Kneleddslitasje (Artrose) forekommer når leddbrusken blir nedslitt slik at bein gnisser mot hverandre. Det er vanskelig å nøyaktig angi forekomsten av artrose. Det har blant annet sammenheng med den flytende overgangen mellom naturlig aldring og sykdom. Forskning viser at tidligere skade til kneet kan ha en sammenheng med tidligere utvikling av artrose. Samt at noen mennesker kan ha betydelig artroseforandringer på røntgenbilder uten å ha plager. Artrose er mest hyppig fra 45-50 års alderen og oppover. Artrose kan forekomme i alle ledd i kroppen, men er mest vanlig i hofter, knær, nakke, korsrygg og fingerledd.

Hvem får kneleddslitasje?

50% av alle over 70 år har artrose og 10% av alle mellom 25-75 år.  Flere kvinner enn menn får artrose, 10:1 forhold. I 2002 hadde 4% av alle uføretrygdede diagnosen artrose i tillegg til at diagnosen utgjorde 6.6% av alle nye uførepensjonister samme år.

Atlasklinikken forklarer hvorfor man får slitasje i knær

Det er ukjent hvorfor man utvikler artrose, men personer som har hatt langvarige belastninger eller skader på ledd eller leddbånd er spesielt utsatt. Plagene kan også oppstå uten noen form for skade eller overbelastning. Artrose har også ofte sammenheng med økende alder, overvekt og mangel på mosjon. Artrose betegnes som en sykdom når leddforandringer begrenser muligheten til å utføre daglige gjøremål og aktiviteter. Leddbåndskader kan gi artrose ved at leddet blir ustabilt og leddflatene kommer ut av sin naturlige stilling. Dermed slites brusken mer enn normalt. Ekstra benformasjon etter en periode med ustabilitet er kroppens respons på å prøve å stabilisere leddet. Som et resultat av dette blir leddene stive og smertefulle, noe som gjør det vondt og vanskelig å bevege seg. Smerten kan variere veldig i intensitet mye grunnet variasjon i belastning. Å gå opp og ned trapper, statiske posisjoner over lengre tid og belastning over lengre tid er ofte aktiviteter som bidrar til økt smerte.

Behandling Atlasklinikken

Våre kiropraktorer har kunnskapen til å diagnostisere deg og kan ved behov henvise til røntgenundersøkelser for å bekrefte mistanke om artrose. Behandlingen på Atlasklinikken fokuserer på smertelindring samt øke bevegelse i kneledd. Fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje kan også være alternative behandlingsformer som kan lindre dine smerter, vi vil følgelig finne den beste behandlingsformen for deg.