En låsning kan defineres som nedsatt funksjon i bevegelsesapparatet og nervesystemet hvor feilfunksjoner har oppstått. Dette skyldes en dysfunksjon i spinalrefleksene i ryggraden. Dette fører til at nervene får for lite aktivitet og for lite næring i form av oksygen og Glucose (sukker) og blir såkalt usunne. Man kommer da inn i en ond sirkel som bør brytes så raskt som mulig. Dette kan våre kiropraktorer hjelpe deg med.

Vår kiropraktor forklarer symptomer på låsning i rygg

Smerten som oppstår ved en irritasjon kommer fra nociseptorer (smertefibre/C-fibre) i og rundt det skadete området. Symptomene kan variere fra lokal ømhet, skarp smerte til intens smerte som noen ganger kan stråle ned i bena. En spesifikk og skånsom ledd-korreksjon hos en av kiropraktorene på Atlasklinikken vil stimulere raskere fibre (A-alpha) i ryggen som igjen vil overdøve og lindre ryggsmertene eller bekkensmerter.

Vår kiropraktor forklarer hvordan en låsning påvirker dine smerter

Det er viktig å forstå at ca 75% av alle smertefibre går rett til hjernestammen og følelsessenteret i hjernen, og at bare 25% av disse smertefibrene har forbindelse med det somatosensoriske apparatet som vi finner i hud, muskler, skjelett, ledd, organer og hjerte og karsystemet som vi kjenner som smerte i kroppen. Det er nettopp dette som forklarer hvorfor det er mulig å ha nedsatt funksjon og låsninger i ryggvirvler uten å føle noe ubehag. Vi kan derfor ikke alltid fokusere på smerte når man skal evaluere helsen, men må se ryggen og nervesystemet i en sammenheng.

Faktisk er det ofte slik at smerte er noe av det siste som kommer i en skadesituasjon, men heldigvis noe av det første som også forsvinner. En av våre kiropraktorer på Atlasklinikken vil raskt finne ut om du har ledd-låsninger i rygg som forårsaker smertene og iverksette behandling om nødvendig. Man skal huske at latente låsninger i verste fall kan resultere i skader som isjias og prolaps. Dette gjøres ved at vår kiropraktor gjennomfører en grundig undersøkelse med spesial testing og neurologisk undersøkelse om nødvendig.