Akutt vondt i ryggen (akutt lumbago) dekker hele smertespekteret, men er heldigvis en ufarlig tilstand i de aller fleste tilfeller. Den akutte fasen blir ofte raskt bedre, men tilbakefall er svært vanlig. I enkelte tilfeller kan tilstanden forverres til prolaps og isjiassmerter, eller utvikle seg til et kronisk ryggproblem med vedvarende smerte. Dette blir da ofte kalt kronisk lumbago. Så mange som 80% av den norske befolkningen opplever ryggsmerter i løpet av livet, og årsaken er ofte funksjonsforstyrrelser i rygg eller bekken.

Studier viser at ryggsmerter slettes ikke går over av seg selv på 6 uker, og forblir borte. Rundt en tredjedel av befolkningen går med kroniske ryggplager. En tredjedel har ryggplager som kommer og går; noen ganger er smerten sterk og kortvarig, andre ganger er den mindre intens men langvarig – men det viktigste kjennetegnet er at smerten fluktuerer med episoder med smerte og perioder med smertefri. En siste tredjedel har aldri, eller svært sjeldent, annet enn minimalt ubehag. Så rundt to tredjedel av befolkningen plages jevnlig av ryggsmerter.

Ryggsmerter er klart den plagen en kiropraktorer ser mest hyppig på klinikken. Det er også den plagen vi har aller best resultater med. Forskning antyder også at kiropraktisk behandling er den mest effektive og kostnadsbesparende metoden for korsryggsplager, samt at den har svært få bivirkninger sammenliknet med medikamentell behandling. Det er særlig i det siste at studier har påpekt viktigheten av å holde forbruket av smertestillende for ryggplager til et minimum. Det er også derfor så mange som 1 av 3 personer oppsøker kiropraktor ved ryggsmerter. Våre kiropraktorer, der noen også er utdannet fysioterapeut har i tillegg til manipulativ behandling fokus på rehabiliterende og forebyggende øvelser samt kostholdsveiledning for å unngå tilbakefall. I flere tilfeller henviser også kiropraktoren deg til osteopat, akupunktør eller massør skulle disse behandlingsformene vise seg mer effektive.

De vanligste årsaker til ryggsmerter

Ryggen vår er dessverre ofte mer utsatt for skade enn for eksempel midtrygg. Grunnen til dette er at nakke og rygg krever mer bevegelse for å kunne utføre aktiviteter som å plukke opp gjenstander fra gulv eller kunne se bak ved rygging av bil. Midtryggen sin funksjon er å beskytte vitale organer, det er derfor midtryggen også er utstyrt med 12 ribber på hver side, noe som igjen reduserer mobiliteten. Så lenge hele ryggen fungerer optimalt kan den motstå ekstrem belastning som i form av tunge løft og/eller raske bevegelser

• Akutte traumer i form av tunge løft eller fall
  • Redusert stabilitet i støttemuskulatur
  • Feilbelastning på jobb
  • Innaktivitet
  • Genetisk – skiveproblematikk som prolaps har ofte en genetisk komponent
  • Overbelasting
  • Overvekt
  • Stress og andre psykiske påkjenninger

Symptomer og fellestrekk på ryggsmerter

• Akutt eller gradvis tiltagende
  • Smerter i den nederste delen av ryggen, ofte verre på morgenen eller når du reiser deg.
  • Bedre av å gå eller ligge.
  • Vanskelig å finne en behagelig stilling når du sitter.
  • Problemer med å komme deg inn/ut av bilen grunnet smerte.
  • Smerten sprer seg til sete, lår eller lysken.
  • Du begynner å gå skjevt for å unngå smerte.
  • Muskelkramper
  • Kraftig stikksmerte ved brå bevegelser, disse kan være kombinert med at ryggen eller beina svikter

Når bør du oppsøke kiropraktor for ryggsmerter