Prostata, også kjent som blærehalskjertelen, er et organ som sitter under urinblæren rundt urinrøret hos menn. Prostata produserer en væske som blandes med blant annet sædceller fra testiklene for å danne mannens sæd. Prostataproblemer kan komme enten av prostatitt, som er en betennelse i prostata, eller forstørret prostata.

De fleste pasienter som kommer til akupunktør for denne plagen, har ofte vært hos fastlegen i forkant og/eller prøvd andre behandlingsformer. Fastlegen har da naturligvis avklart at plagen ikke er relatert til underliggende medisinsk sykdom, og i mange tilfeller konkludert med at plagen er uten kjent årsak. Likevel er det viktig å få avklart dette i forkant av akupunkturbehandling. Akupunktøren vil som regel henvise tilbake til fastlegen skulle ytterligere informasjon dukke opp under behandlingsserien, og våre akupunktører jobber kontinuerlig med tett relasjonsbygging inn mot primærhelsetjenesten.

De vanligste prostataproblemene

Prostatitt er en samlebetegnelse på flere betennelsestilstander i prostata, både akutte og kroniske. Det mest fremtredende symptomet er som oftest smerter i underlivet, korsryggen og nedre mage. Det kan også oppstå smerter i forbindelse med vannlating og/eller andre vannlatingsproblemer.

Akutt prostatitt er alltid bakteriell. I tillegg til at de ovennevnte symptomene oppstår plutselig, kan man få feber, frysninger, blod i urinen og ømhet i muskler lik en influensa.

Kronisk prostatitt er enten bakteriell eller ikke, men begge deler kan forårsake betennelse. Symptomene vil oppstå langsomt over en lengre periode og det kan i tillegg oppstå urinveisinfeksjoner og muligens seksuelle plager som impotens og for tidlig utløsning. Hos menn med kronisk prostatitt kan sykdommen tidvis gå inn i en akutt fase, og det kreves da akutt behandling. Siden prostata er med på å produsere væsken i sæd kan man også oppleve smerter under og etter utløsning.

Godartet prostataforstørrelse

Denne tilstanden skiller seg fra prostatitt ved at det mest fremtredende symptomet er vannlatingsproblemer, og at den oftest er smertefri. Godartet prostataforstørrelse begynner hos de fleste menn i midten av 40-årene; om lag 90% av menn i 80-årene har forstørret prostata. Det er derfor en viktig årsak til vansker med vannlating hos menn over 45 år. Man kan oppleve økende hyppighet, vansker med å holde seg eller å starte urinering, samt inkontinens. I tillegg kan det oppstå symptomer slik som hyppig behov for vannlating om natten, svakere stråle, at strålen stopper og starter igjen, blod i urinen, eller drypping etter endt vannlating.

Prostataproblemer og akupunktur

Ved hjelp av akupunktur kartlegger vi den underliggende årsaken basert på Tradisjonell Kinesisk Medisin og tilhørende diagnostiske verktøy. Vi vil se etter flere symptomer for å danne grunnlag for en akupunkturdiagnose. Dette kan være blant annet temperatur, svette, tørste, humør og emosjonell tilstand, plager fra fordøyelsen og søvn samt smerter og ømhet i muskler og ledd, i tillegg til de ovennevnte symptomene fra blære og vannlating. Dette gir akupunktøren et bilde for hele pasientens tilstand, hvilke elementer som er i ubalanse og hvilke meridianer som må dreneres eller styrkes.

Behandling

Mange opplever en umiddelbar lindring av smerter og vannlatingsproblemer ved bruk av akupunktur. Det er mulig å benytte akupunktur både i akutte og kroniske tilfeller, samt forebyggende. Mistenker du at du har prostatitt er det alltid lurt å få dette undersøkt hos fastlegen i tilfelle den skulle være bakteriell. Ved akutt behandling vil det som regel ikke være behov for mer enn noen få behandlinger, og da med umiddelbar effekt. Ved kroniske tilstander må vi ofte påregne flere behandlinger. Når symptomene avtar, er det vanlig å anbefale noen flere behandlinger for å styrke immunforsvaret ytterligere og fjerne den underliggende årsaken.

Råd og veiledning

Hvis man får prostataproblemer gjelder det å sørge for gode og komfortable forhold for underlivet. Unngå trangt undertøy og trange bukser, samt lange timer på sykkelsetet. Å sitte stille for lenge er ikke bra for prostata. Det kan også være lurt å vurdere kostholdsendringer. Ved kronisk prostatitt kan det også være gunstig å ejakulere med jevne mellomrom for å øke sirkulasjonen i prostata.