Hva er knesmerter?

Knesmerter er smerter i og rundt kneleddet. Ofte kan smerten komme når man går i trapper, bakker eller i noen tilfeller også på flatt grunnlag. Det er store ledd og strukturer som ofte må tåle mye belastning. I noen tilfeller finner man ikke hva årsaken til smerten er. Da kaller man det gjerne Patellofemoralt syndrom. Smertene kan komme gradvis eller plutselig og den kan komme med og uten hevelse.

Hva er årsaken?

Det kan være mange ulike årsaker til knesmerter som overbelastning, slitasje, sykdommer og traumer. Overbelastning kan enten gå direkte på de store leddstrukturene eller det kan gi betennelser i for eksempel sener eller slimposer rundt de store aktive leddene. Dette er tilstander som oftest sees i sammenheng med aktivitet. Slitasje er ikke uvanlig etter hvert som man eldes eller ved mye overbruk eller etter traumer. Det kan føre til betennelsestilstand som kan føre til forkalkninger i kneet. Andre smertetilstander i kne kan være giktsykdommer som ødelegger selve strukturen i kneet eller andre genetiske faktorer. Opphavet til smertene kan komme fra menisk, leddbånd/-kapsel og/eller muskler og muskelfester.

Knesmerter og akupunktur

Det finnes mye god forskning på at akupunktur hjelper på ulike smertetilstander i kne. Dette forklares ved at endorfiner frigjøres som er kroppens medisin mot smerte. En annen forklaring er at smertesignalene som normalt ville blitt sendt til hjernen blir hemmet slik at man ikke kjenner at man har vondt. Akupunktur undersøker alltid og behandler den underliggende årsaken ved å støtte seg til den tradisjonelle kinesiske teorien. De tynne sterile nålen vil effektivt øke blodgjennomstrømmingen og derav optimalisere mulighetene for rask tilheling. Dette skjer ved at de på en særdeles skånsom måte kommer direkte frem til problemområdet bak og rundt kneskålen.

Generelle råd

Rådene skreddersys etter individuelle behov og er basert på omfanget av skaden og personens evne til å balansere hvile og aktivitet. Man har funnet ut at moderat trening hjelper å holde leddene myke. Det kan ved noen tilfeller være hvile som er løsningen.