Prematur ejakulasjon er utløsning som skjer etter minimal stimulering. Det er ofte assosiert med lavere selvtillit, stress og angst. For tidlig utløsning kan også være et resultat av for eksempel misbruk av narkotikum eller legemidler. Årsaken er antatt å være nært knyttet til psykologiske faktorer og liten seksuell erfaring, men samtidig åpner flere autoriteter opp for at en del av årsaken kan være knyttet til nervesystemet. Rent fysiologisk er menn bygget for å få utløsning innen to minutter etter penetrering.

Symptomer

Selv om årsaken kan være psykologisk, er det viktig å ikke glemme virkningen for tidlig utløsningen kan ha på mannens psyke. Det rapporteres om lav selvtillit, angst, skam og følelser av å ikke strekke til. Dette er aspekter som det er viktig å få utløp for slik at de ikke undertrykkes og kan skape videre problemer i forhold til seksuell prestasjon og andre områder i livet. Det er høyere forekomst av forstørret prostata og kronisk prostatitt hos menn med for tidlig utløsning. Det kan også oppstå delvis ereksjonssvikt samtidig med for tidlig utløsning.

Prematur ejakulasjon og akupunktur

Ved hjelp av akupunktur kartlegger vi den underliggende årsaken basert på Tradisjonell Kinesisk Medisin og tilhørende diagnostiske verktøy. Vi vil se etter flere symptomer for å danne grunnlag for en akupunkturdiagnose. Dette kan være blant annet temperatur, svette, tørste, humør og emosjonell tilstand, plager fra fordøyelsen og søvn samt smerter og ømhet i muskler og ledd, i tillegg til de ovennevnte seksuelle symptomene. Dette gir akupunktøren et bilde for hele pasientens tilstand, hvilke elementer som er i ubalanse og hvilke meridianer som må dreneres eller styrkes. Hovedsakelig vil vi bruke punkter på nedre mage, korsrygg og bak på bekkenet. Det settes aldri nåler i noen organer, heller ikke kjønnsorganer.

Behandling

De fleste opplever umiddelbar lindring av symptomer med akupunkturbehandling. Akupunktur er ansett som en skånsom metode. Det tilpasses individuelt slik at hele personens tilstand og den underliggende årsaken er adressert i behandling. På Atlasklinikken anbefaler vi alltid hyppigere behandlinger i begynnelsen av behandlingsforløpet og mindre hyppige behandlinger etter hvert.

De fleste pasienter som kommer til akupunktør for denne plagen, har ofte vært hos fastlegen i forkant og/eller prøvd andre behandlingsformer. Fastlegen har da naturligvis avklart at plagen ikke er relatert til underliggende medisinsk sykdom, og i mange tilfeller konkludert med at plagen er uten kjent årsak. Likevel er det viktig å få avklart dette i forkant av akupunkturbehandling. Akupunktøren vil som regel henvise tilbake til fastlegen skulle ytterligere informasjon dukke opp under behandlingsserien, og våre akupunktører jobber kontinuerlig med tett relasjonsbygging inn mot primærhelsetjenesten.