Korsryggsmerter og vond rygg

Korsryggplager

Internasjonale forskere har funnet at ryggsmerter ikke bare er den klart største muskel- og skjelettplagen i verden, men faktisk den største helseplagen i verden. Det rammer mellom 60 og 90% av befolkningen én eller flere ganger i livet. Halvparten har hatt vondt siste året og nærmere 40 % siste måneden. Til enhver tid opplever 15-20% å ha ryggplager. Nyere forskning har også vist at akkurat i dag opplever ca. 7,2 % av befolkningen akutte korsryggsmerter. Dette er Norges dyreste enkeltlidelse og den hyppigste enkeltårsaken til langtidssykemeling og uførepensjon, og det er vanskelig å finne årsaken til smertene.

De fleste ryggsmerter er ufarlige selv om de til tider kan sette deg ut av spill og være svært smertefulle. Forskning gjort av The Chiropractic Hospital-based Interventions Research Outcomes (CHIRO) Study ble nylig publisert i det anerkjente tidskriftet Spine. Den viser at behandling hos kiropraktor er mer effektivt mot akutte korsryggsmerter enn konvensjonell medisinsk behandling. Aller best resultat ser ut til å komme fra en kombinasjon med behandling hos kiropraktor, veiledende opptrening og fysisk aktivitet.

Det er likevel viktig at pasienten tar tidlig kontakt med sin behandler for å undersøke omfanget av problemet og iverksette riktig behandling. Går man for lenge med funksjonsrestriksjoner i rygg med påfølgende ryggsmerter, og ikke får den nødvendige behandling og rådføring, kan dette øke risikoen for at plagene forverrer seg. I verste tilfellet kan det utvikle seg til blant annet en prolaps, som gir stor funksjonsbegrensning og smerter over tid. Man skal videre være klar over at ryggsmerter kan komme fra andre strukturer enn der smerten foreligger, eksempelvis fra bekkenlåsninger, så en full undersøkelse av både nervesystem, rygg, bekken, hofte og underkropp er grunnleggende for tilretteleggelse av behandling. I mange tilfeller av korsryggsmerter er det viktig å behandle både korsrygg og bekken for å oppnå god stabilitet i funksjonen og langvarige resultater av behandlingen.

Akutt vondt i ryggen

Akutt vondt i ryggen (akutt lumbago) dekker hele smertespekteret, men er heldigvis en ufarlig tilstand i de aller fleste tilfeller. Den akutte fasen blir ofte raskt bedre, men tilbakefall er svært vanlig. I enkelte tilfeller kan tilstanden forverres til prolaps og isjiassmerter, eller utvikle seg til et kronisk ryggproblem med vedvarende smerte. Dette blir da ofte kalt kronisk lumbago. Så mange som 80% av den norske befolkningen opplever ryggsmerter i løpet av livet, og årsaken er ofte funksjonsforstyrrelser i rygg eller bekken.

Studier viser at ryggsmerter slettes ikke går over av seg selv på 6 uker, og forblir borte. Rundt en tredjedel av befolkningen går med kroniske ryggplager. En tredjedel har ryggplager som kommer og går; noen ganger er smerten sterk og kortvarig, andre ganger er den mindre intens men langvarig – men det viktigste kjennetegnet er at smerten fluktuerer med episoder med smerte og perioder med smertefri. En siste tredjedel har aldri, eller svært sjeldent, annet enn minimalt ubehag. Så rundt to tredjedeler av befolkningen plages jevnlig av ryggsmerter.

Ryggsmerter er svært vanlig

Ryggsmerter er helt klart den plagen en kiropraktorer ser mest hyppig på klinikken. Det er også den plagen vi har aller best resultater med. Forskning antyder også at kiropraktisk behandling er den mest effektive og kostnadsbesparende metoden for korsryggplager, samt at den har svært få bivirkninger sammenliknet med medikamentell behandling. Det er særlig i det siste at studier har påpekt viktigheten av å holde forbruket av smertestillende for ryggplager til et minimum. Det er også derfor så mange som 1 av 3 personer oppsøker kiropraktor ved ryggsmerter. Våre kiropraktorer, der noen også er utdannet fysioterapeut har i tillegg til manipulativ behandling fokus på rehabiliterende og forebyggende øvelser samt kostholdsveiledning for å unngå tilbakefall. I flere tilfeller henviser også kiropraktoren deg til fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør skulle disse behandlingsformene vise seg mer effektive.

De vanligste årsaker til ryggsmerter

Korsryggen vår er dessverre ofte mer utsatt for skade enn for eksempel midtrygg. Grunnen til dette er at nakke og rygg krever mer bevegelse for å kunne utføre aktiviteter som å plukke opp gjenstander fra gulv eller kunne se bak ved rygging av bil. Midtryggen sin funksjon er å beskytte vitale organer, det er derfor midtryggen også er utstyrt med 12 ribber på hver side, noe som igjen reduserer mobiliteten. Så lenge hele ryggen fungerer optimalt kan den motstå ekstrem belastning som i form av tunge løft og/eller raske bevegelser.

• Akutte traumer i form av tunge løft eller fall
  • Redusert stabilitet i støttemuskulatur
  • Feilbelastning på jobb (ofte over tid)
  • Innaktivitet
  • Genetisk – skiveproblematikk som prolaps har ofte en genetisk komponent
  • Overbelastning
  • Overvekt
  • Stress og andre psykiske påkjenninger

Fellestrekk på ryggsmerter

• Akutt eller gradvis tiltagende
  • Smerter i den nederste delen av ryggen, ofte verre på morgenen eller når du reiser deg.
  • Bedre av å gå eller ligge.
  • Vanskelig å finne en behagelig stilling når du sitter.
  • Problemer med å komme deg inn/ut av bilen grunnet smerte.
  • Smerten sprer seg til sete, lår eller lysken.
  • Du begynner å gå skjevt for å unngå smerte.
  • Muskelkramper
  • Kraftig stikksmerte ved brå bevegelser, disse kan være kombinert med at ryggen eller beina svikter

Når bør du oppsøke hjelp for ryggsmerter

• Ved tvil om omfanget av skaden og utredelse
  • Ved akutte ryggsmerter som reduserer funksjonsevnen
  • Ved akutte ryggsmerter som medfører at du ikke kan jobbe (kiropraktorer kan sykemelde)
  • Ved vedvarende ryggsmerter
  • Ved smerter i bena (kiropraktorer kan henvise til røntgenundersøkelser eller MR)

Behandling av korsryggsmerter

Terapeuten vil ofte behandle rundt prolaps området, i bekken og/eller midtrygg, for å redusere smerten. Når ryggsmertene er redusert, vil man kunne behandle området direkte. Denne konservative tilnærmingen gir ofte langvarig god effekt.

Det er viktig at man kommer seg raskt til behandling og får stilt en riktig diagnose for å hindre langvarige plager. Det at man får påvist prolaps betyr ikke at man har en alvorlig rygglidelse og at man blir langvarig syk. Mange tror fortsatt at alle med prolaps må opereres. Det er feil! Bare 5% av pasienter med skiveprolaps og isjias opereres. Som tidligere nevnt er prolaps et relativt hyppig funn i voksne nakker og korsrygger, og kan nærmest ses på som et normalfunn dersom man ikke har sykehistorie (anamnese), og kliniske funn som tilsier noe annet. Vår kiropraktor vil selvfølgelig henvise videre for vurdering av operasjon når dette er nødvendig; men før det skjer, skal det som regel foreligge utstrakte stålesmerter med utspring fra flere nerverøtter, uttalt svakhet i muskulatur, muskelsvinn, samt nedsatt kontroll av blære og tarmfunksjon, dette er heldigvis svært sjeldent.

Behandling hos manuell behandler ved korsryggsmerter og skiveprolaps går ut på å forbedre bevegeligheten hvor det er låsninger og ved prolaps, behandles det i leddene rundt isjiasnerven. Dette for å forbedre sirkulasjonen slik at reparasjonsprosesser i nerve og skive stimuleres og ansamlinger av slaggstoffer som irriterer nerven blir fraktet bort, dette vil igjen redusere smerten. Deretter vil fokus bli rettet mot rehabilitering der styrke og stabilitet skal gjenoppnås.

For å gi pasienten best mulig behandling vil vi alltid tilstrebe å finne den rette behandlingsformen for nettopp din plage. Alle våre terapeuter er godt kjent med de ulike kompetansenivåene til terapeutene, i tillegg til at resepsjonistene er godt opplært til å oppfatte hvilken behandling som bør iverksettes. Responderer ikke pasienten som forventet, vil terapeutene raskt kunne se om man har behov for annen behandlingsform internt eller annen tilleggsbehandling.