Lyskesmerter

Smerter i lysken kan ha ulike årsaker. Smertene kan være lokal eller være sammenfallende med rygg-, bekken- og/eller hoftesmerter. Pasienten kan føle alt fra svake og diffuse smerter til svært intense smerter. Hos menn kan smertene noen ganger stråle ned til testikkelen.

Lyskesmerter kan oppstå akutt og de kan oppstå etter langvarig overbelastning, ofte i forbindelse med idretter. Idretter som fotball, ishockey, friidrett m.m der utøverne ofte har behov for eksplosivitet som for eksempel ved sprint eller raske retningsendringer vil lyskemuskulaturen kunne utsettes for betydelig belastning. Dette kan føre til akutte smerter eller overbelastningsskader. I tilbakevendende lyskeplager er det viktig å undersøke funksjonen i korsrygg og bekkenledd da klinisk erfaring viser at nedsatt funksjon i korsrygg og bekkenledd kan medvirke til at lyskeplagene ikke repareres optimalt. Hos yngre pasienter med lyskesmerter er det viktig å vurdere utviklingsanomalier (hoftedysplasi) og femoral epifysiolyse (glidning av hoftekula) som årsaker, dette vil man kunne fatte mistanke om gjennom å foreta en grundig sykehistorie.

Behandling av lyskesmerter

På Atlasklinikken opplever vi ofte at pasienter med lyskesmerter er engstelig og mange har vært utredet andre steder allerede uten at man har klart å identifisere smertekilden. Ofte kan årsaken til smerten være en”leddlåsning” i nedre del av korsryggen eller komme fra en irritasjon i bekkenleddet. I andre tilfeller vil bløtvevsstrukturer som i muskler, bindevev og sener være involvert. Nevrologiske forbindelser gjør at problemer i disse områdene vil gi utstrålende smerte til lyske. Våre terapeuter vil undersøke og finne årsaken til lyskesmertene og behandle deg skånsomt og effektivt.

Refererte smerter
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Over tid kan ledd og tilhørende muskulatur stivne på grunn av feilbelastning og/eller redusert funksjon i nærliggende områder, dette betegnes som refererte smerte. Dette kan forårsake smerter og spenninger i tillegg til kompensasjoner i andre kroppsdeler som hofte, lysk og rygg. Opphavet til smerte har altså en annen lokasjon er der man kjenner smerten.
Atlasklinikken | Muskelbetennelse
Av Step2web As 08 Jun, 2021
En betennelse er en reaksjon som skjer i bløtvevet som følge av en akutt eller kronisk irritasjon. Noen ganger kan det være hevelse og økt varme i muskler og leddbånd som kan forverre smertene, men betennelse må ikke forveksles med infeksjon (som skyldes bakterier eller virus). Nesten alle som har smerte, har også en viss grad av betennelse eller irritasjon da dette er en naturlig reaksjon i kroppen.
Atlasklinikken | Benlengdeforskjell
Av Step2web As 08 Jun, 2021
De fleste vil ha en liten benlengdeforskjell uten at det forårsaker symptomer. Det er først når lengdeforskjellen utgjør mer enn 7 millimeter samt at pasienten har en tydelig skjevhet i ryggsøylen at man vurderer å bruke innleggsåle for å korrigere dette. Noen ganger kan benlengdeforskjellen være «funksjonell».
Piriformis-syndrom | Atlasklinikken
Av Aleksander Chaibi 22 May, 2021
Piriformis-syndrom er en tilstand som gir smerter på baksiden av bekkenet og i sete hvor stråling langs isjiasnerven i benet kan forekomme. Les alt om syndromet her.