Hva er hetetokter?

Hetetokter er det mest fremtredende symptomet i løpet av kvinnens overgangsalder. Kroppen har en kjernetemperatur som vises ved at den nedre grensen er når kroppen begynner å fryse og skjelve, og den øvre grensen er når kroppen blir varm og begynner å svette. Det er antatt at dette rommet minsker når man ved overgangsalder produserer mindre østrogen. Dette gir en ubalanse i hormonsystemet som igjen gir symptomer som hetetokter. Billedlig sagt så vil spillerommet til kroppstemperaturen gå fra å romme en 10 liters kjele til en 5 liters kjele.

I akupunkturens historie er overgangsalderen å anse som en svært viktig fase av kvinnens fysiologiske utvikling, og noe som gjør kvinnen til en svært vis og klok kvinne. Basert på teorien om at energi kun kan endre form, mener kineserne at når kvinnen stopper å være fruktbar vil denne energien omdannes til visdom. Kvinnene blir derfor høyt verdsatt som kilde til kunnskap etter overgangsalder.

Symptomer

Hetetokter kan komme når som helst og gir normalt en økt varmefølelse i hele kroppen. Følelsen er mest uttalt rundt nakke og hodeområdet, og kan også gi rødhet i huden. Et anfall varer ikke lenge, normalt sett fra rundt 30 sekunder til noen minutter. Det kan også ha følgesymptomer som nattesvette og angst. Man tror at dersom kvinnen får hetetokter før menstruasjon uteblir, vil perioden med hetetokter være kortere. Hetetokter kan vare i mange år. Det er når tilstanden blir langvarig at sjansen øker for at kvinnen i tillegg blir påvirket av stress, angst eller depresjon.

Råd og veiledning

Akupunktur er en skånsom medikamentfri behandlingsform som er ansett som effektiv ved hormonell ubalanse, noe som gjerne er den underliggende årsaken til hetetokter. Tiltak man kan gjøre for å lette hverdagen er for eksempel å bruke sengetøy i naturmaterialer, eksempelvis bomull og silke fordi det absorberer svette bedre enn syntetiske stoffer. Det kan også være lurt å kle seg i lag på lag slik at det er enkelt å kle av seg når symptomene skulle oppstå. Avspenning og nok søvn er viktig, og mange synes yoga og meditasjon kan være nyttig. Husk å drikke mye vann, og unngå kosthold som sterk krydret mat, alkohol og kaffe.

Akupunktur og hetetokter

Ved hjelp av akupunktur kartlegger vi den underliggende årsaken basert på tradisjonell kinesisk medisin og tilhørende diagnostiske verktøy. Vi vil se etter flere symptomer for å danne grunnlag for en akupunkturdiagnose. Det kan være symptomer som tørrhet i hud, muskler og slimhinner. Det kan også være svimmelhet, varme hender og føtter, forstoppelse, ømhet i hud og muskler, hyppig vannlating, øresus, irritabilitet, hjertebank, dårlig hukommelse, kalde hender og føtter, blekt ansikt, hovenhet, tretthet.

Behandling

Mange opplever en umiddelbar lindring av hetetokter ved bruk av akupunktur. Det er mulig å benytte akupunktur både for å få ned hetetoktene akutt, men også for å behandle den underliggende balansen. Ved akutt behandling vil det som regel ikke være behov for mer enn noen få behandlinger, med en umiddelbar effekt på hetetoktene. Vi anbefaler likevel flere behandlinger for å behandle den underliggende ubalansen for å forhindre at hetetoktene kommer tilbake. Og for å støtte kroppen din gjennom de fysiske belastningene som overgangsalderen kan gi. Noen trenger hyppigere og flere behandlinger enn andre. Dette blir det gjort en individuell vurdering på underveis i behandlingsforløpet.