Piriformis-syndrom

Piriformis-syndromet er en tilstand som gir smerter på baksiden av bekkenet og i sete hvor stråling nedover i benet kan forekomme. Smerten har opphav ved at muskelen piriformis presser på isjiasnerven (sciatic nerven som vist på bilde). Syndrom er en samling av symptomer og tegn som karakteriserer en plage/sykdom, og piriformis-syndromet oppstår der isjiasnerven passerer ut av bekkenet på siden av eller gjennom piriformismuskelen. Lidelsen oppstår oftest hos veltrente personer med kort og kraftig muskulatur, men kan også forekomme hos dem som er mindre aktiv eller ikke driver med idrett.

Det kan være vanskelig og skille mellom piriformis-syndromet og vanlig isjias som vi kjenner som skiveprolaps hvor mellomvirvelskiven presser på isjiasnerven i ryggen. Grunnen til dette er at begge tilstander gir de samme symptomene fordi det er den samme nerven som irriteres. Det som skiller de to derimot, er hvor nerven blir klemt og opphavet. En typisk isjiasplage oppstår gjerne etter langvarig ryggsmerte som etter hvert flytter seg nedover i det ene benet. Ved piriformis-syndromet klemmes nerven i bekkenet, og det er vanlig at smerten starter i baken og ikke i ryggen. Men selv om isjiassmerter fra rygg ofte presenteres ved parallell ryggvondt og smerter i fot, kan faktisk denne lidelsen også presenteres med smerter i fot alene, dette kaller vi nevrogen intermitterende klaudikasjon og forekommer typisk hos eldre med slitasjeforandringer i rygg hvor kanalen der nerveroten passerer blir komprimert (spinal stenose).

Musculus piriformis

Muskelen piriformis er en del av muskulaturen i hoften og hører delvis til de «indre» hoftemusklene. Muskelen har en langstrakt trekantet form og strekker seg fra den fremre flaten på korsbenets utside og fester seg på lårbenets trochanter major (store lårbensknuten på utsiden av hoften). På norsk kalles muskelen for «den pæreformede muskelen». I stående stilling kan muskelen bevege foten ut til siden og rotere hoften utover, mens med bøyd hofteledd over 60 grader, kan den rotere hoften innover. Muskelen har med andre ord flere funksjoner og en ansett som en viktig stabilisator.

Årsaker til piriformis-syndrom

Fagfolk er i tvil rundt årsaken til piriformis-syndromet. Man antar likevel at det kan være en sekundær tilstand til en lokal betennelse, skade eller overaktivitet i form av krampe som medfører at nervepassasjen blir trang. Derfor skilles vi ofte mellom primær og sekundær piriformis-syndrom.

En primær tilstand er medfødt hvor isjiasnerven passerer gjennom piriformismuskelen på en noe uvanlig måte. Normal sett vil isjiasnerven passere like i underkant av piriformismuskelen, men hos omtrent 20 % passerer deler av eller hele isjiasnerven gjennom piriformismuskelen. Hos denne beskjedne gruppen har man sett en 15 % økning i risiko for å utvikle piriformis-syndrom.

Sekundært piriformis-syndrom er helt klart det mest vanlige, hvor smerten trolig har opphav fra en form for skade mot piriformismuskelen som i ettertid fører til økt trykk mot isjiasnerven. Det er flere måter skaden kan oppstå på, blant annet ved overbelastning ved gjentatt aktivitet, slik som lange gåturer, løping og/eller hard eller ny type styrketrening. Andre årsaker kan være ved at man over lang tid belaster området ved å sitte på et hardt

underlag eller mot en «tykk» lommebok i baklommen. Det kan også oppstå etter mer kraftfulle traumer som fall, brudd, osv. hvor man lander på baken. Konsekvensen av slike traumer elle roverbelastning antas å forårsake en irritasjon/skade i muskelen som gir muskelsammentrekningen og fører til trykk på isjiasnerven.

Vanlige symptomer ved piriformis-syndrom

Lokalisering av smertene er ofte upresis, den kan kjennes i hoften, halebeinet, setet, lysken, og/eller i nedre del av leggen. Mest typisk derimot, foreligger den verkende smerten fra sitteknuten, eventuelt med utstrålende smerte ned til baksiden av låret og i få tilfeller, helt ned i leggen. Smertene forverres ofte ved kraftig bruk av piriformismuskelen, for eksempel når du går fort eller sitter på huk; eller ved at sitter lenge med bøyde hofter, for eksempel på kino eller ved bilkjøring. Smerten avtar som regel når du reiser deg opp og beveger deg. Idrettsutøvere kan noen ganger oppleve det som om hamstringmuskulaturen på baksiden av lår føles for kort, og de får ikke opp maksimal fart ved spurter eller klarer å strekke ut benet ved hekkeløp osv.

Undersøkelse av piriformis-syndrom

Piriformis-syndrom er alltid på differensialdiagnosen til våre terapeuter (fysioterapeut, osteopat eller kiropraktor) når du presenterer med smerter i seteregionen med eller uten strålesmerter til ben. En førstegangskonsultasjon vil derfor gjennom samtale og undersøkelse avdekke eller avkrefte diagnosen. Strekk, stram og/eller kompresjonstester vil ofte enkelt kunne avdekke syndromet. Riktig diagnose er avgjørende for hvilke behandling som iverksettes, og behandlingen for piriformis-syndrom er ofte ganske enkel og rett frem. Ved behov for ytterligere undersøkelser kan kiropraktor henvise til røntgenbilde, ultralyd, CT eller MR for å gi mer informasjon om hvilke strukturer som er involvert. Men dette er sjeldent nødvendig her, og benyttes bare hvis man ikke responderer på konservativ behandling.

Prolaps og isjias

Behandling på Atlasklinikken:

Piriformis-syndrom behandles vanligvis effektivt med konservativ manuell behandling og øvelser. Vi på Atlasklinikken har en egen YouTubekanal, hvor øvelser blir filmatisert, og øvelse #11 er spesifikt rettet mot piriformis-syndrom. Om diagnosen blir stilt hurtig er prognosen god for raskt å returnere til vanlig aktivitetsnivå. Ved tilfeller hvor konservativ manuell behandling ikke har ønsket effekt, vil vi vurdere henvisning til en spesialist (idrettsmedisiner, ortoped) om det skulle bli nødvendig. Men dette er heldigvis ytterst sjeldent nødvendig.

Hos oss vil hovedfokuset være på å opprettholde aktivitetsnivået og omfanget av bevegelse og unngå stivhet i hofte. Vi vil fokusere på belastningsstyring og rehabilitering av plagen ved at vi i den første fasen (akuttfasen), hovedsakelig fokuserer på å redusere inflammasjon og smerte, prøve å unngå smerteprovoserende bevegelser, og hindre tap av kraft og muskelmasse. I denne perioden er det ofte fordelaktig med et tilpasset øvelsesprogram og råd om hvilket nivå av aktivitet som lønner seg, basert på dine individuelle mål, behov og din historikk.

Videre forløp etter den akutte fasen retter seg inn mot en rehabiliteringsfase for å gjenvinne styrke og funksjon. Her retter vi fokus inn mot undervisning i smertemodulering og belastningsstyring med formål å forklare og ufarliggjøre de smertene som du har, for nettopp tillate økt intensitet på øvelsene og tilrettelegge for en effektiv rehabiliteringsprosess samt

forebygge tilbakefall. I forskning så har vi et begrep som kalles Fear-avoidance». Dette refererer til unngåelse av bevegelse eller aktivitet på grunn av frykt for å forverre smerten. Det er nettopp dette vi gjennom kunnskapsformidling prøver å unngå med disse tiltakene.

Behandlingen hos oss kan bestå av:

• Styrketrening med en gradvis økning i belastning
  • Tøyninger
  • Manuelle teknikker
  • Leddmobiliserende teknikker
  • Undervisning omkring din skade og skademekanismen, smerte, omfanget og betydningen, hvor mye av det vi vil fokusere på er å komme ut av smertene og tilbake til en smertefri hverdag.
Prolaps og isjias
Av Step2web As 29 Jun, 2021
Skiveprolaps betyr at den indre delen av mellomvirvelskivene i ryggraden har gått ut av sin normale stilling slik at det kan bli irritasjon på en nerverot eller ryggmargen og gi smerter ned i foten. Mest kjent er betegnelsen isjias, som er en bestemt form for nerverotsmerter der skiveprolapset presser på en eller flere nerverøtter som er en del isjiasnerven.
Låsning i rygg
Av Step2web As 24 Jun, 2021
En låsning i ryggen kan defineres som nedsatt funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystemet hvor feilfunksjoner har oppstått. Dette skyldes en dysfunksjon i spinalrefleksene i ryggraden. Dette fører til at nervene får for lite aktivitet og for lite næring i form av oksygen og glukose (sukker) og blir såkalt usunne.
Bekkenlåsning
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Smertene kan være lokalisert rundt bekkenleddet, men i mange tilfeller gir låsningen strålende smerte til sete, lyske og lår. Ofte ved bekkenlåsning vil pasienter presentere med utstrålende smerter til utsiden og/eller baksiden av låret på samme side som låsningen eller begge sider som ikke strekker seg nedenfor kneet. Andre pasienter kan ha prikking eller nummenhet i samme område.
Vis mer