Klassisk massasje

Klassisk eller svensk massasje ble utviklet av turneren Per Henrik Ling, som fant ut at spesifikke massasjeteknikker viste seg å være veldig effektive og fordelaktige for sportslige utøvere og mennesker generelt. Dette er i dag den vanligste alternative behandlingsformen i Norge.

Hvilke teknikker brukes i massasje?

Det brukes hovedsakelig fem teknikker innefor klassisk massasje; effleurage (stryking), petrissage (knaing), tapotement (rytmisk tapping/hakking), friksjon og vibrering. Det er også andre spesefikke massasjeteknikker massasjeterapeuten kan bruke om undersøkelsen indikerer dette. Behandlingen er godt egnet til generell avslapping og avspenning, og er også effektiv for lindring av spesifikke problemer, slik som stiv nakke, ryggsmerter og hodepine. Massasjen stimulerer både blod- og lymfesirkulasjon som igjen hjelper kroppen med å bli kvitt avfallstoffer, og man oppnår smidigere og mer elastisk muskulatur. Dette vil naturligvis også redusere muskelsmerter. Massasje kan blant annet fremme velvære, bedre søvnkvalitet og gi mer overskudd, les om alle fordelene med massasje her. Se idrettsmassasje for en mer intensiv behandling og behandling av idrettsrelaterte plager og skader.

Hvordan oppleves massasjebehandling?

Under behandlingen ligger man på massasjebenk og er tildekt av håndkler, kun området som jobbes med er eksponert. Behandlingen starter med effleurage; myk massasje som varmer opp muskulaturen. Deretter vil massasjeterapeuten bruke en kombinasjon av petrissage varianter, alt etter hva slags massasje som er ønsket eller som trengs. Det brukes små mengder olje for å oppnå passe friksjon. Ingen to kropper er like, så hver enkelt vil få en massasje tilpasset sin kropp.

Atlasklinikken | Fordeler mer massasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Det er ingen tvil om at massasje gjør godt for både kropp og sjel. Selv om man er sunn og frisk kan man fint ta en klassisk massasje behandling 1 gang i måneden som ren vedlikehold, velgjørende er det uansett.
Atlasklinikken | Segmentmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Segmentmassasje er en massasjeform hvor det jobbes uten krem og olje, altså på tørr hud. Terapeuten jobber både med raske og rolige bevegelser/grep uten å stoppe opp under behandlingen, og jobber med myoser eller triggerpunkter. Det er en kraftig behandling.
Atlasklinikken | Koppingmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Kopping kan brukes ved langvarige eller akutte muskelsmerter, overmuskelknuter/triggerpunktbehandling, ved fortetninger i bindevev og leddsmerter i f.eks. hofter og skuldre. Kopping får fart på sirkulasjonen, løsner opp i bindevev, senker spenninger i muskulatur og bidrar til bedre utrensking av avfallsstoffer.
Atlasklinikken | Idrettsmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Man behøver ikke å være idrettsutøver for å benytte seg av idrettsmassasje. De typer skader man behandler med idrettsmassasje er ofte forårsaket av langvarig dårlig sittestilling og/eller holdning, belastningsskader som følge av repetitiv og ensidig bevegelse på jobb, eller rett og slett snubling og fall.
Atlasklinikken | Gravidmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Gravidmassasje er en behagelig og avslappende massasje som er tilpasset hver enkelt. Teknikken er i prinsipp den samme som ved klassisk massasje, men tilpasset en gravid kropp. Den gravide ligger på siden og er godt støttet av puter. Behandlingen har ekstra fokus på ben, føtter, og korsrygg.
Atlasklinikken | Bindevevsmassasje
Av Step2web As 25 May, 2021
Bindevevsmassasje, også kalt segmentmassasje er en rehabiliterende massasjemetode som brukes ved mange ulike tilstander/sykdommer. Bindevevsmassasjen er en vitenskapelig utprøvd massasjeform som ble utviklet av leger og fysioterapeuter ved Universitetssykehuset i Freiburg på 1930-tallet.
Vis mer