Bihulebetennelse

Bihulebetennelse, også kalt sinusitt er en tilstand hvor det oppstår fortettinger i bihulene på grunn av økt slimproduksjon som kroppen ikke klarer å bli kvitt for egen maskin. Vi skiller på to typer bihulebetennelse, forbigående eller varig.

Det finnes to sett med bihuler som er de som oftest blir affisert, sinus maxillaris og sinus frontalis. Sinus maxillaris ligger rett under øynene, mot nesen. Problemer i denne bihulen gir smerter ved trykk under øyet. Sinus frontalis ligger nederst i pannen, rett over øyehulen. Problemer i sinus frontalis gir ofte smerter ved trykk over øyet, mot midten. I tillegg til smerter, kan det oppstå feber ved bihulebetennelse.

Symptomer

Symptomene i bihulebetennelse er gjerne rennende eller tett nese, hodepine, trykk i hodet, manglende luktesans. Akutt bihulebetennelse kommer gjerne plutselig av en utenforliggende påvirkning som irriterer slimhinnene i nesegangen og bihulene. En mer varig variant vil ha de samme symptomene, men da kan bihulebetennelsen være noe mer utfordrende å behandle. Ved hjelp av akupunktur kartlegger vi den underliggende årsaken basert på tradisjonell kinesisk medisin og tilhørende diagnostiske verktøy.

Det er viktig å vite at overnevnte symptomer kan være tegn på underliggende sykdom, spesielt hvis symptomene er vedvarende og progressive. Det anbefales derfor å få utelukket underliggende sykdom i primærhelsetjenesten i forkant av akupunkturbehandlingen, da gjerne hos fastlege.

Ofte kommer bihulebetennelser i forbindelse med en forkjølelse eller luftveisallergi. Bihuleproblemer som følge av pollen-, støv– eller dyrehår-allergi kommer etter kontakt med allergener, mens høst og vinter er høysesong for bihulebetennelser som ofte kommer etter forkjølelse.

Bihulebetennelse og akupunktur

Det vil det være en større grad av symptomer vi ser etter for å kunne danne grunnlag for en diagnose. I tillegg til de overnevnte vil vi spørre om temperatur, ømhet i hud eller muskler, svette, tørste, irritabilitet, svimmelhet, bitter smak i munnen, følelse av bomull i hodet, smerter i magen, appetitt og dårlig ånde. Alle disse symptomene vil danne grunnlag for hvilket element som er i ubalanse og da hvilken meridian som trenger justering, enten ved å tømmes eller fylles.

Prognose

Prognosen for akutt bihulebetennelse er god, da de tynne, sterile akupunkturnålene raskt vil hjelpe til å åpne de trange hulrommene ved nesen og i pannen. Dette fører til at betennelsen vil bli bedret. Ved langvarige tilstander er det samme effekt, men det tar naturligvis noe lengre tid.

Behandling

Mange opplever en umiddelbar lindring av bihuleproblemet ved bruk av akupunktur. Ofte føler man at det blir lettere å puste gjennom nesen, samt at trykkfølelsen og smertene reduseres. Det er mulig å benytte akupunktur både forebyggende og ved akutt bihulebetennelse.

Ved akutt behandling vil det som regel ikke være behov for mer enn noen få behandlinger og med umiddelbar effekt. Ved kroniske behandlinger må vi naturligvis påregne flere behandlinger. Når symptomene avtar, så er det å anbefale noen flere behandlinger for å styrke immunforsvaret ytterligere og fjerne den underliggende årsaken.

Atlasklinikken | Akupunktur for menn
Av Step2web As 21 May, 2021
De vanligste plagene menn kan ha i forbindelse med reproduksjon og vannlating er forstørret prostata, prostatitt, erektil dysfunksjon, infertilitet og prematur ejakulasjon. Plager i underlivet kan være et sensitivt tema for mange, og som ved alle behandlinger på Atlasklinikken behandles alle opplysninger konfidensielt.
Atlasklinikken | Akupunktur for kvinner
Av Step2web As 21 May, 2021
Kvinneplager er sykdommer og tilstander som rammer kvinner. Historisk har kvinners plager vært tabubelagt. Først i mer moderne tid har utfordringer i forbindelse med menstruasjon, svangerskap, fødsel og overgangsalderen blitt mer vanlig å snakke om, og det forskes stadig mer på hvordan menn og kvinner er forskjellige.
Atlasklinikken | Søvnproblemer og insomnia
Av Step2web As 21 May, 2021
Søvn er en stor del av livet, og tar opp til en tredjedel av døgnet vårt. Reparasjon og restaurering av kroppens vev er en av de viktige prosessene som skjer under søvn. Dette har konsekvenser for nervesystemet, muskel- og skjelettsystemet og immunsystemet.
Atlasklinikken | Lavt energinivå
Av Step2web As 21 May, 2021
Akupunkturens hovedfokus er alltid balanse. I forhold til energinivået er det snakk om balanse mellom hvile og aktivitet. Med alle kravene det moderne livet stiller til enkeltindividet er det lett å bli revet med og etterstrebe en urealistisk perfeksjon på for mange områder.
Atlasklinikken | Fordøyelsesproblemer
Av Step2web As 21 May, 2021
Mange sykdommer påvirker fordøyelsessystemet. Noen sykdommer angriper tarmsystemet direkte, mens sykdommer i andre organer kan ha stor påvirkning på næringsopptak. Irritabel tarm syndrom, Morbus Crohn, Ulcerøs kolitt, cøliaki, laktoseintoleranse og andre matallergier er eksempler på sykdommer som går direkte på tarmsystemet.
Atlasklinikken | Triggerpunktakupunktur
Av Step2web As 21 May, 2021
Ved triggerpunktakaupunktur vil man identifisere muskelknuter og behandle disse. Akupunktørene ved Atlasklinikken er godt utdannet i denne metoden og har grundig kunnskap om de områdene som er trygge å behandle, og de områdene som man skal holde seg unna for å unngå bivirkninger.
Vis mer