Impotens, også kjent som ereksjonssvikt eller erektil dysfunksjon, er en tilstand der man ikke er i stand til å oppnå ereksjon eller beholde ereksjonen over lengre tid. Akupunktur er ansett som en skånsom og effektfull metode for å behandle ereksjonssvikt.

Det er flere grader av ereksjonssvikt, fra mild til mer alvorlig der ereksjonssvikten er komplett. Tidligere har man antatt at psykologiske årsaker og aldring har spilt en stor rolle, men i de siste årene har man fått en bedre forståelse av ereksjon og hvilke tilstander som påvirker den. Det er i dag antatt at ereksjonssvikt forekommer i stor grad hos menn med blant annet åreforkalkning og diabetes, eller som bivirkning av medikamenter. Ofte kan det være flere faktorer som ligger til grunn for ereksjonssvikten.

Symptomer

Hovedsymptomet i ereksjonssvikt er manglende eller delvis manglende evne til å få reisning. Det er viktig i diagnostiseringen å finne ut av om årsaken er psykisk eller fysisk. Det er vanlig for en mann å ha en rekke ereksjoner i løpet av natten, og hvis han fremdeles har disse tyder det på at årsaken til ereksjonssvikten er psykisk, for eksempel prestasjonsangst.

Impotens og akupunktur

Ved hjelp av akupunktur kartlegger vi den underliggende årsaken basert på Tradisjonell Kinesisk Medisin og tilhørende diagnostiske verktøy. Vi vil se på andre symptomer som smerter og ømhet i hud og muskler, irritabilitet, utilfredshet, tørste, temperatur, åndedrettsproblemer, søvnproblemer, fordøyelse og hodepine. Hovedsakelig vil vi bruke punkter på nedre mage, korsrygg og bak på bekkenet. Det stikkes aldri nåler i noen organer, heller ikke kjønnsorganer. Ereksjonsproblemer kan for noen være et sensitivt tema. Alle våre akupunktører har taushetsplikt og all informasjon vil bli behandlet konfidensielt som ved alle behandlinger på Atlasklinikken.

Behandling

De fleste opplever umiddelbar lindring av symptomer med akupunkturbehandling. Akupunktur er ansett som en skånsom metode. Det tilpasses individuelt slik at hele personens tilstand og den underliggende årsaken er adressert i behandling. På Atlasklinikken anbefaler vi alltid hyppigere behandlinger i begynnelsen av behandlingsforløpet og mindre hyppige behandlinger etter hvert.

De fleste pasienter som kommer til akupunktør for denne plagen, har ofte vært hos fastlegen i forkant og/eller prøvd andre behandlingsformer. Fastlegen har da naturligvis avklart at plagen ikke er relatert til underliggende medisinsk sykdom, og i mange tilfeller konkludert med at plagen er uten kjent årsak. Likevel er det viktig å få avklart dette i forkant av akupunkturbehandling. Akupunktøren vil som regel henvise tilbake til fastlegen skulle ytterligere informasjon dukke opp under behandlingsserien, og våre akupunktører jobber kontinuerlig med tett relasjonsbygging inn mot primærhelsetjenesten.

Råd og veiledning

Det er flere ting man kan gjøre både for å motvirke og forebygge ereksjonssvikt. For det første er det å anbefale å holde seg i god fysisk form for å sørge for god sirkulasjon i underlivet. Samtidig gjelder det å ikke bruke for trange bukser og for trangt undertøy, da dette kan hindre sirkulasjon. Det er observert høyere forekomst av ereksjonssvikt hos syklister – velg derfor andre mosjonsformer eller seter som ikke lager like mye press som tradisjonelle sykkelseter. Røyking og et høyt alkoholkonsum har lenge vært vist å være store bidragsgivende faktorer i ereksjonssvikt.