Bursitt i kne

I kroppen hvor bindevev er mye i bevegelse er du utrustet med slimposer som demper friksjonen. Slimposene som kalles bursa befinner seg gjerne rundt ledd og lignende. Bursitt betegner en betennelse i en slik slimpose. Betennelsen oppstår vanligvis etter akutte skader eller overbelastning, eller etter langvarig gjentatte belastninger. Personer som jobber mye i knestående stilling, f.eks rørleggere og flisleggere er spesielt utsatt for denne type betennelse på fremsiden av kneet. Personer som løper mye kan bli utsatt for betennelse av slimposen på utsiden av kneet i forbindelse med stramt senedrag (ITB) som kalles «Runner’s Knee» eller «Løper-kne». Se mer om Runner’s knee i fanen under på hjemmesidene våre.

Tilstanden er helt ufarlig og prognosen er god; de fleste blir bra etter noen få behandlinger. Det har vist seg at dette er en tilstand som ofte kommer tilbake. Noe av grunnen til dette kan være at behandlingen fokuserer på symptomer (smerte- og betennelsesdempende medikamenter) og ikke årsaken til at skaden først oppsto. Det er nettopp denne årsaken en kiropraktor eller fysioterapeut er opptatt av, og vil fokusere på å behandle.

Atlasklinikken | Ledd- og korsbåndskader
Av Step2web As 19 Jun, 2021
Symptomene er som regel sterke smerter. Det er faktisk slik at delvis avrivning av et leddbånd ofte gir mer smerter enn full avrivning. Sjokket og den kraftige hevelsen som oppstår er ofte det som gir smerte ved en full avrivelse. Leddbåndskader graderes fra I-III, med grad III som full avrivning som ikke leges av seg selv.
Jumpers Knee
Av Step2web As 18 Jun, 2021
Jumpers knee er irritasjon/betennelse i senen og/eller senefestet rett under kneskålen (patellarsenen). Årsaken til lidelsen er ukjent, men som regel er langvarig overbelastning av senevevet en medvirkende faktor. Patellarsenen kan bli irritert og de sentrale fibrene kan avrives som følge av mye hopping.
Atlasklinikken | Sclatters-syndrom
Av Aleksander Chaibi 07 Jun, 2021
Schlatters syndrom (Osgood-Schlatters sykdom) er en betennelse i festet på patellarsenen. Typiske symptomer er smerte i øvre del av leggbeinet i forbindelse med aktivitet og hos unge i vekstfasen. Schlatters syndrom oppstår ofte hyppig hos unge som er aktive med idretter som fotball, håndball og friidrett.
Atlasklinikken | Runners knee
Av Step2web As 07 Jun, 2021
De fleste plagene pasientene merker er aktivitetsrelaterte smerter svarende til ytre del av lårbenet like ovenfor kneleddet hvor slimposen sitter. Noen ganger kan man ha hevelse fra den betente slimposen i dette området. Ofte vil smertene avta litt etter at man blir varm, men så øker smertene på i etterkant av trening.
Atlasklinikken | Muskelstrekk i kne
Av Step2web As 07 Jun, 2021
Muskelstrekk oppstår oftest hos idrettsutøvere og kan være strekkskader etter tungt muskelarbeid eller skader etter direkte slag mot muskel. Begge tilstander fører til blødning i muskulaturen og det utvikles da en betennelse rundt skaden. Den akutte behandlingen følger PRICE-prinsippet i akuttfasen (Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation).
Atlasklinikken | Meniskskader
Av Aleksander Chaibi 07 Jun, 2021
Skade på menisken består som regel av rifter eller avrivninger i menisken. Meniskskader kan oppstå akutt eller utvikles gradvis. Mindre meniskskader hvor man utfører korrekt opptrening vil som regel lege skaden etter noen uker eller få måneder. Kne som er behandlet med operasjon kan forventes å ha tilnærmet normal funksjon etter 4-6 uker.
Vis mer