Severs sykdom

Severs sykdom er en klinisk diagnose som brukes til å beskrive en irritasjonstilstand i festet for hælsenen i hælbenet hos aktive barn tidlig i puberteten. Det er en ufarlig tilstand som krever lite behandling. Dette går som oftest over av seg selv med tilstrekkelig hvile, avlastning og optimal belastning. Tilstanden forekommer hos barn før eller i puberteten og oppstår hyppigst i 8-12 årsalder.

Severs sykdom

Årsak, klinisk presentasjon og symptomer

Årsaken til Severes sykdom er en irritasjon i og rundt vekstsonen i bakre del av hælbeinet. I perioder med rask vekst er vekstsonen og området rundt denne baktil på hælen, sårbar, og kan overbelastes på grunn av drag fra akillessenen som ofte får mye belastning i aktiviteter som involverer mye løping, hopping og landing og stopping. Dette kan skape mikroskopiske brudd i brusk-benovergangen, og fører til en lokal betennelsesreaksjon. Når hælsenen strammes, og det samtidig blir trykk og klem fra underlaget. Som ved løping, vil dette føre til at den lokale irritasjonen holdes ved like eller øker. Forskning viser at tilstanden er mest vanlig blant fysisk aktive jenter i alderen 8-10 år, og blant fysisk aktive gutter i alderen 10-12 år. Forskning har vist at barn som spiller mye fotball og driver med turn ofte får en slik betennelse. Betennelsen forekommer sjelden blant eldre tenåringer, fordi vekstsonen lukkes og området blir mer robust omkring 15-årsalderen. Hælsmertene forekommer på begge hæler samtidig hos ca. 2/3 av alle som plages. Andre årsaker som også kan bidra til utviklingen av Severs sykdom er:

• Rask vekst
  • Dårlig skotøy
  • Kronisk stramme akillessener
  • Overpronasjon og andre biomekaniske fotproblemer

Undersøkelse og behandling

På Atlasklinikken vil våre kiropraktorer og fysioterapeuter kunne diagnostisere metatarsalgi igjennom en grundig undersøkelse av foten og ankelens ledd, muskler og sener. Det er også viktig å se på problemet helhetlig. Undersøkelse av funksjon og stabilitet i korsrygg, hofte og kne er veldig viktig for å få enda bedre forståelse av hva som kan være årsaken til pasientens plager. Undersøkelsen vil bidra til å identifisere hvilke strukturer som er påvirket av skaden, og hvilke muskler som er stramme eller svake.

Smertene starter ofte etter at barnet har begynt med en ny idrettssesong eller ny sport, eller etter perioder med ekstra mye belastning. Klinisk erfaring viser at mange foreldre legger merke til barnet begynner å halte eller gå på tær for å selv avlaste og lindre smerten. Ofte er hælen palpasjonsøm og smertefull dersom du klemmer fra begge sidene av hælen, eller ved fast trykk mot den aller nederste del av akilles-senen. Røntgenundersøkelser kan vise forandringer i bakre del av hælbeinet dersom tilstanden har vart en god stund. I de fleste tilfeller er det unødvendig å ta røntgenbilde.

Tilstanden er helt ufarlig, og barnet vokser plagene av seg. Men mange plages så mye at det er nødvendig med avlastning fra den aktiviteten som har utløst smerten. Ofte kan det hjelpe å bruke mykt fottøy, eventuelt legge en liten ekstra støtpute under hælen. Noen velger å holde seg i form med alternative aktiviteter som ikke belaster hælene, som for eksempel sykling og svømming. Dersom smertene i perioder er ganske sterke kan det hjelpe med behandling med ispose på hælen etter fysisk aktivitet. Det er vanligvis ikke nødvendig med smertestillende eller betennelsesdempende medisiner fordi plagene lindres ved hvile. Prognosen anses som svært god. Tilstanden går over av seg selv, men den kan føre til begrenset aktivitet i perioder.

Plantar Fasciitt
Av Step2web As 22 Jun, 2021
Plantar fasciitt betegnes som en betennelse/irritasjon av senefestet og bindevevet i fotsålen og er en av de vanligste årsakene til smerte i fotsåle/hæl. Vi har 26 knokler i foten og disse holdes på plass av muskler, sener, leddbånd og fascia (som er en type bindevev som vi finner i hele kroppen). Fasciaen bærer rundt 14% av kroppens tyngde, og støtter fotbuen i samspill med leddbånd, indre og ytre muskler.
Beinhinnebetennelse - symptomer og behandling
Av Step2web As 21 Jun, 2021
Beinhinnebetennelse (Traksjons Periostitt) er en overbelastningsskade som oppstår ved for rask eller voldsom økning av treningsmengde. Dette fører til for stor påkjenning på senefestene, noe som fører til irritasjon på musklene som støtsabsorberer i landingen ved løp. Smertene er gjerne forbundet med aktivitet og kan oppleves som tannverk rundt nedre del av framsiden av leggbeinet.
Atlasklinikken | Hallux valgus
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Hallux valgus er betegnelsen på en feilstilling av stortåen hvor gradvis blir feilstilt og dreier i retning lilletåen. Hallux valgus blir av og til også omtalt som hallux abductovalgus for å mer nøyaktig beskrive stortåens feilstilling. Denne feilstillingen skjer samtidig som stortåens grunnledd blir forskjøvet innover i retning den andre foten.
Mortons nevrom
Av Aleksander Chaibi 08 Jun, 2021
Mortons nevrom er en betegnelse på en tilstand der det er fortykkelse av en av de normale nervene som går ut til tærne. En slik nervefortykkelse kalles nevrom eller nerveknute. Denne fortykkelsen kan skyldes og utvikles gradvis ved stadig irritasjon og trykk mot nerven. Den fortykkede nerve/nerveknute vil da klemmes enda mer og gi opphav til smerter (ofte av brennende eller stikkende karakter) under forfot og frem i tærne.
Atlasklinikken | Metatarsalgi
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Metatarsalgi betyr smerter under tåballen/e eller forfotsmerte. Ordet er sammensatt av ordet metatarse og algi. Metatarsene er navnet på fem små bein som forbinder midtfoten med tærne og algi betyr smerte. Metatarsalgi kan ofte skyldes feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, leddbrusk, muskler og sener under foten. Metatarsalgi er mest vanlig lokalisert til 2,3 og 4 metatarsal hodet.
Atlasklinikken | Haglunds hæl
Av Step2web As 08 Jun, 2021
Haglunds hæl/ Haglunds deformitet er betegnelsen på en forandring i hælbeinet (calcaneus) og omkringliggende bløtvevet. En forstørrelse av den beinete delen av hælen, der akillessenen fester, utløser tilstanden. Hos en del pasienter er den øvre/bakre delen av hælbenet mer spiss og prominerende bakover enn vanlig. Dette medfører at det er trangere mellom benet og akillessenen, som forløper like bak hælbenet.
Vis mer