Nakkesmerter

Nakkeplager

Hvert år opplever mellom 30-50% av den generelle befolkningen nakkesmerter, og er den fjerde største årsaken til sykefravær. Nær 50% av alle kiropraktorers pasienter oppsøker hjelp for forskjellige nakkeproblemer. Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Dette er en av årsakene til at det er vanskelig å finne ut av nøyaktig hva som er årsaken til nakkesmertene; de er som regel multifraktorielle. Finmekanikken i nakken består av et intrikat samspill mellom ledd, de store musklene, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

En stor gruppe som kommer til behandling hos oss med nakkeproblemer, har akutte nakkesmerter eller nakkekink. En relativt stor gruppe opplever kroniske nakkeplager, og selv om det kan være mange årsaker til disse plagene, er de vanligste; tidligere traumer, arvelig betinget, og holdningsrelaterte symptomer i form av stress på jobb og dårlige arbeidsstillinger. Et fåtall finner veien til oss etter en whiplash skade, selv om forskning viser gode resultater på manuell behandling for nettopp denne type skade. Ettersom nakkeplager ofte ikke fører til like store problemer med hverdagen som korsryggplager, er det vanlig at man går med smertene over lang tid før man oppsøker hjelp.

Våre kiropraktorer, der noen også er utdannet fysioterapeut, innehar kompetansen som skal til for å diagnostisere og behandle de fleste nakkeproblemer. Som autorisert helsepersonell og fungerende primærkontakt på muskel- og skjelettplager, vil en kiropraktor alltid gå gjennom en grundig samtale med deg for å kartlegge mulig årsak og symptombilde. Påfølgende undersøkelse inkluderer en rekke tester for å bekrefte hypoteser og diagnostisere plagens primærårsak, og for å utelukke alvorligere patologier som trenger oppfølging fra fastlege eller spesialist. En behandlingsplan vil deretter bli satt opp i samråd med pasienten med hovedfokus på å redusere plagen, men samtidig inkludere en rekke tiltak for å skape et varig resultat og redusere risiko for tilbakefall.

Hvordan oppstår akutte nakkesmerter?

Akutte nakkesmerter oppstår oftest som et resultat av underliggende årsaker. Dette relateres oftest til feilfunksjoner i nakken som har utviklet seg over tid. Anspenthet grunnet stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, dårlige lysforhold o.l. kan være medvirkende og/eller utløsende årsaker. I tillegg kan ugunstige arbeidsstillinger, statisk og/eller ensidig arbeid, trekk fra vindu (spesielt fra ene siden, for eksempel sjåfører med åpent vindu), sykling, liggestillinger (å sove på sofa) eller i mageleie påvirke nakkefunksjonen og gi plager.

Sterke nakkesmerter oppleves ofte som noe farlig. Dette er fordi de ofte hemmer totalt bevegelsene i nakken, og er nærme hjernen. Sistnevnte vil derfor prioritere denne smerten som en beskyttelsesmekanisme, og be deg om å være i ro. Det er for øvrig svært sjeldent at nakkeplager har en alvorlig årsak; en terapeut i førstelinjetjenesten (fastlege, kiropraktor, manuellterapeut) vil raskt kunne utelukke alvorlige årsaker, og vurdere om behandling eller hvile er det som trengs.

Behandling av nakkesmerter

Symptomene på nakkesmerter

De vanligste symptomene er sterke smerter i nakken både ved bevegelse og i ro. Det er ofte vanskelig å snu på hodet i èn eller flere retninger, og man føler seg gjerne ganske sliten og lett irritabel grunnet smertene. Noen pasienter opplever også følelsen av at hodet er for tungt å bære for nakken. Foruten smerte og innskrenkede bevegelser kan akutte nakkesmerter også gi smerter andre steder. Årsaken er oftest irritasjon i lokale, sensitive strukturer som mellomvirvelskiver og sideledd i nakke, eller muskler i ytre nakke eller skulder. Dette kan resultere i at nerver blir irritert, får press på seg, eller kommer i klem, som blant annet kan gi utstrålende smerter i arm og/eller hånd. Disse smertene kan minne mye om symptomene som oppleves ved whiplash skader eller cervicobrachialgi.

Nakkemuskulaturen vil også stramme seg som et resultat av smertene, som i tillegg til lokale nakkeplager og armsmerter, kan forårsake spenningshodepine, cervikogen hodepine, eller i noen tilfeller svimmelhet. En plage i en gitt struktur vil derfor kunne gi en rekke følgesymptomer som ikke er farlige, men som gir store plager i hverdagen.

Hovedjobben til primærkontakten blir derfor å lokalisere årsaken slik at smertene reduseres og tilleggs-symptomene forsvinner. Dette gjøres gjennom en grundig samtale med deg om hvordan plagene begynte, om/hvor mye du har hatt vondt tidligere og hva som øker/bedrer plagen, etterfulgt av en metodisk fysikalsk undersøkelse som inkluderer både muskler, ledd og nerver. I noen få tilfeller vil man i tillegg henvise til billedundersøkelser for å innhente ytterligere informasjon som samlet bidrar til å diagnostisere problemet.

Hva med kroniske nakkesmerter?

Smerter som har vedvart over 3 måneder betegnes som kroniske. Betegnelsen kronisk handler derfor om tidsforløp og ikke nødvendigvis om prognosen. De oppstår oftest som følge av langvarig over‐ eller feilbelastning eller ved akutt nakkeskade. Smertene og symptombilde er ofte svært sammensatt, og kan over tid gi smerter mellom skulderblad, utstrålende smerter til skulder og/eller arm, prikking og nummenhet i armer og fingre, svimmelhet, hodepine, ansiktssmerter, nedsatt konsentrasjon og økt tretthet.

Symptomene på nakkesmerter

Vi gjennomfører ortopedisk og nevrologisk undersøkelse for å kartlegge problemstillingen. Ved å teste nervenes evne til å gi svar på hudfølelse, muskelstyrke, muskelreflekser, vibrasjon, koordinasjon m.m., vil vår kiropraktor være i stand til å finne årsaken til problemet. I langvarige nakkesmerter er det viktig å normalisere funksjonen i leddene og musklene i ryggsøylen da et område med langvarig smertestimuli og nedsatt funksjon ofte stivner til og får nedsatt bevegelse, som over tid kan gi flere av symptomene nevnt ovenfor. Ved å normalisere funksjonen i ledd og muskler stimuleres området til å fungere mer normalt. Stimuleringen som skjer ved en ledd korreksjon er rettet mot at nervereseptorer (mekanoreseptorer) aktiviseres og hemmer smerteimpulser (nociceptorer).

Behandling på Atlasklinikken

Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter, og vi tilbyr i dag kiropraktikk, akupunktur, osteopati, fysioterapi, massasje. For å gi pasienten best mulig behandling vil vi alltid tilstrebe å finne den rette behandlingsformen for nettopp din plage. Alle våre terapeuter er godt kjent med de ulike kompetansenivåene til terapeutene, i tillegg til at resepsjonistene er godt opplært til å oppfatte hvilken behandling som bør iverksettes. Responderer ikke pasienten som forventet, vil terapeutene raskt kunne se om man har behov for annen behandlingsform internt eller annen tilleggsbehandling.