Muskelbetennelse

En betennelse er en reaksjon som skjer i bløtvevet som følge av en akutt eller kronisk irritasjon. Noen ganger kan det være hevelse og økt varme i muskler og leddbånd som kan forverre smertene, men betennelse må ikke forveksles med infeksjon (som skyldes bakterier eller virus). Nesten alle som har smerte, har også en viss grad av betennelse eller irritasjon da dette er en naturlig reaksjon i kroppen.

Betennelse også kalt inflammasjon er kroppens reaksjon på en skade og sykdomsfremkallende stoffer der målet er å fjerne det skadelige stimuliet. Akutt inflammasjon fører til smerte, varme, rødhet, hevelse og tap av funksjon. Når skadelige stimuli som sykdomsfremkallende stoffer (patogener), ødelagte celler eller irritanter opptrer i kroppen, reagerer immunforsvaret vårt ved å sende ut hvite blodlegemer og kjemiske stoffer for å beskytte kroppen. Inflammasjon kan klassifiseres som akutt eller kronisk. Betennelsesreaksjonen er også kroppens vanlige respons på en skade, og er nødvendig for at reparasjon av skaden kan finne sted.

Betennelse i hofte kan stamme fra mange områder. De vanligste er fra muskler, sener, fettputer og leddbånd. Mange pasienter vil ofte ha plager når de ligger på hoften om natten og derfor ikke kunne sove på en side. Andre vil kjenne smerter og ubehag ved gange og når de sitter. Betente slimposer og muskler blir ofte noe bedre etter en viss tid med aktivitet og noe verre etter å ha vært i ro over lengre tid. Mange vil derfor rapportere at de kjenner økt smerte og stivhet om morgenen. Kiropraktorene på Atlasklinikken vil gjennom sin kunnskap og erfaring undersøke og finne årsaken til problemet for deretter å gi nødvendig behandling. Atlasklinikken har tilknyttet seg mange forskjellige behandlere inkludert kiropraktorer, fysioterapeuter, osteopater, akupunktører og massører og vil derfor kunne tilby den mest effektive behandlingsformen for dine plager.

Refererte smerter
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Over tid kan ledd og tilhørende muskulatur stivne på grunn av feilbelastning og/eller redusert funksjon i nærliggende områder, dette betegnes som refererte smerte. Dette kan forårsake smerter og spenninger i tillegg til kompensasjoner i andre kroppsdeler som hofte, lysk og rygg. Opphavet til smerte har altså en annen lokasjon er der man kjenner smerten.
Atlasklinikken | Benlengdeforskjell
Av Step2web As 08 Jun, 2021
De fleste vil ha en liten benlengdeforskjell uten at det forårsaker symptomer. Det er først når lengdeforskjellen utgjør mer enn 7 millimeter samt at pasienten har en tydelig skjevhet i ryggsøylen at man vurderer å bruke innleggsåle for å korrigere dette. Noen ganger kan benlengdeforskjellen være «funksjonell».
Atlasklinikken | Lyskesmerter
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Smerter i lysken kan ha ulike årsaker. Smertene kan være lokal eller være sammenfallende med rygg-, bekken- og/eller hoftesmerter. Pasienten kan føle alt fra svake og diffuse smerter til svært intense smerter. Hos menn kan smertene noen ganger stråle ned til testikkelen. Lyskesmerter kan oppstå akutt og de kan oppstå etter langvarig overbelastning, ofte i forbindelse med idretter.
Piriformis-syndrom | Atlasklinikken
Av Aleksander Chaibi 22 May, 2021
Piriformis-syndrom er en tilstand som gir smerter på baksiden av bekkenet og i sete hvor stråling langs isjiasnerven i benet kan forekomme. Les alt om syndromet her.