Undersøkelse på Atlasklinikken

Behandling av knesmerter

Våre kiropraktorer  vil undersøke kneet og leddene rundt for å danne seg et helhetlig bilde av skaden og dens opphav. Kiropraktorer kan deretter stille diagnose. Kneskader kan komme fra skader i selve kneleddet, feilstillinger i leddene rundt, plattfot, beinlengdeforskjell med mer.

Finner våre kiropraktorer det nødvendig vil pasienten henvises til MR/RTG/CT og/eller annen spesialistvurdering. Som primærkontakt dekkes dette av folketrygden på lik linje som ved henvisning fra lege. Behandlingen som utføres på Atlasklinikken er konservativ med fokus på helhetlig optimal leddfunksjon og spesifikk trening rettet mot nevromuskulær kontroll og man vil henvise videre til fysioterapeut, osteopat, akupunktør eller massør hvis dette vil gi raskere resultat.

Behandling hos kiropraktor:

• Spesifikke leddkorreksjoner for å minske smerte, holde bevegeligheten ved like og bremse slitasje
  • Leddmobilisering
  • Traksjonsbehandling
  • Spesifikk trening med individuell oppfølging for å skape stabilitet rundt leddet, fokus bør rettes mot nevromuskulær kontroll
  • Taping
  • Tøyning for økt bevegelighet, bremse slitasje og øke sirkulasjonen

Vår kiropraktor forteller hva man kan gjøre selv?

• PRICE-prinsippet (Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation)
  • Hvile
  • Riktig egentrening/mosjon
  • Vektreduksjon ved overvekt
  • Medikamenter – smertestillende medisiner som Paracetamol og Ibux er førstevalg, videre medisinering bør gjennomføres i samråd med lege
  • Vurdere bytte av treningssko
  • Gå med staver i marka, staver reduserer vektbelastningen på knær
  • God og stabil sekk som sitter tett inntil kroppen for å unngå ubalanse og feilbelastning

Les hele artikkelen om hva du kan gjøre selv ved akutte smerter her.