Utover i svangerskapet forandrer kroppen seg mye og raskt. Den voksende magen og økte vekten fører til at korsryggen får økt svai og stabiliteten i bekkenet svekkes. Brystene øker i omfang og vekt, som igjen gir utfordringer i den torakale delen av ryggen. I tillegg opplever kroppen hormonelle forandringer for å klargjøre kroppen til fødsel. Alle disse faktorene kan være med på å gjøre kvinner utsatt for muskel-skjelettplager i svangerskapet. I denne perioden er derfor kroppen avhengig av en sterk muskulatur og god funksjon i hele ryggsøylen for å best mulig takle forandringene.

Hvem opplever muskel- og skjelettplager

I dag er det årlig rundt 60 000 gravide i Norge. Rundt 50% av kvinner som er gravide har kombinerte korsrygg/bekkensmerter, mens 20% har kun bekkensmerter/bekkenløsning. Noen ganger kan plagene bli så ille at det går utover jobben. Blant kvinner i aldersgruppen 20-39 står gravide for 1/3 av alt sykefraværet. Studier viser at smerter i korsrygg og bekken er de vanligste årsakene til sykmelding. Noen få gravide opplever også ubehag i form av hodepine og smerter i nakke- og skulderregion. Grunnet oppsamling av veske i kroppen i svangerskapet, vil noen få også oppleve ubehag i armer og ben/føtter.

Behandling på Atlasklinikken

Våre behandlere vil undersøke hver enkelt pasient individuelt og legge opp et tilpasset behandlingsopplegg. Det er viktig å finne årsaken til plagene da dette vil bestemme den rette behandlingsmetoden. Dersom det skulle være hensiktsmessig, vil våre behandlere involvere andre helsedisipliner i behandlingen for å få best mulig framgang. Behandlingene du får hos oss er svært skånsomme og er IKKE til fare for ditt ufødte barn. I tillegg vil våre kiropraktorer kunne henvise deg videre til annen undersøkelse eller til spesialist dersom det skulle være nødvendig. Vi har et godt samarbeid med både leger og jordmødre i nærmiljøet og vil kunne koordinere med dem for å komme fram til det beste opplegget for deg.

Disse plagene oppsøker gravide oss for

De vanligste plagene som vi opplever kommer til klinikken er listet opp på sidemenyen til høyre. Din behandler er der for å hjelpe deg oppleve et godt svangerskap. Behandlerene ved Atlasklinikken har som målsetning å rette opp i funksjonsfeil og gi god veiledning slik at både svangerskapet og fødselen skal foregå på enklest mulig måte. Vi vil også etterstrebe å følge deg tett opp gjennom hele perioden. Etter fødselen kan det også være hensiktsmessig å komme inn for sjekk av både mor og barn. Fødselen er noe av det mest omfattende fysiske påkjenningen man går igjennom og det er ikke uvanlig at begge kan få utfordringer i ettertid. Ved å få fanget dette opp tidlig vil gjøre det lettere for begge i tiden framover.

Forskning viser at førstegangsfødende som får kiropraktorbehandling under graviditet opplever 24 % raskere fødsel og andregangsfødende så mye som 39%. Videre viser forskning at så mange som 84% av gravide pasienter med korsryggsmerter opplever lindring kiropraktorbehandling.

Vår behandlere forklarer de fysiologiske endringene som skjer både under og etter graviditeten, og hvilke tiltak du kan gjøre for å forhindre at disse endringene fører til langvarige plager.

Etter en fødsel vil kroppen gradvis komme tilbake til normal tilstand etterhvert som hormonene gradvis normaliserer seg. Noen hormoner sørger blant annet for at leddbånd i bekkenet (og hele kroppen for øvrig) blir mer tøyelig. Dette er for å skape mer bevegelse i bekkenet som vil gjøre det lettere for babyen å passere.  Mange vil imidlertid oppleve at kroppen ikke fungerer på samme måte som tidligere etter fødselen. Det er viktig at man er tålmodig de første ukene da kroppen trenger tid til å finne seg selv igjen da magemusklene, rygg- og hoftemusklene, og ikke minst musklene i bekkenbunnen, har vært utsatt for store påkjenninger og forandringer. 4-6 uker senere vil man gå inn i en fase hvor musklene trenger aktivering for å gjennopprette stabiliteten rundt leddene. Våre behandlere på Atlasklinikken vil kunne gi deg veiledning om hvordan du skal gå frem, og hva du kan bidra med selv. Vi er i tillegg godt utdannet til å gi deg et opptreningsprogram for å få tilbake styrke og tidligere aktivitetsnivå om du skulle ønske dette etter noen måneder.