Beinhinnebetennelse

De vanligste lidelsene man opplever i leggen skyldes enten brist og brudd fra direkte traume eller overbelastningsskader som beinhinnebetennelse og Achilles tendinitt. Av og til kan man oppleve smerte som skyldes nervepåvirkning i korsryggen eller fra lidelser i kneet. Disse vil som oftest kjennes mest i leggmuskulaturen og ha andre tilhørende symptomer i nevnte områder. De vanligste lidelsene man opplever i leggen skyldes enten brist og brudd fra direkte traume eller overbelastningsskader som beinhinnebetennelse og Achilles tendinitt. Av og til kan man oppleve smerte som skyldes nervepåvirkning i korsryggen eller fra lidelser i kneet. Disse vil som oftest kjennes mest i leggmuskulaturen og ha andre tilhørende symptomer i nevnte områder.

Hva er beinhinnebetennelse?

Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet. Ved alvorlige eller kroniske tilfeller kan det bli rødt og hovent rundt området. Det er, i motsetning til hva navnet tilsier, ikke en betennelse, men en overbelastning av muskulaturen. Det er mest løpere, hoppere og hallidretter som er mest tilbøyelig for tilstanden, men langrennsløpere og skøyteløpere kan også være utsatt.

Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling

Hvorfor får man beinhinnebetennelse?

Når leggmuskulaturen trekker seg sammen for å utøve kraft, blir denne kraften overført til beinet via senene. Disse fester seg i den godt innerverte hinnen (periosteum) på den nederste 2/3 av leggbeinet. Ved kraftig økning av treningsmengde, gjerne uten tilstrekkelig restitusjonsperioder, vil draget i beinhinnen føre til irritasjon og inflammasjon. Ikke alle er like utsatt for denne tilstanden på tross av treningsmengden. Noen forhold som predisponerer for tilstanden er som følger:

• Rotasjonsfeil i leggen: en medfødt egenskap som kan føre til økt belastning på utsiden eller innsiden av beinet ved belastning.
  • For stram leggmuskel (Gastrocnemius) eller akillessene fører til økt trykk på musklene på framsiden av leggen under aktivitet. Dette er gjerne på grunn av det sterke bindevevet som omfatter muskel kompartmentene og gir liten rom for rask adapsjon.
  • Begrenset ankelmobilitet gjør at muskulaturen på framsiden av leggen må jobbe hardere under aktivitet.
  • Flat fotbue (plattfot) fører til mindre naturlig støtabsorbsjon

Hva kjennetegner symptomene?

Beinhinnebetennelse oppleves gjerne som murrende smerte som er sentrert rundt den nederste 2/3 av leggbeinet. Det kan være rødt, hovent og vondt å ta på i alvorligere tilfeller. Smertene tiltar gjerne i starten av treningsøkten, kan avta noe etter hvert som man blir varm for så å returnere enda sterkere dersom aktiviteten opprettholdes for lenge. Dersom det ikke blir tatt hensyn til, vil smertene kunne bli merkbare ved hvile også. Komplikasjoner involverer trykk på en av blodårene i kneleddet (Peroneus Communis Tunnel Syndrom) som kan føre til leggkramper og nervesmerter langs hele utsiden av leggen.

Hva slags behandling finnes det for beinhinnebetennelse?

Det er viktig at det settes en riktig diagnose ettersom symptomene kan etterlikne brist i leggen. Våre behandlere på Atlasklinikken vil raskt kunne skille mellom de to tilstandene og igangsette passende tiltak for din situasjon.

Som oftest vil det være snakk om tilrettelegging av treningsopplegget, hvor vi prøver å finne alternativ trening og riktig treningsmengde som passer deg. En periode med hvile for å la leggen restituere seg vil kunne være nødvendig i de alvorligste tilfellene. I tillegg vil man se på hvilke skotøy som brukes, hvilke oppvarmings- og tøyerutiner man bør prioritere og hvilke underlag som det trenes på.

Behandlerne våre vil undersøke nøye om det er andre faktorer i muskel-/skjelettsystemet som kan ha påvirket tilstanden og rette opp i disse. Feilstillinger i både fotblad, ankel, kne eller hofte kan adresseres for å forhindre eventuelle tilbakefall.

Massasje, leddkorreksjon, akupunktur, tøyning og stabiliseringsøvelser kan alle være en del av et helhetlig behandlingsopplegg hos oss, og vi vil alltid etterstrebe å finne det mest effektive opplegget for nettopp deg. Våre kiropraktorer har også muligheten til å henvise videre til bildediagnostikk eller spesialistvurdering dersom det skulle være behov for det.

Våre behandlere forklarer leggen:

Leggen består av to lange bein (tibia og fibula) og artikulerer med lårbeinet (femur) via kneleddet over og ankelleddet under. Skjelettet i leggen er meget sterkt når det gjelder kompresjonskrefter, men noe mer utsatt for skade ved horisontale slag eller torsjonskrefter (vridning). Det meste av polstringen i form av muskulatur finnes på baksiden av leggen, derfor er man mer utsatt for brudd og brist på framsiden. Kontaktsport som fotball og andre høy intensitetsidretter som alpint og snowboard, sykkel og motorcross er særlig utsatt for slike typer skader.

Leggmuskulaturen består av fire områder (kompartmenter). På framsiden befinner det seg tre små muskler (Tibialis Anterior, Extensor Digitorum Longus og Extensor Hallucis Longus) som stort sett sørger for å trekke foten og tærne oppover mot leggen. På utsiden finner vi tre nye (Peroneus Tertius, Longus og Brevis) som vrir fotbladet ut mot siden. På baksiden har vi de to store musklene Gastrocnemius og Soleus som går over i Achillessenen, pluss den lange og tynne Plantaris muskelen, som til sammen sørger for skikkelig fraspark mens vi går og løper. I tillegg har vi tre lange og tynne (Flexor Digitorum Longus, Flexor Hallucis Longus og Tibialis Posterior) som ligger dypt inn mot leggbeinet og som strekker ut foten og tærne, samt hever fotbuen.

Disse kompartmentene er adskilt med sterke bindevevsflater og gjennomflettet av blodårer og nerver. Dersom trykket i muskulaturen øker via inflammasjon eller væskeansamling kan presset på blodårene bli for mye og blodforsyningen kan svekkes. Dette merkes som en prikkende sensasjon, gjerne kombinert med en del smerte i leggen, særlig ved aktivitet. Kompartment (Losje) Syndrom er en alvorlig tilstand som må tas på alvor og undersøkes grundig for å unngå permanente skader.

Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Atlasklinikken | Hallux valgus
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Hallux valgus er betegnelsen på en feilstilling av stortåen hvor gradvis blir feilstilt og dreier i retning lilletåen. Hallux valgus blir av og til også omtalt som hallux abductovalgus for å mer nøyaktig beskrive stortåens feilstilling. Denne feilstillingen skjer samtidig som stortåens grunnledd blir forskjøvet innover i retning den andre foten.
Mortons nevrom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Mortons nevrom er en betegnelse på en tilstand der det er fortykkelse av en av de normale nervene som går ut til tærne. En slik nervefortykkelse kalles nevrom eller nerveknute. Denne fortykkelsen kan skyldes og utvikles gradvis ved stadig irritasjon og trykk mot nerven. Den fortykkede nerve/nerveknute vil da klemmes enda mer og gi opphav til smerter (ofte av brennende eller stikkende karakter) under forfot og frem i tærne.
Atlasklinikken | Metatarsalgi
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Metatarsalgi betyr smerter under tåballen/e eller forfotsmerte. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem små bein som forbinder midtfoten med tærne og algi betyr smerte. Metatarsalgi kan ofte skyldes feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, leddbrusk, muskler og sener under foten. Metatarsalgi er mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsal hodet.
Atlasklinikken | Severs sykdom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Severs sykdom er en klinisk diagnose som brukes til å beskrive en irritasjonstilstand i festet for hælsenen i hælbenet hos aktive barn tidlig i puberteten. Det er en ufarlig tilstand som krever lite behandling. Dette går som oftest over av seg selv med tilstrekkelig hvile, avlastning og optimal belastning. Tilstanden forekommer hos barn før eller i puberteten og oppstår hyppigst i 8-12 årsalder.
Atlasklinikken | Haglunds hæl
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Haglunds hæl/ Haglunds deformitet er betegnelsen på en forandring i hælbeinet (calcaneus) og omkringliggende bløtvevet. En forstørrelse av den beinete delen av hælen, der akillessenen fester, utløser tilstanden. Hos en del pasienter er den øvre/bakre delen av hælbenet mer spiss og prominerende bakover enn vanlig. Dette medfører at det er trangere mellom benet og akillessenen, som forløper like bak hælbenet.
Vis mer