Urinveisinfeksjon

Urinveisinfeksjon (UVI) er et samlebegrep for infeksjoner som rammer urinrøret (røret fra blæren ut av kroppen), urinlederne (røret som forbinder nyrene med blæren), og selve blæren. Dette skyldes vanligvis en bakterieinfeksjon. UVI rammer kvinner hyppigere enn menn på grunn av anatomiske forskjeller i lengden på urinrøret, og det er derfor lettere for bakteriene å komme inn og få fotfeste i urinveissystemet. Disse bakteriene kan lede til at slimhinnen på innsiden av blæren og rørstrukturene blir betent.

Enkelte opplever å få urinveisinfeksjoner svært hyppig. Å bruke antibiotika hver gang er ikke et godt alternativ på grunn av faren for utviklingen av resistens. Akupunktur har vist god effekt i behandlingen av hyppig tilbakevendende urinveisinfeksjoner.

Symptomer

Bakteriene i slimhinnen gjør blæren irritabel og den kan få sammentrekninger selv om den ikke er full. Slik opplever man at man kan måtte tisse hyppig, men at volumet er sterkt redusert. Det kan også være vondt å tisse, siden urinen vil irritere slimhinnen i urinrøret som også kan være betent. Man kan oppleve en brennende følelse eller en følelse av press og tunghet i hele området rundt blæren. Dette er, som nevnt over, forstyrret vannlating, som smerter eller svie når du tisser.

Kraftigere, vedvarende og mer alvorlige symptomer, som blod i urinen, skal alltid undersøkes av lege.

Akupunktur og urinveisinfeksjon

I behandling kartlegges den underliggende årsaken basert på Tradisjonell Kinesisk Medisin og tilhørende diagnostiske verktøy. Akupunktøren ser etter flere symptomer for å danne grunnlag for en akupunktur-diagnose. Dette kan være blant annet temperatur, svette, tørste, humør og emosjonell tilstand. Også plager i forbindelse med menstruasjon, plager med fordøyelse eller søvn, samt smerter og ømhet i muskler og ledd vurderes. Dette gir akupunktøren et bilde av hele din tilstand, og et utgangspunkt for å velge punktene som best vil hjelpe akkurat deg.

Akupunktur-diagnoser skiller seg fra skolemedisinske diagnoser ved at en skolemedisinsk definert sykdom kan gi flere akupunktur-diagnoser. De avhenger av andre symptomer du som pasient har og gir en veiledning for hvordan akupunktøren skal behandle deg. Det er også et uttrykk for hvordan tilstanden din har oppstått og hvilken mekanisme som ligger bak i følge akupunkturens fagspråk.

Behandling

Akupunktur er ansett som en skånsom og effektfull metode for å behandle plager med vannlating og kan kombineres med vestligmedisinsk behandling slik som antibiotika ved en akutt urinveisinfeksjon. De som er plaget av hyppige urinveisinfeksjoner kan ha nytte av akupunkturbehandling for å styrke immunforsvaret ved å behandle den underliggende ubalansen. Behandlingen tilpasses individuelt slik at hele personens tilstand og den underliggende årsaken er adressert i behandling.  På Atlasklinikken anbefaler vi alltid hyppigere behandlinger i begynnelsen av behandlingsforløpet og mindre hyppige behandlinger etter hvert. Dette gir ofte bedre resultater.

Referanser:

1. Alraek T, Baerheim A. The Effect of Prophylactic Acupuncture Treatment in Women with Recurrent Cystitis: Kidney Patients Fare Better. J. Altern. Complement. Med 2003; 9(5):651-8.