Spenningshodepine

Spenningshodepine (tensjons- eller spenningshodepine) er den vanligste formen for hodepine. Det er ofte en bilateral (tosidig) smerte, men kan være ensidig og blir beskrevet som et bånd (ofte pressende eller strammende i karakter) rundt hodet som nesten alltid starter i bakhodet, men den kan også forekomme på en side. Hodepinen forverres ikke ved rutinemessig fysisk aktivitet slik som ved migrene og man opplever ikke kvalme eller oppkast. Noen pasienter kan oppleve lydskyhet og lysskyhet, men dette oppstår ikke samtidig slik det ofte gjør i migrene. Det oppstår ut over dagen og gjerne i krevende perioder av livet. Smerten er ikke mer intens enn at man kan fortsette med det man holder på med.

Årsaker til spenningshodepine

Den mest vanlige utløsende faktor for denne hodepinen er søvnmangel og stress. Emosjonelle plager kan også øke hyppigheten av denne tilstanden. Årsaken til spenningshodepine er usikker, men den kan bero på en stramming av muskler i nakke og utenpå hodet.

Spenningshodepine

Behandling av spenningshodepine

Alle våre terapeuter behandler spenningshodepine. Forskningen viser at behandling hos osteopat eller kiropraktor har god effekt på denne hodepinetypen, og at den ofte er svært lett å behandle. Man ser også at fysioterapi, osteopati, akupunktur og massasje kan lindre symptomer ved denne muskel- og skjelettplagen. Dersom terapeuten ser det hensiktsmessig å involvere annet fagpersonell, vil vi som en tverrfaglig helseklinikk benytte en annen behandlingsform internt eller en tilleggsbehandling.

Kjeveplager
Av Step2web As 28 Jun, 2021
Kjeveplager omtales ofte som Temporo Mandibulær dysfunksjon (TMD) og er en fellesbetegnelse som omhandler alle symptomer og problemstillinger som involverer kjeveleddet, tyggemuskulatur og/eller andre tilhørende strukturer. Smerter og ubehag i kjeve er mer vanlig blant befolkningen enn tidligere antatt.
Migrene - behandling og forebygging
Av Aleksander Chaibi 27 Jun, 2021
Migrene kjennetegnes ved en ensidig, pulserende, sterk hodesmerte som også har følgesymptomene nedsatt evne til effektiv tenkning, kvalme, lys-, lyd- samt luktømfintlighet. Nylig forskning antyder at migrene er en nevrologisk sykdom.
Behandling av svimmelhet
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Etter hodepine er svimmelhet den mest hyppige nevrologiske lidelsen hos mennesker. Det forekommer hyppigere hos damer og eldre. Forskning viser at 20-30 % av befolkningen sliter med svimmelhet, og det øker gjerne med alderen.
Klasehodepine
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Klasehodepine karakteriseres av svært intense smerter som kommer i relativt korte anfall med varighet fra 15 minutter til 2-3 timer. Den mest vanlige utløsende faktor for spenningshodepine er søvnmangel og stress.
Atlasklinikken | Kjevesmerter
Av Step2web As 03 Jun, 2021
Kjeveleddet har en helt unik oppbygning grunnet at det er det eneste leddet i kroppen som kan bevege seg 3 dimensjonalt og all bevegelse på en side vil påvirke motsatt kjeveledd. I de aller fleste tilfeller der det er nedsatt funksjon i kjeve finner man også funksjonsforstyrrelser i nakke.
Krystallsyke
Av Step2web As 02 Jun, 2021
Krystallsyken, som også blir kalt BPPV (benign paroksysmal posisjonsvertigo) er korte og kraftige anfall av svimmelhet som oftest forekommer når vedkommende legger seg ned, setter seg opp ellers snur seg i sengen. Anfallene er korte, vanligvis fra 10-20 sekunder, hvor kvalme og oppkast kan forkomme, samt ufrivillige raske øyebevegelser (nystagmus).
Vis flere