Dette er den mest vanlige plagen som gravide oppsøker kiropraktor for. Ofte blir man fortalt av fastlege, fysioterapeut o.l. at det er “bekkenløsning”. Faktum er at de fleste ikke får bekkenløsning tidlig i et svangerskap, men at dette som oftest kommer noe senere, når kroppen begynner å endre form, og vektfordelingen endrer seg; vekten foran øker med voksende mage og bryster. Dette gir økt svai til korsrygg og krumning i brystrygg. Bekkenet vil da måtte “vri seg” ut av normal avlastende stilling for å kompensere for dette. En helt normal og bevegelig rygg vil tåle dette, men dersom et bekken har redusert bevegelse vil dette kunne gi problemer og smerter. Smertene kan være lokalt hvor ledd-låsningen befinner seg, eller videre ned i sete eller lår samt noe oppover i korsrygg. Noen kan også oppleve hofte- eller lyskesmerter. Plagene provoseres ofte av å gå, stå, snu seg i sengen, løfte og bære.

Hvordan diagostiserer vår kiropraktor bekkenlåsning

Bekkenlåsning er en tilstand en kiropraktorene på Atlasklinikken ofte ser, diagnostiserer og behandler. Det kreves derimot en meget nøyaktig undersøkelse samt kunnskap for kartlegge slike plager. Kiropraktorer har god kunnskap for å korrigere disse tilstandene. Derfor bør ditt første stoppested for plager under en graviditet være hos kiropraktor. Behandlingen består i å normalisere funksjonen av bekkenet samt øvelser, råd og veiledning. Bekkenet kan også til tider være årsak til problemer videre oppover i systemet som f.eks. brystryggsmerter, smerter i brystkassen, nakke- skuldersmerter og hodepine/migrene.

Vår kiropraktor forklarer viktigheten med behandling

Husk, man kan gå med låsninger i rygg og bekken i lengre tid uten at dette gir symptomer. Dette på samme måte som man går med hull i en tann i mange år før den begynner å verke. Regelmessig sjekk hos kiropraktor under svangerskapet er derfor å anbefale.