Krystallsyke

Krystallsyken er en av de vanligste årsakene til svimmelhet. Det er anslått at rundt 75 000 nordmenn rammes av krystallsyke i løpet av et år. Sykdommen er vanligere hos eldre og kvinner, men kan forekomme i alle aldre og begge kjønn. Fall og vridninger på hodet og nakke kan utløse krystallsyke.

Hva er krystallsyke?

Krystallsyken, som også blir kalt BPPV (benign paroksysmal posisjonsvertigo) er korte og kraftige anfall av svimmelhet som oftest forekommer når vedkommende legger seg ned, setter seg opp ellers snur seg i sengen. Anfallene er korte, vanligvis fra 10-20 sekunder, hvor kvalme og oppkast kan forkomme, samt ufrivillige raske øyebevegelser (nystagmus). Veldig ofte er man mindre svimmel i stående posisjon og når man går rundt.

I vårt indre øre ligger balanseorganet og labyrinten. Inne i labyrinten ligger sanseorganer som inneholder små kalsiumkarbonatkrystaller (otolitter) som i normale tilfeller sitter fast i en membran. Ved krystallsyke løsner disse otolittene og beveger seg i labyrinten som vil påvirke balanseorganet i forbindelse med hodebevegelser. Symptomene blir som oftest forverret når otolittene havner en del av labyrinten som kalles buegangene.

Krystallsyke

Hva kan Atlasklinikken gjøre for krystallsyke?

Våre kiropraktorer ved Atlasklinikken vil gjøre en grundig sykdomshistorie og undersøkelse av hele nervesystemet inkludert nakke og rygg for å utelukke andre mulige årsaker for svimmelhet. Nedsatt bevegelse i nakke, brystrygg og kjeve kan være direkte årsaker til svimmelhet som bør undersøkes hos en av våre kiropraktorer. Hvis det er en mistanke om krystallsyke (BPPV) vil våre kiropraktorer bekrefte diagnosen ved å gjøre en Dix-Hallpike test. Testen går ut på at kiropraktoren legger pasienten ned på ryggen, bøye hodet bakover og rotere hodet 45 grader mot en side og holde posisjonen i 30 sekunder. Testen blir repetert på samme måte til andre siden. Hvis denne testen utløser symptomene til en av sidene er testen positiv. Som oftest vil symptomene være mest påfallende de første 10-20 sekundene og så roe seg ned mot slutten av testen.

Slik foregår ofte behandling

kiropraktoren testen på ny, venter i 30 sekunder til symptomene roer seg ned. Deretter vrir kiropraktoren pasientens hode 90 grader mot den friske siden med en rolig kontrollert bevegelse, for så å vri hode ytterligere 90 grader mot den friske siden. Ved de siste 90 gradene vil kiropraktoren forklare pasienten at man må rotere hele kroppen over på den friske siden, for så å sette seg rolig opp.

Behandlingen er som oftest svært effektiv og pasienter blir normalt sett symptomfrie etter få behandlinger.

Etter behandlingen vil våre kiropraktorer anbefale at du ikke kjører selv hjem, unngå raske bevegelse med nakken og sove oppreist med overkroppen i 45 grader hevet enten i en stol eller bygge opp med puter i sengen i de kommende 48 timer.

Spenningshodepine
Av Step2web As 02 Jul, 2021
Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine. Smerten blir beskrevet som et bånd (ofte pressende eller strammende i karakter) rundt hodet som nesten alltid starter i bakhodet, men den kan også forekomme på en side.
Kjeveplager
Av Step2web As 28 Jun, 2021
Kjeveplager omtales ofte som Temporo Mandibulær dysfunksjon (TMD) og er en fellesbetegnelse som omhandler alle symptomer og problemstillinger som involverer kjeveleddet, tyggemuskulatur og/eller andre tilhørende strukturer. Smerter og ubehag i kjeve er mer vanlig blant befolkningen enn tidligere antatt.
Migrene - behandling og forebygging
Av Aleksander Chaibi 27 Jun, 2021
Migrene kjennetegnes ved en ensidig, pulserende, sterk hodesmerte som også har følgesymptomene nedsatt evne til effektiv tenkning, kvalme, lys-, lyd- samt luktømfintlighet. Nylig forskning antyder at migrene er en nevrologisk sykdom.
Behandling av svimmelhet
Av Step2web As 25 Jun, 2021
Etter hodepine er svimmelhet den mest hyppige nevrologiske lidelsen hos mennesker. Det forekommer hyppigere hos damer og eldre. Forskning viser at 20-30 % av befolkningen sliter med svimmelhet, og det øker gjerne med alderen.
Klasehodepine
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Klasehodepine karakteriseres av svært intense smerter som kommer i relativt korte anfall med varighet fra 15 minutter til 2-3 timer. Den mest vanlige utløsende faktor for spenningshodepine er søvnmangel og stress.
Atlasklinikken | Kjevesmerter
Av Step2web As 03 Jun, 2021
Kjeveleddet har en helt unik oppbygning grunnet at det er det eneste leddet i kroppen som kan bevege seg 3 dimensjonalt og all bevegelse på en side vil påvirke motsatt kjeveledd. I de aller fleste tilfeller der det er nedsatt funksjon i kjeve finner man også funksjonsforstyrrelser i nakke.
Vis mer