Spenningshodepine (tensjons- eller spenningshodepine) er den vanligste formen for hodepine. Det er ofte en bilateral (tosidig) smerte, men kan være ensidig og blir beskrevet som et bånd (ofte pressende eller strammende i karakter) rundt hodet som nesten alltid starter i bakhodet, men den kan også forekomme på en side. Hodepinen forverres ikke ved rutinemessig fysisk aktivitet slik som ved migrene og man opplever ikke kvalme eller oppkast. Noen pasienter kan oppleve lydskyhet og lysskyhet, men dette oppstår ikke samtidig slik det ofte gjør i migrene. Det oppstår ut over dagen og gjerne i krevende perioder av livet. Smerten er ikke mer intens enn at man kan fortsette med det man holder på med.

Årsaker til spenningshodepine

Den mest vanlige utløsende faktor for denne hodepinen er søvnmangel og stress. Emosjonelle plager kan også øke hyppigheten av denne tilstanden. Årsaken til spenningshodepine er usikker, men den kan bero på en stramming av muskler i nakke og utenpå hodet.

Behandling av spenningshodepine

Alle våre terapeuter behandler spenningshodepine. Forskningen viser at behandling hos kiropraktor har god effekt på denne hodepinetypen, og at den ofte er svært lett å behandle. Man ser også at fysioterapi, osteopati, akupunktur og massasje kan lindre symptomer ved denne muskel- og skjelettplagen. Dersom terapeuten ser det hensiktsmessig å involvere annet fagpersonell, vil vi som en tverrfaglig helseklinikk benytte en annen behandlingsform internt eller en tilleggsbehandling.

Hodepinedagbok

Hodepinedagbok kan være et nyttig verktøy for både for deg, våre terapeuter, fastlegen og nevrologer. I tillegg til å fungere som et diagnostisk verktøy, vil den hjelpe alle parter i å se hvilken effekt behandlingen gir. Vi anbefaler derfor pasienter som oppsøker Atlasklinikken ved hodepineplager å benytte seg av hodepinedagbok.

Hodepinedagbok kartlegger nødvendig informasjon. Du kan enkelt laste ned hodepinedagboken elektronisk som app-utgave her, eller som papirformat i PDF-utgave her.