Haglunds hæl

Haglunds hæl eller Haglunds deformitet er en betegnelse på en benete utvekst øverst på den bakre delen av hælbenet (calcaneus) hvor akillessenen passerer. Den spisse beinutveksten kan av og til gjøre at det blir trangere mellom benet og akillessenen noe som kan forårsake irritasjon for overliggende vev i området. Dette kan irriterer selve akillessenen og bløtvevet i området, og man kan oppleve følgelig oppleve smerter i hælen. Slimposen (bursae) i området kan bli betent og hoven (bursitt) hvis det oppstår ytterligere friksjon mellom hælbenet og skotøyet. Dette gir over tid en karakteristisk kul på bakre hæl som forbindes med Haglunds hæl.

Årsak, klinisk presentasjon og symptomer

Haglunds hæl/ Haglunds deformitet er betegnelsen på en forandring i hælbeinet (calcaneus) og omkringliggende bløtvevet. En forstørrelse av den beinete delen av hælen, der akillessenen fester, utløser tilstanden. Hos en del pasienter er den øvre/bakre delen av hælbenet mer spiss og prominerende bakover enn vanlig. Dette medfører at det er trangere mellom benet og akillessenen, som forløper like bak hælbenet. Utveksten på beinet gjør at det oppstår trykk og belastning på bløtdelene, noe som fører til ømhet, irritasjon og hevelse i området. Mellom hælbeinet og akillessenen er det en liten slimpose som skal fungere som en slags støtdemper i området. Denne slimposen blir ofte irritert og betent, og hovner opp (bursitt). Smertene og hevelsen skyldes langvarig irritasjon på grunn av at hud, slimpose og senestrukturer kommer i klem mot det prominerende hælbeinet. Oftest er det trykk og irritasjon fra sko med en hard hælkappe som utløser dette. Mange kan spesielt legge merke til at innsiden av skoene sin ved hælen fort blir slitt og hullete. Ved langvarig trykk og irritasjon kan alle bløtdelene i området hovne opp slik at det blir en synlig kul. Det er også mange mosjonister og idrettsutøvere som plages. Det er også typisk med smerter etter belastning, og gradvis avtagende smerte i hvile. Etter hvert kan det bli så plagsomt at man ikke klarer å løpe eller belaste normalt. I de fleste tilfeller blir området etter hvert rødt og hovent.

Undersøkelse og behandling

En kiropraktor vil i førsteomgang som primærkontakt i det norske helsevesen, diagnostisere Haglunds hæl gjennom en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. Det er vanligvis lett å stille diagnosen Haglunds hæl. Det er typisk at pasientene forteller under sykehistorien at plagene har vedvart over lengre tid, med forverringer i forbindelse med bruk av enkelte fottøy, eller ved mer langvarige belastninger, som for eksempel ved løping. Når man kjenner på hælen, vil man kunne kjenne den prominerende øvre delen av hælbeinet. Det er også tydelig ømhet i området når man ved undersøkelse presser inn mot underlaget. Henvisning til røntgenundersøkelse bekrefter at det er en avvikende fasong av øvre del av hælbeinet, men dette er ikke nødvendig.

Tilstanden er ufarlig og vil ofte gradvis gå over av seg selv dersom området avlastes tilstrekkelig. Det viktigste er å bruke riktig fottøy slik at du unngår harde eller stramme sko som trykker mot hælen. Det kan bli nødvendig å drive alternativ trening som sykling, svømming og lignende i en periode for å kunne avlaste vevet rundt hælen og akillessenen tilstrekkelig. Mange pasienter opplever også en bedring ved å bygge opp med en liten såle under hælen. Eventuelt kan man også avlaste ved å gjøre endringer på fottøyet og beskytte hælen med skumgummi eller filt.

Tøyninger av akillessenen fører til økt trykk i området og vil ofte bare føre til en ytterligere forverring tilstanden. Kortisonsprøyte anbefales ikke ved denne tilstanden da forskning viser at kortisoninjeksjoner i og rundt akillessenen øker risikoen for akillesseneruptur. Ved langvarige plager som ikke responderer tilfredsstillende på konservativ behandling kan kirurgisk behandling bli nødvendig. Man fjerner da betent og overflødig vev og meisler bort den mest prominerende delen av beinet. Utsiktene til bedring er da gode, men forskning viser at resultatene av denne behandlingen det varierer. Rekonvalesensenes kan være langvarig.

Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling
Av Step2web As 21 Jun, 2021
Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet.
Atlasklinikken | Hallux valgus
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Hallux valgus er betegnelsen på en feilstilling av stortåen hvor gradvis blir feilstilt og dreier i retning lilletåen. Hallux valgus blir av og til også omtalt som hallux abductovalgus for å mer nøyaktig beskrive stortåens feilstilling. Denne feilstillingen skjer samtidig som stortåens grunnledd blir forskjøvet innover i retning den andre foten.
Mortons nevrom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Mortons nevrom er en betegnelse på en tilstand der det er fortykkelse av en av de normale nervene som går ut til tærne. En slik nervefortykkelse kalles nevrom eller nerveknute. Denne fortykkelsen kan skyldes og utvikles gradvis ved stadig irritasjon og trykk mot nerven. Den fortykkede nerve/nerveknute vil da klemmes enda mer og gi opphav til smerter (ofte av brennende eller stikkende karakter) under forfot og frem i tærne.
Atlasklinikken | Metatarsalgi
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Metatarsalgi betyr smerter under tåballen/e eller forfotsmerte. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem små bein som forbinder midtfoten med tærne og algi betyr smerte. Metatarsalgi kan ofte skyldes feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, leddbrusk, muskler og sener under foten. Metatarsalgi er mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsal hodet.
Atlasklinikken | Severs sykdom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Severs sykdom er en klinisk diagnose som brukes til å beskrive en irritasjonstilstand i festet for hælsenen i hælbenet hos aktive barn tidlig i puberteten. Det er en ufarlig tilstand som krever lite behandling. Dette går som oftest over av seg selv med tilstrekkelig hvile, avlastning og optimal belastning. Tilstanden forekommer hos barn før eller i puberteten og oppstår hyppigst i 8-12 årsalder.
Vis mer