Metatarsalgi

Metatarsalgi betyr smerter under tåballen/e eller forfotsmerte. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem små bein som forbinder midtfoten med tærne og algi betyr smerte. Metatarsalgi kan ofte skyldes feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, leddbrusk, muskler og sener under foten. Metatarsalgi er mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsalhodet.

Metatarsalgi

Hva skyldes Metatarsalgi?

I en normal fot bærer forfoten omtrent 1/3 av kroppsvekten til enhver tid. Når for mye vekt eller belastning faller på forfoten flater den fremre fotbuen/tverrbuen seg ut som igjen fører til et stort press på undersiden av de midterste tåleddene. Dette skjer på grunn av lav fremre bue/tverrplattfot. Hvis tverrbuen har falt sammen så vil belastningen på leddkapselen til tåleddene får øke og/eller overstige hva de tåler, og en irritasjon av vevet i området oppstår. På grunn av overbelastningen av området over lengre tid utvikler man en smertetilstand under tåballene som kalles for metatarsalgi. Dårlig skotøy er også utpekt som en mulig årsak til utviklingen av metatarsalgi. Høye hæler for eksempel kan øke trykket på forfoten med ca 50% ved kun at hælen blir 5 cm høyere! Høyhælte sko som er kombinert med en smal tupp som klemmer forfoten sammen som vil hindre den fremre fotbuen i å opprettholdes som igjen vil føre til økt belastning på vevet i området. En høy fotbue (hulfot) blir ofte satt sammenheng med hyperekstensjon av tærne som er forårsaket av ubalanse i muskulaturen i foten som igjen fører til at tærne ikke er vektbærende. Vekten kommer på leddene mellom midtfoten og tærne som også kan føre til metatarsalgi. Både aktivitet og alder påvirker fettputene (støtdemperne) i foten vår, det gjør fettvevet tynnere og fettvevet kan forskyves som igjen gjør at smertene lettere oppstår.

Klinisk presentasjon og symptomer

Smerter eller verking på over- eller undersiden av forfoten/tåballen når man står og ved gange, smertelette ved avlastning, vanligst under 2,3 og 4 tåball.

Undersøkelse og behandling av metatarsalgi

På Atlasklinikken vil våre kiropraktorer og fysioterapeuter kunne diagnostisere metatarsalgi igjennom en grundig undersøkelse av foten og ankelens ledd, muskler og sener. Det er også viktig å se på problemet helhetlig, og undersøkelse av funksjon og stabilitet i korsrygg, hofte og kne er veldig viktig for å få enda bedre forståelse av hva som kan være årsaken til pasientens plager. Undersøkelsen vil bidra til å identifisere hvilke strukturer som er påvirket av skaden, og hvilke muskler som er stramme eller svake. Det er viktig å begynne behandlingen tidlig for å unngå at tilstanden blir kronisk/langvarig. Det er svært viktig å få korrigert biomekanikken i foten, det er viktig å få normalisert de vektbærende buene i foten slik at belastningen blir normalisert. Målet er å fordele belastningen ut over et større område, slik at den affekterte knokkelen får avlastning. Det kan være en fordel å bruke ulike bløtvevsteknikker for å få løsnet på arrvev og stram muskulatur.

Foten består mange bein og ledd som må fungere som en enhet – nedsatt funksjon i en av disse leddene kan forårsake stivhet eller låsninger i andre ledd.

Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling
Av Step2web As 21 Jun, 2021
Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet.
Atlasklinikken | Hallux valgus
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Hallux valgus er betegnelsen på en feilstilling av stortåen hvor gradvis blir feilstilt og dreier i retning lilletåen. Hallux valgus blir av og til også omtalt som hallux abductovalgus for å mer nøyaktig beskrive stortåens feilstilling. Denne feilstillingen skjer samtidig som stortåens grunnledd blir forskjøvet innover i retning den andre foten.
Mortons nevrom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Mortons nevrom er en betegnelse på en tilstand der det er fortykkelse av en av de normale nervene som går ut til tærne. En slik nervefortykkelse kalles nevrom eller nerveknute. Denne fortykkelsen kan skyldes og utvikles gradvis ved stadig irritasjon og trykk mot nerven. Den fortykkede nerve/nerveknute vil da klemmes enda mer og gi opphav til smerter (ofte av brennende eller stikkende karakter) under forfot og frem i tærne.
Atlasklinikken | Severs sykdom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Severs sykdom er en klinisk diagnose som brukes til å beskrive en irritasjonstilstand i festet for hælsenen i hælbenet hos aktive barn tidlig i puberteten. Det er en ufarlig tilstand som krever lite behandling. Dette går som oftest over av seg selv med tilstrekkelig hvile, avlastning og optimal belastning. Tilstanden forekommer hos barn før eller i puberteten og oppstår hyppigst i 8-12 årsalder.
Atlasklinikken | Haglunds hæl
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Haglunds hæl/ Haglunds deformitet er betegnelsen på en forandring i hælbeinet (calcaneus) og omkringliggende bløtvevet. En forstørrelse av den beinete delen av hælen, der akillessenen fester, utløser tilstanden. Hos en del pasienter er den øvre/bakre delen av hælbenet mer spiss og prominerende bakover enn vanlig. Dette medfører at det er trangere mellom benet og akillessenen, som forløper like bak hælbenet.
Vis mer