Bekkenløsning

Smerter i rygg, bekken eller mot symfysen under eller etter graviditet kan være symptomer på bekkenløsning. Under svangerskapet skilles det ut hormoner (relaxin) som gjør at leddbånd i bekkenringen blir elastisk. Hos noen kvinner kan dette oppleves som smertefullt. Smerten er gjerne relatert til belastning og lokalisert til bekkenleddet og skambein. Utstrålende smerte til seteregion og ben er ikke uvanlig, heller ikke kompensasjonssmerter oppover ryggen til nakke- og skulderregionen. Smertene tiltar i løpet av dagen og forverres ved bevegelse/belastning som å gå, stå, snu seg i sengen, løfte og bære. Symptomene lindres ofte ved ro. Noen kan ha vanskeligheter med å bevege seg i det hele tatt, og i ekstreme tilfeller er det faktisk noen som må ty til krykker for å få avlastet tilstrekkelig. I følge en nylig undersøkelse opplever ca. 15% av gravide i Norge en smertefull bekkenløsning.

Bekkenløsning

Symptomene på bekkenløsning

Symptomer på bekkenløsning kan være veldig plagsomt, men det er viktig å være klar over at i de aller fleste tilfellene går plagene over kort tid etter fødsel. Bekkenløsning ligner en kronisk forstuelse og vil bli behandlet med samme forsiktighet på Atlasklinikken. Våre kiropraktorer vil finne nærliggende ledd og muskler med feilfunksjoner. Disse korrigeres på en skånsom måte. Råd, veiledning og øvelser er også en del av behandlingen. Vår kiropraktor vil også henvise deg til andre helsedisipliner som fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje skulle disse behandlingsformene vise seg å kunne lindre dine symptomer.

Ryggsmerter hos gravide | Atlasklinikken
Av Step2web As 20 Jun, 2021
Over 50% av alle kvinner opplever ryggsmerter for første gang i svangerskapet. Årsaken er forandringer i kroppens holdning, da mage og bryster vokser og dette kompenseres med svai i korsrygg og krumning av brystrygg. Økt korsryggsvai gjør at belastning og vekt flyttes bakover på ryggvirvlene og bueleddene, dette kan føre til at området feilbelastes.
Tortikollis | Atlasklinikken
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Tortikollis kjennetegnes som en tilstand der nakken er låst i en skjev stilling, som videre kan gi smerter i nakke, skuldre og hodet. Denne stillingen kan ofte forekomme sammen med ufrivillige, rykkvise nakke – og hodebevegelser. Tilstanden har forskjellige grader, og kan være forbundet med smertefulle muskelsammentrekninger.
Trening av spedbarn på Atlasklinikken
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Det er viktig å ikke stresse barnet gjennom stadiene da muskel- og skjelettsystemet må være klar for å ta neste steg. Kurvene utvikles først når barnet kan krabbe. Å krabbe er motorisk vanskeligere enn å gå og det er derfor viktig at barnekroppen mestrer et steg av gangen, slik at optimal opptrening av koordinasjon og kontroll oppnås.
Behandling for barn på Atlasklinikken
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Barn er svært aktiv under oppveksten og ofte skjer det mindre og større traumer grunnet økt aktivitet, hvor barnet skal utforske nye ting. Dette er selvfølgelig en naturlig del av oppveksten. Fødsel er likevel trolig den mest belastende enkelthendelsen i løpet av et barns liv, og våre terapeuter får ofte inn spedbarn hvor foreldre rapporterer om nedsatt nakkefunksjon, problemer med å snu seg, rulle rundt osv.
Bekkenlåsning hos gravide | Atlasklinikken
Av Step2web As 09 Jun, 2021
Dette er den mest vanlige plagen som gravide oppsøker en kiropraktor for. Ofte blir man fortalt at det er “bekkenløsning”. Faktum er at de fleste ikke får bekkenløsning tidlig i et svangerskap, men at dette som oftest kommer noe senere. Når kroppen begynner å endre form, og vektfordelingen endrer seg; vekten foran øker med voksende mage og bryster.