Kink i nakken

Nakkekink kan ha mange forskjellige årsaker, hvor det ofte er en usikkerhet rundt årsaken. Traumer og irritasjon i nakke og rygg kan føre til nakkekink. Problemet oppstår ofte akutt og man kan våkne med dette om morgenen. Det er sjeldent at et akutt kink i nakken har en ytre årsak. Akutte kink oppstår ofte på grunn av at det har pågått en underliggende prosess der det over tid har oppstått feilfunksjon i ledd og muskler i nakken. Denne underliggende prosessen kan pågå over tid uten at dette forårsaker symptomer. Erfaringsmessig kan for eksempel ugunstige arbeidsstillinger, ensidig statisk arbeidsbelastning, stress, feil sovestilling, trekk; spesielt fra den ene siden og feil løfteteknikk være utløsende årsaker til akutt kink i nakken. Selv om de akutte nakkesmertene som oftest er ufarlige, er de ofte veldig intense og grunnet dette blir en del pasienter følgelig redde og engstelige for hva det kan være.

Kink i nakken

Symptomene ved nakkekink

Vanlige symptomer er store smerter og ømhet langs muskulatur på fremsiden og baksiden av nakken. Man har store smerter og ofte markerte muskelspenninger i nakke- og skulderområdet som fører til at hodet blir låst i en fremover- og sideveisbøyd posisjon. Denne posisjonen kalles ofte for tortikollis. Pasienter med akutt kink i nakken vil ofte presentere med hodet bøyd til den ene siden og dreid, slik at haken peker mot den andre siden. Nedsatt bevegelse av nakken og smerter ved bevegelse av nakken, en høyere skulder på en side av kroppen, samt hodepine og strålesmerter ut i armene er også symptomer som ofte oppleves ved akutt kink i nakken. De intense smertene er ofte verst de første 1‐2 dagene for deretter å avta gradvis. Likevel kan stivheten i noen tilfeller vedvare over flere uker/måneder. Dersom kink i nakken er et stadig tilbakevendende problem, er det viktig å grundig undersøke funksjonen i nakke og resten av ryggsøylen for å finne mulige årsaker til problemet. Erfaringsmessig ser våre kiropraktorer at pasienter med tilbakevendende kink i nakken ofte har feilfunksjoner andre steder i ryggen som gjør at nakken får mye belastning og må kompensere over tid.

Behandling av nakkekink

Ofte vil behandling hos kiropraktor gi umiddelbar lindring samt redusere lengden på symptomene. Forskning viser at rask behandling hos kiropraktor vil redusere nakkesmertene og du vil raskere oppnå normal funksjon og smertefri tilværelse enn ved ikke å behandle. Skulle det være nødvendig å henvise deg videre til utvidet undersøkelse som ved røntgen-, MR- og CT-undersøkelser, eller du skulle trenge sykemelding grunnet dine store smerter kan våre kiropraktorer skrive ut henvisning og/eller sykemelding dersom det er nødvendig. Kiropraktoren vil også gi deg forebyggende råd og veiledning samt treningsøvelser som skal bidra til økt stabilitet i området

Whiplash
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Whiplash, også kalt nakkeslengskade, er definert som symptomer fra nakke grunnet bløtdelsskade. Forekomsten av nakkeslengskader er trolig mye høyere enn tidligere antatt. På bakgrunn av tidligere studier er det sannsynlig at antall nakkeslengskader pr år i Norge ligger på ca. 30 000 nye tilfeller.
Kiropraktorbehandling mot nakkesmerter
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Kiropraktorens første oppgave er å utelukke alvorlige årsaker til smertene. Dette gjøres ved en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. Når sykehistorien og undersøkelsen er gjort vil vår kiropraktor identifisere sted og årsak til smerten, for så å behandle.
Atlasklinikken | Cervicobrachialgi
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Cervicobrachialgi er betegnelsen på smertene som oppstår når nerverøtter i midtre eller nedre nakkeregion kommer i klem som følge av skiveprolaps og/eller forkalkninger som følge av slitasjeforandringer. Dette kalles også ofte for radikulopati. Det kan da oppstå intense smerter som stråler ut i arm på samme måte som en kan få isjias fra korsryggen som gir strålesmerter ned i bein.