Behandling av graviditetsplager

Gravide og barn

De fleste gravide opplever å få vondt i rygg eller bekken i løpet av svangerskapet. Dette skyldes de mange endringene i kroppen som oppstår i løpet av 40 ukers svangerskap. Vekten øker, tyngdepuktet forflytter seg framover i bekkenet, brystene blir større og leddbånd blir etter hvert også slakkere. De mister kontrollen over kjernemuskulaturen grunnet volumet i magen og dermed ryker også noe av stabiliteten i rygg og bekken. Bekkenløsning, som er den mest kjente plagen blant gravide, blir ofte forvirret med bekkenlåsning. Men der den ene forårsakes av den mykgjørende effekten av relaxin hormonet som produseres siste trimester, er det langt mer vanlig å plages av det siste tatt i betraktning alle førnevnte forandringer. Andre plager som ofte blir hyppigere gjennom graviditeten inkluderer korsryggsmerte, hodepine og nakke- og skulderplager. Smertebildet varierer, men mange føler at det går utover jobb og dagligdagse aktiviteter, og har behov for behandling og veiledning. Manuell behandling hos kiropraktor, osteopat, fysioterapeut eller akupunktør er blitt stadig mer populært.

Behandling av barn har også blitt tiltakende de siste tiårene. En økning i kroniske barnesykdommer er en av årsakene til at foreldre i dag søker andre typer behandlingsmetoder for barna deres enn tradisjonell medisinsk behandling, og flere av disse har vist seg bedre når det gjelder lidelser som nakkesmerter, hodepine, kolikk, KISS syndrom, tortikollis av ukjent årsak. Terapeutene ved Atlasklinikken har lang erfaring med å behandle barn og gravide. Vi samarbeider på tvers av fagretningene og finner den behandlingen som passer best for enten mor eller barn. Dersom det skulle bli behov for videre undersøkelse hos spesialist, har våre kiropraktorer mulighet til å henvise videre til det. Behandlingen for barn er for øvrig svært skånsom og ikke sammenlignbar med manuell behandling for voksne.

Behandling for gravide

Rundt 50% av kvinner som er gravide har kombinerte korsrygg/ bekkensmerter, mens 20% har kun bekkensmerter/ bekkenløsning. Noen ganger kan plagene bli så ille at det går utover jobben. Blant kvinner i aldersgruppen 20-39 står gravide for 1/3 av alt sykefraværet. Studier viser at smerter i korsrygg og bekken er de vanligste årsakene til sykmelding. Noen få gravide opplever også ubehag i form av hodepine og smerter i nakke- og skulderregion. Grunnet oppsamling av veske i kroppen i svangerskapet, vil noen få også oppleve ubehag i armer og ben/føtter.

Hvem opplever muskel- og skjelettplager?

Våre behandlere vil undersøke hver enkelt pasient individuelt og legge opp et tilpasset behandlingsopplegg. Det er viktig å finne årsaken til plagene da dette vil bestemme den rette behandlingsmetoden. Dersom det skulle være hensiktsmessig, vil våre behandlere involvere andre helsedisipliner i behandlingen for å få best mulig framgang. Behandlingene du får hos oss er svært skånsomme og er IKKE til fare for ditt ufødte barn. I tillegg vil våre kiropraktorer kunne henvise deg videre til annen undersøkelse eller til spesialist dersom det skulle være nødvendig. Vi har et godt samarbeid med både leger og jordmødre i nærmiljøet og vil kunne koordinere med dem for å komme fram til det beste opplegget for deg.

Gravide og barn

Behandling på Atlasklinikken

Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter, og vi tilbyr i dag kiropraktikk, akupunktur, osteopati, fysioterapi, massasje. For å gi pasienten best mulig behandling vil vi alltid tilstrebe å finne den rette behandlingsformen for nettopp din plage. Alle våre terapeuter er godt kjent med de ulike kompetansenivåene til terapeutene, i tillegg til at resepsjonistene er godt opplært til å oppfatte hvilken behandling som bør iverksettes. Responderer ikke pasienten som forventet, vil terapeutene raskt kunne se om man har behov for annen behandlingsform internt eller annen tilleggsbehandling.