For å gå i dybden på plager relatert til kneet, sjekk menyen til høyre.

Knesmerter utgjør nærmere 1/3 av alle muskel-skjelettplager og er det leddet hvor det rapporteres flest skader hos unge aktive mennesker. Kneskader og ankelskader er blant de vanligste idrettsskadene vi ser sammen med skulder-, nakke– og korsryggplager. I kneleddet finnes ben, brusk, leddhinner, menisker, leddbånd og slimposer. Alle disse strukturene kan forårsake smerte hvis de blir skadet eller betente. Rundt kneleddet er det sener og muskler som alle bidrar til stabilitet av kneet og bevegelse. Knesmerter kan være så mangt, og kan variere i intensitet og type. “Ulyder” og hevelse bidrar til å stille riktig diagnose når det gjelder kneskader. Låsninger i kne kan for eksempel indikere en meniskskade, mens en ”poppe” lyd som oppstår under en skade til kneet kan indikere en skade til leddbånd (sidebånd og/eller korsbånd). Hevelse som kommer <2 timer kan indikere en korsbåndskade med full avrivning, mens en hevelse >24 timer eller tilbakevendende hevelse kan indikere menisk og/eller leddbåndskade.

Behandling på Atlasklinikken

Hvis man føler ubehag ved gange i marka eller løpeturer er det lurt å få undersøkt dette hos en av våre terapeuter. Forskning viser at voksne mennesker med kneskader har en mye høyere risiko for å videreutvikle kneleddslitasje (Osteoartritt). Skulle knesmertene resultere i at man ikke kan delta i fysisk aktivitet, er risikoen også stor for at andre lidelser som patellofemoral syndrom, bursitt, runners knee og/eller jumpers knee kan utvikle seg. Forskning viser at knesmerter kan ha negative konsekvenser for funksjonen av musklene som krysser kneleddet og bidrar til dets stabilitet. Derfor er det viktig å få undersøkt en eventuell kneskade hos kiropraktor for å stille diagnose og begynne med riktig behandling. Er det nødvendig med henvisning for videre undersøkelser (f.eks MR/CT/RTG) kan våre kiropraktorer henvise til dette.

Ved akutte skader som i fotball ser vi ofte at muskler har pådratt seg strekk, disse muskelstrekkskadene bør behandles raskt og riktig for å redusere risikoen for tilbakefall. Våre kiropraktorer har svært god effekt på behandling av kneproblemer og har kunnskapen og erfaringen som skal til for å diagnostisere og behandle skaden riktig. Våre akupunktører, osteopater, massører og fysioterapeuter har også kompetanse på en rekke kneplager og kan oppsøkes uavhengig og hvis resultater uteblir ved kiropraktisk behandling. Kneplager kan også behandles ved hjelp av trykkbølgebehandling.

Resepsjonistene på Atlasklinikken vil kunne komme med klare anbefalinger og er godt opplært i å oppfatte hva som bør iverksettes av behandling, om du skulle være i tvil om hvilke behandling du bør motta. Hvis din terapeut ikke ser fremgang i behandling, vil du henvises videre internt på klinikken. Som tverrfaglig helsesenter, er alle våre terapeuter godt kjent med de ulike kompetansenivåene til de ulike terapeutene.