Korsryggplager er en svært vanlig plage kiropraktorer ser og behandler, og behandlingseffekten svært god. Pasienter med prolaps og isjias kan også få hjelp hos våre kiropraktorer ved Atlasklinikken. Kiropraktoren vil ofte behandle rundt prolaps området, i bekken og/eller midtrygg, for å redusere smerten. Når ryggsmertene er redusert, vil man kunne behandle området direkte. Denne konservative tilnærmingen gir ofte langvarig god effekt.

Det er viktig at man kommer seg raskt til behandling og få stilt en riktig diagnose for å hindre langvarige plager. Det at man får påvist prolaps betyr ikke at man har en alvorlig rygglidelse og at man blir langvarig syk. Mange tror fortsatt at alle med prolaps må opereres. Det er feil! Som tidligere nevnt er prolaps et relativt hyppig funn i voksne rygger. Vår kiropraktor vil selvfølgelig henvise videre for vurdering av operasjon når dette er nødvendig; men før det skjer, skal det som regel foreligge utstrakte stålesmerter med utspring fra flere nerverøtter samt nedsatt kontroll av blære og tarmfunksjon, dette er heldigvis svært sjeldent.

Behandling hos kiropraktor ved korsryggsmerter og skiveprolaps går ut på å forbedre bevegeligheten hvor det er låsninger og ved prolaps, behandles det i leddene rundt isjiasnerven. Dette for å forbedre sirkulasjonen slik at reparasjonsprosesser i nerve og skive stimuleres og ansamlinger av slaggstoffer som irriterer nerven blir fraktet bort, dette vil igjen redusere smerten. Deretter vil fokus bli rettet mot rehabilitering der styrke og stabilitet skal gjenoppnås. I tilfeller hvor det er nødvendig med tverrfaglig behandling vil kiropraktoren henvise til fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje som Atlasklinikken også tilbyr.

Vår kiropraktor forteller om ting du selv kan gjøre ved ryggsmerter

Det finnes mange gode tips og råd man kan gjøre selv ved akutte smerter. Nedenfor har vi listet opp noen av dem. Ønsker du utdypende informasjon om råd kan du lese mer her.

• Kuldebehandling – legg en ispose på nedre del av korsryggen utenpå et tynt kjøkkenhåndkle i ca. 20 min. Gjenta 3-4 ganger daglig.
  • Sitt minst mulig. Trykket er størst på skiven når man sitter.
  • Klarer man å bevege seg litt er det bra, om det bare så er å rusle litt rundt i huset.
  • Gå heller mange korte turer enn èn lang.
  • Ved smerteutstråling, finn bevegelser som reduserer smerten i benet.
  • Veksle mellom bevegelse og avlastning i stillinger hvor man har minst mulig smerte. Variasjon er nøkkelen.
  • Være varsom med fremoverbøy da dette kan provosere smertene.
  • Ta smertestillende dersom smertene er uutholdelig.
  • Drikk mer vann enn vanlig og unngå vanndrivende som kaffe, te og alkohol osv. Dette hjelper utskilling av slagstoffer.
  • Øk proteininntaket i kosten og minsk sukkerinntaket da proteiner reparerer og sukker bryter ned.