Høyt blodtrykk

Høyt blodtrykk, eller hypertensjon er ikke en sykdom, men en potensiell risikofaktor for utvikling av alvorlige sykdommer. Derfor anses behandling av høyt blodtrykk som en forebyggende behandling. Hodepine og migrene er i noen tilfeller relatert til høyt blodtrykk.

Normalt blodtrykk varierer med store individuelle forskjeller, men grensen for høyt blodtrykk går ved 140/90. 140 er overtrykket mens 90 er undertrykket. Med overtrykket menes det trykket som blodet utøver mot blodåreveggen rett etter et hjerteslag og undertrykket er trykket som kan måles på samme måte rett før et hjerteslag.

Symptomer

Det finnes sjeldent symptomer for denne tilstanden som betyr at den ofte blir oppdaget ved rutinesjekk hos fastlege eller annen primærhelsekontakt. Har du mistanke om høyt blodtrykk anbefales det derfor å undersøke dette hos din fastlege, før en eventuell akupunkturbehandling. Skulle pasienten oppsøke akupunktør som førstelinje, vil våre akupunktører, ved behov, og hvis symptomene avviker fra normalen, enten henvise direkte tilbake til fastlegen, eller konsultere kollegaer på klinikken for å avklare om pasienten bør oppsøke fastlegen sin for å avklare at det ikke foreligger underliggende medisinsk årsak til plagen. Dersom trykket er høyt nok over lang nok tid kan det forekomme hodepine, migrene, svimmelhet og en rekke andre symptomer.

Hvem får høyt blodtrykk?

Det er mange faktorer som avgjør om en person utvikler høyt blodtrykk eller ikke, men man ser ofte nær sammenheng mellom livsstilssykdommer og høyt blodtrykk. Arv er en faktor, men også ulike former for åreforkalkninger, ubalanse i hormoner, diabetes, overvekt og sykdom i nyrene. Stress og psykiske lidelser kan også være en medvirkende årsak til at man utvikler høyt blodtrykk.

Høyt blodtrykk og akupunktur

Høyt blodtrykk kan i kinesisk medisin forårsakes av flere tilstander. Derfor undersøkes folk som har høyt blodtrykk grundig av våre akupunktører. Akupunkturbehandlingen vil rettes mot det akupunktører anser som den underliggende årsaken. Fordi stress kan være en medvirkende årsak til at man utvikler høyt blodtrykk kan akupunktur benyttes som forebyggende lindring av stress.

Råd og veiledning

Det er viktig å mosjonere jevnlig og ha riktig kosthold samt unngå negativt stress. Fysisk aktivitet er prioritert som behandlingsform ved høyt blodtrykk, da især kondisjonstrening på et moderat nivå. Helsedirektoratet anbefaler 30 minutter om dagen med en aktivitet som gjør at du blir varm på ryggen. Det kan være så enkelt som for eksempel å gå i trapper. Yoga og akupunktur er også å anbefale da man ser at spenningen i musklene avtar ved å gjøre slike øvelser som senker pulsen og som fører til at blodtrykket synker.

Atlasklinikken | Akupunktur for menn
Av Step2web As 21 May, 2021
De vanligste plagene menn kan ha i forbindelse med reproduksjon og vannlating er forstørret prostata, prostatitt, erektil dysfunksjon, infertilitet og prematur ejakulasjon. Plager i underlivet kan være et sensitivt tema for mange, og som ved alle behandlinger på Atlasklinikken behandles alle opplysninger konfidensielt.
Atlasklinikken | Akupunktur for kvinner
Av Step2web As 21 May, 2021
Kvinneplager er sykdommer og tilstander som rammer kvinner. Historisk har kvinners plager vært tabubelagt. Først i mer moderne tid har utfordringer i forbindelse med menstruasjon, svangerskap, fødsel og overgangsalderen blitt mer vanlig å snakke om, og det forskes stadig mer på hvordan menn og kvinner er forskjellige.
Atlasklinikken | Søvnproblemer og insomnia
Av Step2web As 21 May, 2021
Søvn er en stor del av livet, og tar opp til en tredjedel av døgnet vårt. Reparasjon og restaurering av kroppens vev er en av de viktige prosessene som skjer under søvn. Dette har konsekvenser for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemet og immunsystemet.
Atlasklinikken | Lavt energinivå
Av Step2web As 21 May, 2021
Akupunkturens hovedfokus er alltid balanse. I forhold til energinivået er det snakk om balanse mellom hvile og aktivitet. Med alle kravene det moderne livet stiller til enkeltindividet er det lett å bli revet med og etterstrebe en urealistisk perfeksjon på for mange områder.
Atlasklinikken | Fordøyelsesproblemer
Av Step2web As 21 May, 2021
Mange sykdommer påvirker fordøyelsessystemet. Noen sykdommer angriper tarmsystemet direkte, mens sykdommer i andre organer kan ha stor påvirkning på næringsopptak. Irritabel tarm syndrom, Morbus Crohn, Ulcerøs kolitt, cøliaki, laktoseintoleranse og andre matallergier er eksempler på sykdommer som går direkte på tarmsystemet.
Atlasklinikken | Triggerpunktakupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Ved triggerpunktakaupunktur vil man identifisere muskelknuter og behandle disse. Akupunktørene ved Atlasklinikken er godt utdannet i denne metoden og har grundig kunnskap om de områdene som er trygge å behandle, og de områdene som man skal holde seg unna for å unngå bivirkninger.
Vis mer