Thoracic outlet syndrom (TOS)

Begrepet thoracic outlet syndrom (TOS) spesifiserer ikke en enkelt struktur som er påvirket, men er en samlebetegnelse som identifiserer to hovedkategorier: 1) en vaskulær form hvor blodårer er komprimert, og 2) en nevrologisk form hvor nerve er komprimert. Sistnevnte er mest vanlig (95 % av tilfellene). Slik kompresjon kan forårsake stråling og smerter ut i arm og noen ganger til hodet, nakke og ansikt.

TOS er det engelske navnet på tre potensielle trange passasjer i overgangen mellom nakke og skulder. Den to øverste innrammes av kragebeinet (foran), første ribbein (under), midtre halsmuskel (scalenus musklene). Den tredje potensielle trange passasjen befinner seg lengre ut mot brystet mellom 4.-5. ribbein på brystkassen (torax) og under brystmuskelen (pecoralis minor).

TOS er 4 ganger så hyppig hos kvinner som hos menn i alderen mellom 20 og 50 år. En av grunnene til dette kan være at kvinner har mindre utviklede muskler, en større tendens til hengende skuldre på grunn av ekstra brystvev, og et anatomisk nedre brystben; disse faktorene endrer vinkelen mellom halsmuskelen (scalenus). Gjennomsnittsalderen er 30-40 år, det er sjelden sett hos barn og rammer omtrent 8 % av befolkningen. Enkelte forskere mener derimot at diagnosen er underdiagnostisert.

Thoracic outlet syndrom

Hvorfor får man thoracic outlet syndrom?

TOS er enkelt forklart, press fra bløte strukturer som muskler og leddbånd på store blodårer og/eller nervebunter (brachial plexus) som forsyner skulder og arm passerer gjennom disse passasjene og kan derfor bli utsatt for påvirkning fra det omkringliggende vevet ved traume eller overbelastning. Den mest vanlige (95 %) årsaken til TOS er at den fremre halsmuskelen, scalenus muskelen, blir for stram og utøver trykk på nervene i brachial plexus som kommer fra nakken og forsyner hele armen fra skulder til fingre. Blodårene (subclavian) kan også komme i klem, men da dette ofte skyldes medfødte anatomiske variasjoner i leddbåndoppsett eller et ekstra halsribbein, er det svært sjeldent.

De med nakkeskader som nakkesleng, yrker med mye belastning på armene i over hodet høyde og idretter som svømming og kasteidretter er mest utsatt for syndromet, men det kan også komme av forlengede perioder med stillesittende arbeid foran PC. Dette gjelder særlig dersom kontoroppsettet er dårlig og man blir sittende i en fremoverlutet posisjon over tid med liten støtte for albuene. Gravide kan også være utsatt for å få denne tilstanden da den raske endringen i bryst og magestørrelse kan føre til dårligere holdning og en overbelastning av fremre scalenus muskel, samt væskeansamlinger. Syndromet er da forbigående.

Hvilke symptomer får man?

Tilstanden karakteriseres hovedsakelig av smerter, nummenhet og prikking i armen, eller følelsen av at armen er tung og noen ganger svak. Plager om natten er ikke uvanlig. Det kan også oppleves ved at man lett blir kald på hendene. Disse symptomene oppleves som diffuse i hele armen og det er ofte vanskelig for pasienten å sette fingeren nøyaktig på opphavet. Symptomene forverres ofte av å ha armen over hodet i en utover rotert stilling og med hodet vridd til samme eller motsatt side (typisk i kasteidretter). Det kan også forekomme hodepine, nakkesmerter eller ansiktssmerter som gjør det enklere å skille mellom hvilken del av brachial plexus som er påvirket.

Undersøkelse av thoracic outlet syndrom

I og med at symptomene er såpass diffuse og kan etterlikne andre problemstillinger som nakkeprolaps, hjerteproblematikk eller andre nevrologiske sykdommer er det viktig å få stilt en riktig diagnose av kompetent autorisert helsepersonell som kiropraktor, fysioterapeut eller osteopatI tilfeller hvor behandleren er usikker, kan det bli aktuelt å henvise til ultralyd eller MRI undersøkelse for å få tilleggsinformasjon til de kliniske funnene.

Slik behandler vi TOS

Etter at TOS er diagnostisert vil man effektuere en behandlingsplan. Behandlerne våre vil i de fleste tilfeller utøve forskjellige manuelle behandlingsmodaliteter som for eksempel mobiliserende eller manipulasjonsteknikker og/eller bløtvevsbehandling på omkringliggende og affiserte muskler. Treningsterapi står sentralt i TOS, og her vil man få pasienten aktivt med ved bruk av tøye- og styrkeøvelser på sentrale områder for nettopp øke passasjen til nerver og/eller blodårer. Kunnskapsformidling står sentralt på Atlasklinikken, og vi har erfart at det å bruke pasientutdannelse i form av lære om ulike smertesituasjoner og egen forståelse av gitt situasjon og generell helse vil ofte være banebrytende for å nå målsetninger. Normalt sett, vil man oppnå raske resultater ved disse modalitetene.

Andre vanlige skulderplager:

Supraspinatustendinitt | behandling og diagnose
Av Aleksander Chaibi 17 Jan, 2023
Tendinitt refererer til en senebetennelse, som i prinsippet er kroppens måte å forsvare seg mot en skade eller overbelastning. Supraspinatustendinitt er en inflammasjonstilstand i denne senen. Betennelse i denne muskelen, som ligger på oversiden av skulderbladet kan gi smerter og redusert bevegelse i arm og skulder.
Behandling av frossen skulder
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Frossen skulder (adhesiv kapsulitt) er en langvarig og smertefull betennelsestilstand som påvirker leddkapselen i skulderleddet (glenohumeralleddet). Grunnen til at det kalles frossen skulder/adhesiv kapsulitt er fordi tilstanden karakteriseres av at leddkapsel og bindevev i og rundt skulderleddet tykner til og trekker seg sammen, derav uttrykket adhesiv.
Atlasklinikken | Impingement syndrom
Av Aleksander Chaibi 06 Jun, 2021
Impingement syndrom, også kalt smertefull buesyndrom, supraspinatus syndrom, svømme-skulder eller kaste-skulder. Det er et klinisk syndrom som oppstår når sener av rotatorcuff (skulder) musklene blir irritert og betent i det de passerer gjennom mellomrompassasjen under acromion (skulderbeinet).