Hva er mannens overgangsalder?

Mannlig overgangsalder, også kjent som andropause, er en samling av hormonelle, kroppslige og psykiske forandringer som menn kan erfare gjennom middelalderen og senere. Det er antatt at disse forandringene kommer på grunn av lavere nivåer av mannlige kjønnshormoner, hovedsakelig testosteron,  som kommer med alderen. Mannens overgangsalder er som regel en mye mer langsom prosess enn den kvinnelige.

Det hersker uenighet i de faglige miljøene rundt mannens overgangsalder. Noen mener at det er en naturlig tilstand som følge av aldring, mens andre mener at det er en ubalanse verdig behandling. Den biomedisinske behandlingen består for det meste av testosteronpreparater, som skal erstatte den nedsatte produksjonen av mannlige kjønnshormoner – denne behandlingen er omdiskutert, særlig med tanke på langtidsvirkninger.

Symptomer

Man kan oppleve symptomer på flere områder, både kroppslig og mentalt. De vanligste symptomene er seksuelle symptomer, som redusert forekomst av morgenereksjon, færre seksuelle tanker og sexlyst, samt ereksjonssvikt. De viktigste fysiske symptomene er tap av muskelmasse og muskelstyrke, fysisk skjørhet, redusert utholdenhet og stivhet som hindrer deg i å bøye deg eller sette deg på kne. Psykologiske symptomer inkluderer energiløshet, tristhet og lettere depresjon samt utmattelse.

Selv om slike symptomer svært sjeldent er forbudet med underliggende sykdom, kan det være hensiktsmessig å få avklart hos fastlegen i forkant av akupunkturbehandlingen at symptomene ikke er et tegn på underliggende sykdom, da en akupunktør ikke setter medisinske diagnoser. Skulle pasienten oppsøke akupunktør som førstelinje, vil våre akupunktører, ved behov, og hvis symptomene avviker fra normalen, henvise direkte til fastlegen.

Mannens overgangsalder og akupunktur

Ved hjelp av akupunktur kartlegger vi den underliggende årsaken basert på Tradisjonell Kinesisk Medisin og tilhørende diagnostiske verktøy. Vi ser etter flere symptomer for å danne grunnlag for en akupunktur-diagnose. Dette kan være blant annet temperatur, svette, tørste, humør og emosjonell tilstand, plager fra fordøyelsen og søvn, samt smerter og ømhet i muskler og ledd. Dette gir akupunktøren et bilde av hele din tilstand, hvilke elementer som er i ubalanse og hvilke meridianer som må dreneres eller styrkes.

Akupunktur-diagnoser skiller seg fra skolemedisinske ved at en skolemedisinsk definert sykdom kan gi flere akupunktur-diagnoser. De er svært avhengige av andre symptomer du som pasient har og gir en veiledning for hvordan akupunktøren skal behandle deg. Det er også et uttrykk for hvordan tilstanden din har oppstått og hvilken mekanisme som ligger bak i følge akupunkturens fagspråk.

Behandling

Akupunktur er ansett som en skånsom metode for å lindre mannlige seksuelle plager. Behandlingen tilpasses individuelt slik at hele personens tilstand og den underliggende årsaken er adressert i behandling. På Atlasklinikken anbefaler vi alltid hyppigere behandlinger i begynnelsen av behandlingsforløpet og mindre hyppige behandlinger etter hvert.

Råd og veiledning

Det er mange effekter av trening som virker positivt på denne tilstanden. Styrketrening vil virke positivt på nivået av mannlige kjønnshormoner og motvirke videre tap av beintetthet. I tillegg vil trening bidra til å redusere stress og ha en positiv påvirkning på psyken. Samtidig er det viktig å iverksette tiltak for å redusere stress og vedlikeholde en positiv psyke.

Kostholdsmessig er det flere tiltak som kan vurderes for å bedre helsen. Tradisjonell kinesisk medisin har i årtusener anbefalt en kost bestående av lite animalske produkter, lite alkohol og fet mat, men rik på grove kornprodukter og grønnsaker for optimal helse. Andre viktige prinsipper er at det meste skal varmebehandles i hvert fall noe for å optimalisere fordøyelsen og opptaket av næringsstoffer, samt at alt som inntas skal være så ferskt som mulig.