Tennisalbue og golfalbue

Tennisalbue og golfalbue, også kalt Epikondylitt, skyldes overbelastning av senefester i albuen. Tilstanden finnes i to forskjellige varianter hvorav den første er mest hyppig:

1. Tennisalbue – lokalisert på yttersiden, på fagspråket betegnes lateral epikondylitt.
  2. Golfalbue – som er på innsiden, betegnes medial epikondylitt.

Gjentatt belastning på senefestene til epikondylen til overarmsbenet (humerus) kan gi en betennelsesreaksjon i senefestene til muskulaturen som fester seg her. Smertene kan komme samme dag eller noen dager etter overbelastningen. Smertene kan også komme og gå alt etter hva slags belastning området blir utsatt for. Plagene kommer i form av murrende verking eller smerter på den ene siden av albuen, som regel på utsiden. Det kan også være smerter på begge sider av albuen, men utsiden er det vanligste. Ofte med stråling nedover underarmen mot håndleddet. Mange opplever også smerter i albuen og underarmen når de griper ting, som for eksempel ved et håndtrykk, bære poser, åpne dører o.l. Funksjonen i armen blir ofte rammet; problemer kan være vanskeligheter med å skjenke, holde en kopp og arbeid med hånden. Mange merker plager når de sitter på jobb, som ved bruk av datamus og tastatur. Mange har hatt milde plager i flere måneder før de oppsøker lege eller kiropraktor fordi de ikke blir bra av seg selv. Atlasklinikken er av den oppfatning at rask behandling ofte vil gi raske resultater. I tillegg legger vi vekt på aktiv tilnærming fremfor passiv tilnærming, med dette vektlegger vi trening og ergonomiske tilpasninger.

Tennisalbue og golfalbue

Årsaker lateral epikondylitt (Tennisalbue)

albuen, og her kjennes også smertene. Golfalbue forårsakes av forandringer i en av senene og/eller senefestet til fingrenes bøyemuskler. Betennelsen eller slitasjen sitter på innsiden av albuen, hvor også smertene er lokalisert. Flere kan ofte være plaget med stråling nedover underarmen mot håndleddet. Mange opplever også smerter i albuen og underarmen når de griper ting. Funksjonen i armen blir ofte rammet; problemer kan være vanskeligheter med å skjenke, holde en kopp og arbeid med hånden.

Plagene oppstår ofte etter kortvarige intense overbelastninger, men kan også utvikle seg gradvis over tid. De fleste som rammes er mellom 30 og 60 år. Plagene kan være et resultat av utstrakt bruk av albuen med vridende bevegelser, som ved bruk av skrujern. Andre bevegelser som kan forårsake slike plager er de bevegelser man bruker for eksempel ved klipping av hekk, snekring, maling og lignende. Fiskeindustriarbeidere som utfører ensidig arbeid i kulde, er spesielt utsatt. Albuen får sin nerveimpuls fra nakken, det er derfor svært viktig at funksjonen i dette området også sjekkes da det ofte har opphav til smertene eller i stor del medvirke til smertene i albuen. Pasienter som sliter med betennelsestilstander i begge albuer, er sannsynligheten enda større for at opphavet kommer fra nakke. Det er derfor viktig med en grundig og helhetlig undersøkelse for å finne ut av årsaken til problemene.

Flere nyere forskingsartikler viser at pasienter med tennisalbue (lateral epikondylitt) opplever økt toleranse til trykk i det smertefulle området i albuen og mindre smerter ved gripestyrke etter leddkorreksjoner i nakken. Pasientene opplevde også økt toleranse til trykk i det smertefulle området etter leddkorreksjon i brystryggen, dog ingen endring i smerte ved gripestyrke. Forskning viser også at leddkorreksjon av leddene i albuen også har en effekt, det er derimot behov for ytterligere forskning for å kartlegge effekten av leddkorreksjoner nærmere.

Hvordan tilstanden diagnostiseres og behandles av kiropraktor

Kiropraktorene på Atlasklinikken vil foreta en grundig undersøkelse av albuen, hvor sener og senefester testes med ortopediske tester og muskeltester. Kiropraktoren vil også undersøke andre steder på kroppen som nakke og skuldre for å finne årsaken til plagene. Behandlingen vil fokusere på å lege skadet muskelvev, lindre smertene pasienten opplever i albue for deretter å normalisere bevegelsen i albue og omkringliggende ledd. Man bør for en periode unngå aktivitet og belastning som gir smerter. Eventuelt bør man endre arbeidsformer som minsker belastningen på albuen. Kiropraktorbehandlingen vil fokusere på å rette opp og stabilisere årsaken til betennelsesreaksjon. Nedenfor er noen av tiltakene som kan bli iverksatt:

• Spesifikke kiropraktiske justeringer av albue, skulder, nakke og ryggsøyle
  • Leddmobilisering
  • Rehabilitering og oppbygging av bevegelighet, styrke og stabilitet i arm
  • Tøyninger
  • Taping

Vår kiropraktor forklarer prognosen

Prognosen på denne lidelsen er vanligvis god. 50-70% oppnår svært raskt lindring. Prognosen er best ved akutte tilstander med klar utløsende årsak hvor rask avlastning og behandling iverksettes. Tilstanden har dessverre lett for å bli kronisk ved uklar årsak og sen behandling, eller ved kompliserte betennelsestilstander hvor flere steder er involvert. I slike tilfeller er sannsynligvis det aller viktigste, å være aktiv og bruke armen, men unngå de spesielle bevegelsene som utløser smerte samt komme raskt til behandling. Der kiropraktoren mener du vil ha nytte av tverrfaglig behandling vil han henvise deg til andre behandlingsformer.

Strålesmerter i arm
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Smerter som stråler ned i armen og i noen tilfeller helt ut i fingrene kan ha flere forskjellige opphav. Det er veldig viktig at både håndledd, albueledd, skulderledd, muskler og ikke minst nakke blir undersøkt grundig for å lokalisere smertekilden.
Karpal tunnel syndrom
Av Step2web As 06 Jun, 2021
Karpal tunnel syndrom forekommer relativt sjeldent og affekterer middelaldrende samt at det er langt hyppigere hos kvinner enn menn. Enkelte yrkesgrupper er også mer utsatt. Som frisører, servitører, skribenter og bygningsarbeidere.