Søvn er en stor del av livet, og tar opp til en tredjedel av døgnet vårt. Selv om det ikke er fastslått hvorfor vi trenger søvn, er det bred enighet om at søvn oppfyller viktige funksjoner. Funksjoner som vi er avhengige av for å fungere normalt. Reparasjon og restaurering av kroppens vev er en av de viktige prosessene som skjer under søvn. Dette har konsekvenser for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemet og immunsystemet. Får man ikke nok søvn kan det ha konsekvenser for sårtilheling, reparasjon av skader, hukommelse og andre kognitive funksjoner som besluttsomhet og logisk tenking.

Søvnen følger sykluser som hos voksne varer fra 90-110 minutter. Disse syklusene består av forskjellige faser, som alle har sine funksjoner. Den mest kjente av disse er REM-søvn (rapid eye movement), som kjennetegnes av høy hjerneaktivitet i form av drømmer. For optimal hvile under søvn er man avhengig av en viss tid i dyp søvn, og et visst antall søvnsykluser. Derfor er det anbefalt å sove mellom 7 og 9 timer hver natt.

Akupunktur og søvnproblemer

I akupunkturen ses søvn som en viktig motvekt til dagens aktivitet. Søvnens dybde og varighet må balansere ut intensiteten av hendelser i løpet av dagen. Sinnet, Shen, som er aktivt i løpet av dagen, skal hvile i løpet av natten for å prosessere inntrykk og læring. Vi sier at Hjertet er Sjelens bolig, og siden kinesisk medisin er inkluderende og ikke ekskluderende, omfatter begrepet Shen både tanker, følelser og spiritualitet. Her kan vi se koblingen mellom stress, mistrivsel, depresjon og angst i forhold til søvn. Det som påvirker hjertet, kan også påvirke søvnen vår. Mange hevder for eksempel at de trenger mindre søvn når de er forelsket.

Vi diagnostiserer søvnproblematikk ut i fra om det er problemer med å falle i søvn, om man våkner i løpet av natten, eller om man våkner for tidlig. Vi ser også på tilstedeværelse av drømmer. I tillegg vil akupunktøren spørre om resten av kroppens tilstand, slik som fordøyelsesplager, energinivå, stress, pust, hodepine og øresus. Dette gir oss et bilde av hva som foregår i kroppen. De fleste ubalansene som vi ser i forhold til søvnløshet og søvnforstyrrelser går igjen hos mange. Men noen skiller seg ut, og et grundig intervju vil gi et godt grunnlag for å forstå den individuelle prosessen i akkurat din kropp. Flere tilstander kan påvirke søvnen uten at dette er hovedproblemet. Dette gjelder blant annet pustevansker, hetetokter og svetting, samt smerter. Mange oppsøker også akupunkturbehandling for dette.

Akupunkturbehandlingen består i å sette tynne sterile nåler i akupunkturpunkter. Hvilke punker som velges avhenger av tilstanden og årsaken til søvnplagene. Punktene som velges for å dempe stress er andre enn de som velges for å roe grubling. Å roe sinnet, Shen, er hovedfokus ved behandlingen, her gjør vi noe med manifestasjonen. Vanlige punkter å bruke for dette er ved håndleddet, i pannen og i nakken. Å gjøre noe med årsaken til problemet vil være sekundærfokuset, og en viktig komponent av behandlingen.

Råd

Det er flere råd som gjelder ved søvnproblemer. Det viktigste kan være å lage gode sovevaner, for eksempel at man legger seg og står opp til samme tid hver dag. Mange råd går også på å roe ned før leggetid, som å ikke bruke for mye tid foran skjermen på kvelden, unngå koffein og hard trening sent på kvelden. Det gjelder å verken være sulten eller å ha spist et stort måltid. Fordøyelsen foregår i flere timer etter at du er ferdig å spise, og kan forstyrre søvnen hvis du spiser for sent.