisning av helsepersonell for å best mulig kunne håndtere skaden på egenhånd.

Etter de første dagene er forbi, trenger skadede bløtvevsdeler «LOVE». L står for «load», forskning har vist at tidlig mobilisering leder til bedre utfall. Det er viktig å komme i gang tidlig med å belaste ankelen, en regel å følge her er at man skal bruke ankelen så normalt som mulig, så lenge det ikke fører til mer smerte eller økt hevelse. O står for «optimism», det er viktig å holde seg optimistisk i løpet av rehabiliteringen. V står for «vascularisation» og betyr at det er viktig å utføre fysisk aktivitet som øker blodsirkulasjonen, for eksempel kondisjonstrening. E er det siste punktet og står for «exercise», trening er den aller beste formen for rehabilitering etter et overtråkk. Rehabilitering etter ankel overtråkk inkluderer ofte styrketrening og balansetrening. Balansetrening har blitt vist å kunne redusere risikoen for nye overtråkk. Det er viktig å rehabilitere etter en slik skade for å gjenskape ankelen sin stabilitet og funksjon, samt å forebygge for å redusere sjansen for flere overtråkk.

Undersøkelse ved ankelskade

Det er avgjørende for våre kiropraktorer, fysioterapeuter og osteopater å fastslå om det har forekommet skade på leddbånd eller om smertene skyldes beinbrudd. Dette gjøres ved å kjenne på de forskjellige strukturene i ankelen og gjennom forskjellige tester som din terapeut vil gjøre for å måle stabiliteten av leddbåndene. Ved å følge Ottawa-kriteriene for fot- og ankelskader vil våre kiropraktorer og fysioterapeuter kunne avgjøre hvilke pasienter som eventuelt må henvises for videre billeddiagnostikk som røntgen, MR, CT og ultralyd.

I begge tilfeller er det ofte store smerter og betydelig blodansamling og den fysiske undersøkelsen må ofte supplementeres med røntgen- og/eller MR/CT-undersøkelse for å sikkert kunne utelukke brudd. Terapeutene ved Atlasklinikken vil behandle ankelskaden raskt og effektivt så snart brudd er utelukket. Hvis anamnesen, skademekanismen og klinisk undersøkelse vekker mistanke om ytterligere skader på muskler, senere og leddbånd vil våre kiropraktorer kunne henvise til MR-undersøkelse og ultralyd.

Kilder:

Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling
Av Step2web As 21 Jun, 2021
Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet.
Atlasklinikken | Hallux valgus
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Hallux valgus er betegnelsen på en feilstilling av stortåen hvor gradvis blir feilstilt og dreier i retning lilletåen. Hallux valgus blir av og til også omtalt som hallux abductovalgus for å mer nøyaktig beskrive stortåens feilstilling. Denne feilstillingen skjer samtidig som stortåens grunnledd blir forskjøvet innover i retning den andre foten.
Mortons nevrom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Mortons nevrom er en betegnelse på en tilstand der det er fortykkelse av en av de normale nervene som går ut til tærne. En slik nervefortykkelse kalles nevrom eller nerveknute. Denne fortykkelsen kan skyldes og utvikles gradvis ved stadig irritasjon og trykk mot nerven. Den fortykkede nerve/nerveknute vil da klemmes enda mer og gi opphav til smerter (ofte av brennende eller stikkende karakter) under forfot og frem i tærne.
Atlasklinikken | Metatarsalgi
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Metatarsalgi betyr smerter under tåballen/e eller forfotsmerte. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem små bein som forbinder midtfoten med tærne og algi betyr smerte. Metatarsalgi kan ofte skyldes feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, leddbrusk, muskler og sener under foten. Metatarsalgi er mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsal hodet.
Atlasklinikken | Severs sykdom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Severs sykdom er en klinisk diagnose som brukes til å beskrive en irritasjonstilstand i festet for hælsenen i hælbenet hos aktive barn tidlig i puberteten. Det er en ufarlig tilstand som krever lite behandling. Dette går som oftest over av seg selv med tilstrekkelig hvile, avlastning og optimal belastning. Tilstanden forekommer hos barn før eller i puberteten og oppstår hyppigst i 8-12 årsalder.
Vis mer