Akutt vondt i ryggen (akutt lumbago) er ofte smertefult, men i de fleste tilfeller en ufarlig tilstand. Den akutte fasen blir ofte raskt bedre, men tilbakefall kan forekomme. I enkelte tilfeller kan tilstanden forverres til prolaps og isjiassmerter, eller utvikle seg til et kronisk ryggproblem med vedvarende smerte. Dette blir da ofte kalt kronisk lumbago. Så mange som 80% av den norske befolkningen opplever ryggsmerter i løpet av livet som ofte er forårsaket av funksjonsforstyrrelser i rygg eller bekken.

Ryggsmerter er klart den plagen kiropraktorer ser oftes og har best resultater med. Forskning antyder også at denne form for behandling er den mest effektive og kostnadsbesparende samt at den har svært få bivirkninger i forhold til medikamentell behandling. Det er også derfor så mange som 1 av 3 personer oppsøker kiropraktor ved ryggsmerter. Våre kiropraktorer som mange også er utdannet fysioterapeuter vil ha fokus på rehabiliterende og forebyggende øvelser og kostholdsveiledning for å unngå tilbakefall. I enkelte tilfeller vil kiropraktoren også henvise deg til osteopat, akupunktør eller massør skulle disse behandlingsformene vise seg mer effektiv.

Vår kiropraktor forklarer de vanligste årsaker til ryggsmerter

Ryggen vår er dessverre ofte mer utsatt for skade enn for eksempel midtrygg. Grunnen til dette er at nakke og rygg krever mer bevegelse for å kunne utføre aktiviteter som å plukke opp gjenstander fra gulv eller kunne se bak ved rygging av bil. Midtryggen sin funksjon er å beskytte vitale organer, det er derfor midtryggen også er utstyrt med 12 ribber på hver side, noe som igjen reduserer mobiliteten. Så lenge hele ryggen fungerer optimalt kan den motstå ekstrem belastning som i form av tunge løft.

Derimot, skulle ryggen ikke fungere optimalt hvor det foreligger redusert bevegelse eller redusert stabilitetsmuskulatur kan ryggsmerter ofte oppstå av lett belastning som ved å hente en penn fra gulv eller reise seg fra sittende til stående stilling. Skulle dine akutte ryggsmerter inntreffe etter slik lett belastning er det sannsynlig at feilfunksjoner har ligget latent i lengre tid uten å gi symptomer. Kroppen gir heldigvis ofte varselsignaler i form av lett ubehag noen uker før en slik akutt situasjon oppstår. Og man bør derfor lytte til kroppens signaler å få slike varseltegn undersøkt hos kiropraktor for å unngå akutt overbelastning. Nedenfor vises de vanligste årsaker til ryggsmerter:

• Akutte traumer i form av tunge løft eller fall
  • Redusert stabilitet i støttemuskulatur
  • Feilbelastning på jobb
  • Innaktivitet
  • Genetisk
  • Overbelasting
  • Overvekt
  • Stress og andre psykiske påkjenninger

Symptomer og fellestrekk på ryggsmerter

• Akutt eller gradvis tiltagende
  • Smerter i den nederste delen av ryggen, ofte verre på morgenen eller når du reiser deg.
  • Bedre av å gå eller ligge.
  • Smerten sprer seg til sete, lår eller lysken.
  • Du begynner å gå skjevt for å unngå smerte.
  • Muskelkramper
  • Kraftig stikksmerte ved brå bevegelser, disse kan være kombinert med at ryggen eller beina svikter

Når bør du oppsøke kiropraktor for ryggsmerter