Behandling av skuldersmerter

Ved alle skulderplager er det svært viktig å finne årsaken til plagen. Leddlåsninger i nakke og mellom skulderblad kan bidra til at muskulaturen ikke er i balanse, noe som igjen vil resulterer i et unormalt bevegelsesmønster. Les mer om leddlåsninger her. Da vil muskulaturen bli stram, uelastisk og det dannes triggerpunkter. Dette er punkter i musklene som er svært ømme å trykke på, og hvis de er aktive kan de avgi konstant verk og strålesmerter. Behandlingen på Atlasklinikken fokuserer på å opprettholde omfanget av bevegelse og å unngå stivhet i skulder og rygg. Samt at pasienten bør opphøre smertefulle aktiviteter. I behandlingen av den enkelte pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en grundig totalvurdering. Behandlingen og behandlingsplanen er derfor individuelt tilpasset hver enkelt pasient. Våre terapeuter anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem.

Ved skulderplager, vil ofte en førstegangskonsultasjon hos en av våre kiropraktorer anbefales. Dette for å få fastsatt riktig diagnose. Våre kiropraktorer vil kunne henvise deg til fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje dersom det skulle vise seg at disse behandlingsalternativene lindrer bedre. Smertelindrende medikamenter som NSAIDs og isbehandling kan brukes til smertelindring. Er diagnosen noe usikker, vil kiropraktor som primærkontakt i de fleste tilfeller henvise deg videre til vurdering hos spesialist eller foreta ytterligere undersøkelser som ved MR.

Atlasklinikken tilbyr følgene behandlingsmetoder:

• Spesifikke leddkorreksjoner
• Mobiliserende leddbehandling