Utover i svangerskapet forandrer kroppen seg i stor grad. Magen vokser, svaien i ryggen blir større, vekten øker, krumningen i brystryggen blir større og magemusklene øker i lengde. Dette er bare noen av de mange forandringer som oppstår i løpet av 9 måneder. I tillegg opplever kroppen hormonelle forandringer; det for å klargjøre kroppen til fødsel. Alle disse faktorene kan være med på å gjøre kvinner utsatt for muskel-skjelettplager i svangerskapet. I denne perioden er derfor kroppen avhengig av god funksjon i hele ryggsøylen for å best mulig takle de raskt utviklende og belastende forandringen som skjer i løpet av kort tid.

Hvem opplever muskel- og skjelettplager

I dag er det årlig rundt 60 000 gravide i Norge. Rundt 50% av kvinner som er gravide har kombinerte korsrygg/bekkensmerter mens 20% har kun bekkensmerter/bekkenløsning. Noen ganger blir plagene så ille at det går utover jobben. Blant kvinner i aldersgruppen 20-39 står gravide for 1/3 av alt sykefraværet. Studier viser at smerter i korsrygg og bekken er de vanligste årsakene til sykmelding. Noen få gravide opplever også ubehag i form av hodepine, mens andre kan oppleve smerter i nakke- og skulderregion. Grunnet oppsamling av veske i kroppen i svangerskapet, vil noen få også oppleve ubehag i armer og ben.

Behandling hos kiropraktor på Atlasklinikken

Våre kiropraktorer på Atlasklinikken vil undersøke hver enkelt pasient individuelt og legge opp et tilpasset behandlingsopplegg. Det er viktig å finne årsaken til plagene da dette vil bestemme den rette behandlingsmetoden. Om nødvendig så vil vår kiropraktor involvere andre helsedisipliner i behandlingen. Våre Kiropraktorer jobber i nært samarbeid med flere helsearbeidere som fysioterapeutakupunktørmassør, fastleger og psykologer. Kiropraktorer er primærkontakt i det norske helsevesen og vil derfor være den styrende behandler og koordinere behandlingsopplegget for den gravide.

Disse plagene oppsøker gravide oss for:

Vi har prøvd å liste opp de vanligste plagene gravide oppsøker oss for i sidemenyen på denne siden. Her kan du navigere mellom plager som er organistert i en logisk rekkefølge.

Husk, din kiropraktor er der for å gi deg et godt svangerskap! Kiropraktorene på Atlasklinikken har som målsetning å korrigere funksjonsfeil slik at fødselen skal gå lettere samt følge deg opp gjennom svangerskapet og etter fødselen. Våre kiropraktorer undersøker gjerne også barnet ditt rett etter fødselen for å kartlegge funksjonen i barnets rygg og ledd.

Forskning viser at førstegangsfødende som får kiropraktorbehandling under graviditet opplever en 24 % kortere fødsel og andregangsfødende så mye som 39%. Videre viser forskning at så mange som 84% av gravide pasienter med korsryggsmerter opplever lindring ved kiropraktorbehandling.

Vår kiropraktor forklarer de fysiologiske forandringer som skjer etter graviditeten

Etter en fødsel vil kroppen gradvis gå tilbake til normal tilstand ettersom hormonet relaxin som utvider bekkenringen gradvis normaliserer seg. Mange vil imidlertid oppleve at kroppen ikke fungerer like lett som tidligere. Da kan våre kiropraktorer hjelpe deg i gang igjen! Det er viktig at man er tålmodig de første ukene da kroppen trenger tid til å finne seg selv igjen da magemusklene, rygg- og hoftemusklene og ikke minst musklene i bekkenbunnen har vært utsatt for store påkjenninger og forandringer. Noen uker senere vil man gå inn i en fase hvor musklene trenger trening. Våre kiropraktorer på Atlasklinikken kan gi deg veiledning om hvordan du skal gå frem, og hva du kan bidra med selv.

Når det gjelder vedvarende bekkensmerter etter fødsel, så kan disse også utredes og utbedres av vår kiropraktor. Ofte er det feilfunksjoner i ledd og muskler som kan behandles på en enkel og skånsom måte.