Kneplager

Knesmerter utgjør nærmere 1/3 av alle muskel-skjelettplager og er det leddet hvor det rapporteres flest skader hos unge aktive mennesker. Kneskader og ankelskader er blant de vanligste idrettsskadene vi ser sammen med skulder-, nakke– og korsryggplager. I kneleddet finnes ben, brusk, leddhinner, menisker, leddbånd og slimposer. Alle disse strukturene kan forårsake smerte hvis de blir skadet eller betente. Rundt kneleddet er det sener og muskler som alle bidrar til stabilitet av kneet og bevegelse. Knesmerter kan være så mangt, og kan variere i intensitet og type. “Ulyder” og hevelse bidrar til å stille riktig diagnose når det gjelder kneskader. Låsninger i kne kan for eksempel indikere en meniskskade, mens en ”poppe” lyd som oppstår under en skade til kneet kan indikere en skade til leddbånd (sidebånd og/eller korsbånd). Hevelse som kommer <2 timer kan indikere en korsbåndskade med full avrivning, mens en hevelse >24 timer eller tilbakevendende hevelse kan indikere menisk og/eller leddbåndskade.

Hva er kneleddslitasje?

Kneleddslitasje (Artrose) forekommer når leddbrusken blir nedslitt slik at bein gnisser mot hverandre. Det er vanskelig å nøyaktig angi forekomsten av artrose. Det har blant annet sammenheng med den flytende overgangen mellom naturlig aldring og sykdom. Forskning viser at tidligere skade til kneet kan ha en sammenheng med tidligere utvikling av artrose. Samt at noen mennesker kan ha betydelig artroseforandringer på røntgenbilder uten å ha plager. Artrose er mest hyppig fra 45-50 års alderen og oppover. Artrose kan forekomme i alle ledd i kroppen, men er mest vanlig i hofter, knær, nakke, korsrygg og fingerledd.

50% av alle over 70 år har artrose og 10% av alle mellom 25-75 år. Flere kvinner enn menn får artrose, 10:1 forhold. I 2002 hadde 4% av alle uføretrygdede diagnosen artrose i tillegg til at diagnosen utgjorde 6.6% av alle nye uførepensjonister samme år.

Hvorfor oppstår slitasje i knær?

Det er ukjent hvorfor man utvikler artrose, men personer som har hatt langvarige belastninger eller skader på ledd eller leddbånd er spesielt utsatt. Plagene kan også oppstå uten noen form for skade eller overbelastning. Artrose har også ofte sammenheng med økende alder, overvekt og mangel på mosjon. Artrose betegnes som en sykdom når leddforandringer begrenser muligheten til å utføre daglige gjøremål og aktiviteter. Leddbåndskader kan gi artrose ved at leddet blir ustabilt og leddflatene kommer ut av sin naturlige stilling. Dermed slites brusken mer enn normalt. Ekstra benformasjon etter en periode med ustabilitet er kroppens respons på å prøve å stabilisere leddet. Som et resultat av dette blir leddene stive og smertefulle, noe som gjør det vondt og vanskelig å bevege seg. Smerten kan variere veldig i intensitet mye grunnet variasjon i belastning. Å gå opp og ned trapper, statiske posisjoner over lengre tid og belastning over lengre tid er ofte aktiviteter som bidrar til økt smerte.

Behandling av knesmerter

Vi vil undersøke kneet og leddene rundt for å danne seg et helhetlig bilde av skaden og dens opphav.  Kneskader kan komme fra skader i selve kneleddet, feilstillinger i leddene rundt, plattfot, beinlengdeforskjell med mer.

Finner våre terapeuter det nødvendig vil pasienten henvises til MR/RTG/CT og/eller annen spesialistvurdering.  Behandlingen som utføres på Atlasklinikken er konservativ med fokus på helhetlig optimal leddfunksjon og spesifikk trening rettet mot nevromuskulær kontroll.

Hva kan en behandler gjøre?

• Spesifikke leddkorreksjoner for å minske smerte, holde bevegeligheten ved like og bremse slitasje
  • Leddmobilisering
  • Traksjonsbehandling
  • Spesifikk trening med individuell oppfølging for å skape stabilitet rundt leddet, fokus bør rettes mot nevromuskulær kontroll
  • Taping
  • Tøyning for økt bevegelighet, bremse slitasje og øke sirkulasjonen

Hva kan du gjøre selv?

Behandling på Atlasklinikken

Hvis man føler ubehag ved gange i marka eller løpeturer er det lurt å få undersøkt dette hos en av våre terapeuter. Forskning viser at voksne mennesker med kneskader har en mye høyere risiko for å videreutvikle kneleddslitasje (Osteoartritt). Skulle knesmertene resultere i at man ikke kan delta i fysisk aktivitet, er risikoen også stor for at andre lidelser som patellofemoral syndrom, bursitt, runners knee og/eller jumpers knee kan utvikle seg. Forskning viser at knesmerter kan ha negative konsekvenser for funksjonen av musklene som krysser kneleddet og bidrar til dets stabilitet. Derfor er det viktig å få undersøkt en eventuell kneskade hos kiropraktor for å stille diagnose og begynne med riktig behandling. Er det nødvendig med henvisning for videre undersøkelser (f.eks MR/CT/RTG) kan våre kiropraktorer henvise til dette.

Ved akutte skader som i fotball ser vi ofte at muskler har pådratt seg strekk, disse muskelstrekkskadene bør behandles raskt og riktig for å redusere risikoen for tilbakefall. Våre terapeuter har svært god effekt på behandling av kneproblemer og har kunnskapen og erfaringen som skal til for å diagnostisere og behandle skaden riktig.

Resepsjonistene på Atlasklinikken vil kunne komme med klare anbefalinger og er godt opplært i å oppfatte hva som bør iverksettes av behandling, om du skulle være i tvil om hvilke behandling du bør motta. Hvis din terapeut ikke ser fremgang i behandling, vil du henvises videre internt på klinikken. Som tverrfaglig helsesenter, er alle våre terapeuter godt kjent med de ulike kompetansenivåene til de ulike terapeutene.