Cervikogen hodepine

Cervikogen hodepine skyldes feilfunksjoner i nakken som kan gi ensidig hodepine. Den har mange av de samme karakteristikkene som ved migrene og kan følgelig ofte være vanskelig å differensiere. En av forskjellene er at pasienter med cervikogen hodepine ikke responderer på medikamentell behandling. Det er også den hodepinetypen som forstås best og enklest behandles. Det er et syndrom og ingen sykdom. Forekomsten av cervikogen hodepine er vanskelig å anslå fordi tilstanden har mange ulike definisjoner, men anslagsvis har 15 % av Norges befolkning hodepine som stammer fra nakken. Det er fortsatt uklart om nakkeslengskader er en sentral årsak til denne type hodepine.

Cervikogen hodepine

Smertebildet ved cervikogen hodepine

Pasienter klager først og fremst over hodepine og i mindre grad over nakkesmerter. Hodepinen og nakkesmertene kan likevel fremprovoseres ved nakkebevegelser og/eller trykk på nakkestrukturer. Hodepinen er typisk lokalisert på én side, og oftest mest uttalt i bakhodet med utstråling mot øyet eller tinning, samt mot skulder og i arm. Noen få pasienter kan også oppleve typiske migrene symptomer som kvalme, oppkast og lyd-/lysskyhet som igjen gjøre det vanskelig å differensiere mellom migrene og cervikogen hodepine. Både migrene og cervikogen hodepine gir ofte ensidig hodepine, men cervikogen hodepine oppstår uten sideskift.

Effekten av behandling på cervikogen hodepine

Tidligere studier antyder at så mange som 1 million nordmenn har eller har hatt migrene, derimot ser vi at mange pasienter som er diagnostisert med migrene og ikke responderer på medikamentell behandling muligens kan ha cervikogen hodepine og følgelig bør få dette undersøkt og effektivt behandlet hos kiropraktor. Cervikogen hodepine er trolig den hodepineformen som responderer best ved behandling hos kiropraktor, ofte ser vi en markant effekt bare etter få behandlinger. Effekten av kiropraktorbehandling ble nylig avdekket i ny studie publisert av kiropraktor på Atlasklinikken. Den er også lett å diagnostisere for en erfaren hodepinespesialist som har god kunnskap om det Internasjonale Hodepine Klassifikasjonssystemet (IHS).

Kiropraktor på Atlasklinikken forsker på cervikogen hodepine

Atlasklinikken har tilknyttet seg kiropraktor Aleksander Chaibi som forsker på migrene og cervikogen hodepine. Nyere forskning viser svært god behandlingseffekt av behandling hos kiropraktor for cervikogen hodepine.

Spenningshodepine
Av Step2web As 02 Jul, 2021
Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine. Smerten blir beskrevet som et bånd (ofte pressende eller strammende i karakter) rundt hodet som nesten alltid starter i bakhodet, men den kan også forekomme på en side.
Kjeveplager
Av Step2web As 28 Jun, 2021
Kjeveplager omtales ofte som Temporo Mandibulær dysfunksjon (TMD) og er en fellesbetegnelse som omhandler alle symptomer og problemstillinger som involverer kjeveleddet, tyggemuskulatur og/eller andre tilhørende strukturer. Smerter og ubehag i kjeve er mer vanlig blant befolkningen enn tidligere antatt.
Migrene - behandling og forebygging
Av Aleksander Chaibi 27 Jun, 2021
Migrene kjennetegnes ved en ensidig, pulserende, sterk hodesmerte som også har følgesymptomene nedsatt evne til effektiv tenkning, kvalme, lys-, lyd- samt luktømfintlighet. Nylig forskning antyder at migrene er en nevrologisk sykdom.
Behandling av svimmelhet
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Etter hodepine er svimmelhet den mest hyppige nevrologiske lidelsen hos mennesker. Det forekommer hyppigere hos damer og eldre. Forskning viser at 20-30 % av befolkningen sliter med svimmelhet, og det øker gjerne med alderen.
Klasehodepine
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Klasehodepine karakteriseres av svært intense smerter som kommer i relativt korte anfall med varighet fra 15 minutter til 2-3 timer. Den mest vanlige utløsende faktor for spenningshodepine er søvnmangel og stress.
Atlasklinikken | Kjevesmerter
Av Step2web As 03 Jun, 2021
Kjeveleddet har en helt unik oppbygning grunnet at det er det eneste leddet i kroppen som kan bevege seg 3 dimensjonalt og all bevegelse på en side vil påvirke motsatt kjeveledd. I de aller fleste tilfeller der det er nedsatt funksjon i kjeve finner man også funksjonsforstyrrelser i nakke.
Vis flere