Thoracic outlet er det engelske navnet på tre trange passasjer i overgangen mellom nakken og skulderen. De to øverste innrammes av kragebeinet (foran), første ribbein (under), midtre scalenius muskel (bak) og fremre scalenius muskel (over/foran). Den tredje befinner seg lengre ut på brystet mellom 4.-5. ribbein på brystkassen (torax) og pecoralis minor muskelen. Store blodårer og nervebunter som forsyner overekstremitetene passerer gjennom disse områdene, og er derfor utsatt for påvirkning fra det omkringliggende vevet ved traume eller overbelastning.

TOS er en samlebetegnelse på flere tilstander hvor disse blodårene og nervene kommer i klem i passasjene, noe som forårsaker stråling og smerter ut i armen, hodet, nakke og ansikt. Det er en relativt sjelden diagnose som rammer omtrent 8% av befolkninen, selv om den sannsynlig er underdiagnosert.

Hvorfor får man TOS?

Den mest vanlige årsaken til TOS (95%), er at den fremre muskelen blir for stram og utøver trykk på nervene i brachial plexus som kommer fra nakken og forsyner hele armen fra skulder til fingre. Blodårene kan også komme i klem, men da dette som oftest skyldes medfødte anatomiske variasjoner i leddbåndoppsett eller et ekstra halsribbein (0,5-0,6% av befolkningen), er det svært sjeldent.

De med nakkeskader som nakkesleng, yrker med mye belastning av armene over hodet, og idretter som svømming og kasteidretter er mest utsatt for syndromet, men det kan også komme av forlengede perioder med stillesittende arbeid foran PC. Dette gjelder særlig dersom kontoroppsettet er dårlig, og man sitter i en fremoverlutet posisjon med liten støtte for albuene over tid. Gravide kan også være utsatt for å få denne tilstanden, da den raske endringen i bryst og magestørrelse kan føre til dårligere holdning og en overbelastning av fremre scalenius muskel.

Hvilke symptomer får man?

Tilstanden karakteriseres hovedsakelig av smerter, nummenhet og prikking i armen, eller følelsen av at armen er tung. Det kan også oppleves at man lett blir kald på hendene. Disse symptomene oppleves som diffuse i hele armen og det er ofte vanskelig å sette fingeren nøyaktig på opphavet. Symptomene forverres av å ha armen over hodet i en utover rotert stilling med hodet vridd til samme eller motsatt side (typisk i kasteidretter).

Det kan også forekomme hodepine, nakkesmerter eller ansiktssmerter som gjør det enklere skille mellom hvilken del av brachial plexus som er affisert. I og med at symptomene er såpass diffuse og kan etterlikne andre problemstillinger (som prolaps, hjerteproblematikk eller nevrologiske patologier) er det viktig å få stilt en riktig diagnose. Behandlerene på Atlasklinikken har lang erfaring og god kompetanse på alle lidelser i nakke/skulder og vil derfor raskt kunne finne ut av det og forme et passende behandlingsforløp for deg.

Hvordan behandler vi?

Først vil vi ha en gjennomgående samtale (anamnese) hvor vi forsøker å kartlegge tilstandsforløpet og hvilke underliggende faktorer som bygger opp under ditt nåværende symptombilde. Deretter vil vi utføre flere forskjellige tester for å nærmere bestemme akkurat hvor hovedproblemet ligger. Dersom det ikke er behov for videre diagnostiske undersøkelser (bildediagnostikk), vil vi gå i gang med behandlingen samme dag.

Ved mistanke om Thoracic outlet syndrom bør man bestille en førstegangskounsultasjon hos en av våre fysioterapeuter eller kiropraktorer. Det er viktig å få stilt riktig diagnose, i og med at TOS kan ligne andre tilstander. Dersom din terapeut ser det som hensiktsmessig, kan plagen også behandles hos osteopat, massør eller akupunktør.

Vanligvis vil behandlingen bestå av massasje og tøyeøvelser for stram nakke- og brystmuskulatur, og dersom du er til behandling hos en av våre kiropraktorer, vil du samtidig få justering av involverte ledd i nakke, brystrygg, skulder og albue.