Forskningsprosjekt på akutte nakkesmerter

Kiropraktor Robert James Cooper ved Atlasklinikken er med i et landsomfattende forskningsprosjekt i regi av Universitetet i Oslo og Akershus Universitetssykehus HF, sammen med 35 andre klinikker i Norge. Prosjektgruppen skal undersøke effekten av kiropraktisk manipulasjon, kiropraktisk sham-manipulasjon, Ibuprofen (NSAID) og placebo medisin for akutte nakkesmerter.

Vi ser etter pasienter med akutte nakkesmerter som kan tenke seg å delta i prosjektet som er å anse som verdens største kliniske studie.

Inklusjonskriterier:

• Nakkesmerter som har oppstått i løpet av de siste 14 dagene
  • Du har ikke mottatt kiropraktorbehandling i løpet av de siste 3 månedene
  • Alder mellom 18 og 59 år

Prosjektet har tre trinn. Først gjennomgår vi noen spørsmål og en undersøkelse for å se om du kan inkluderes i studien, og deretter er det er behandlingsperiode på 14 dager. Avslutningsvis vil du følges opp over 24 uker med noen spørreskjemaer.

Nakkeplager er på topp sammen med korsryggplager, hvor rundt 450.000 nordmenn er daglig plaget, mens 40 % av befolkningen vil oppleve nakkeplager innenfor den siste måneden. Kostnadene fra muskel- og skjelettsystemet er svært høy og er stipulert til om lag 280 milliarder kroner per år i form av helsetap, tapt verdiskapning og behandlingskostnader, hvorpå hele 82 % av disse kostnadene er knyttet rygg- og nakkeplager. Med andre ord kan nakkeplager defineres som en muskel- og skjelettpandemi, hvor helsevesenet dessverre mangler kunnskap omkring effektive behandlingsalternativer.

Studien vil kunne dokumentere behandlingseffekt og gi pasienter, helsepersonell og beslutningstakere (politikere) kunnskap som vil effektivisere helse Norge. Studien vil tette avdekkete alvorlige kunnskapshull og effektivisere samarbeid mellom kiropraktorer, fysioterapeuter og leger som er en nødvendighet for å ivareta og bidra til sikkerhet for pasienter og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten samt styrke tilliten til helsepersonell.

Deltagelse, som inkluderer full undersøkelse og behandling, er gratis og for de som følges opp av Robert James Cooper vil dette foregå etter avtale ved Atlasklinikken.

Kontakt kiropraktor Robert James Cooper tlf: 22331050 / 459 15 346 / rob@atlasklinikken.no om du lurer på noe eller ønsker å delta.

Velkommen!

Forskningsprosjekt på akutte nakkesmerter