Idrettsmassasje på Atlasklinikken

Idrettsmassasje brukes for å korrigere uregelmessigheter i muskulatur med manipulasjon av bløtvevet. Idrettsmassasje skiller seg ut fra klassisk massasje ved at den er mer energisk og spesifikk, og kan til tider føles ubehagelig og/eller smertefull. Massasjeterapeuten bruker mange av de samme grepene, men går dypere ned i muskelvevet og jobber raskere. Idrettsmassasje har som hensikt å assistere og stimulere reparasjonsfasen av skadet eller stresset vev og slik fremskynde restitusjon og helingsprosessen.

Fordeler med idrettsmassasje

  • Man får tøyd og strekt forkortede muskler
  • Redusere arrvev rundt skadeområde
  • Stimulere kroppen til å kvitte seg med overflødig væske rundt skadeområdet
  • Behandle forstuinger og belastningsskader

Hvem kan få idrettsmassasje

Innen idrett er formålet å øke idrettsutøverens prestasjon og å bearbeide skader og belastninger. Teknikken varierer med idretten, og tar hensyn til hvilke bestemte muskler og ledd som er involvert. Massasjen varierer intensitet etter ønsket effekt som ved oppvarming før prestasjon, eller bearbeiding av ettervirkningene etter en prestasjon. Idretter med ekstreme krav til muskelaktivitet, som for eksempel sykling og skøyter, har forøvrig ofte ansatt faste massører til sine utøvere.

Man behøver ikke å være idrettsutøver for å benytte seg av idrettsmassasje. De typer skader man behandler med idrettsmassasje er ofte forårsaket av langvarig dårlig sittestilling og/eller holdning, belastningsskader som følge av repetitiv og ensidig bevegelse på jobb, eller rett og slett snubling og fall. Eksempelvis stiv nakkekneskadertennis/golfalbuespenningshodepine osv. Hvor mange behandlinger som trengs avhenger av skaden. En stiv nakke uten andre komplikasjoner trenger ofte kun 1 behandling før man merker forbedring. En mer alvorlig skade, som avrevet muskulatur eller sene eller tilbakevendende slitasjeskade vil kreve flere behandlinger, korrigerende øvelser og opptrening.

Idrettsmassasje kan brukes til mer enn bare skader. Det er alltid bedre å forebygge enn å kurere, og regelmessig massasje holder muskulaturen din i utmerket stand og kan redusere risikoen for muskelstrekk, kramper og rifter. Se alle fordeler med massasje her.

Den ekstra tøyingen motvirker ubalanse i muskulaturen og sørger for riktig kroppsholdning. Idrettsmassasje kan med fordel kombineres med bindevevsmassasje.