Hoftesmerter og lyskesmerter

Hofte- og lyskeplager

Hofteleddet består av hofteskål, som er en del av bekkenbeinet, samt lårbeinets (femur) hoftekule. Både hofteskålen og hoftekulen er «kledd» med glatt brusk som sikrer at bevegelser foregår med minst mulig friksjon og motstand i leddets bevegelser. Muskel- og skjelettlidelser er svært utbredt og kan medføre betydelige smerter. Smerter i hoften kan være svært plagsomt og kan gi store problemer med å fungere i daglig- og i arbeidsliv, som igjen vil redusere livskvaliteten. Over 40% av sykefraværet i Norge skyldes plager i muskler og/eller skjelett. Til sammen koster dette samfunnet rundt 72 milliarder årlig. Hoftesmerter kan forekomme i alle aldersgrupper, men hofteslitasje og refererte smerter er ofte plager som er forbundet med økende alder. Muskelbetennelser og lyskesmerter forekommer hyppigst hos yngre mennesker og kan ofte være relatert til trening og idrett.

Årsaker til hoftesmerte

Årsaken til hoftesmerter er ofte svært sammensatt og alle områder rundt hofteleddet må derfor vurderes nøye for å finne den egentlige årsaken til plagene. Skjevt eller stivt bekken er langt vanligere enn det folk tror og kan være en medvirkende årsak til hoftesmerter. Det kan også bidra til akselererte slitasjeforandringer i hofteleddet. Leddlåsninger i korsrygg og/eller bekkenledd og stram muskulatur rundt hoften og bekkenet kan videre resultere i benlengdeforskjell som over tid kan bidra til å feilbelaste/overbelaste strukturene i hofte og gi smerter. Når bekkenet ikke fungerer normalt kan dette forårsake smerter i rygg, sete, lysk, hofter samt stråling ut i bena. Nedsatt funksjon i bekkenet vil ofte gi smerter i baksiden, utsiden og fremsiden av hoften, samt noen ganger utstrålende smerter til lyske og utside/bakside av lår på samme side. Samtidig vil ofte smerten fremprovoseres av belastning som ved gange og sitting noe som får mange pasienter til å tenke at hofteleddet må være primærårsaken til plagene.

Hofteslitasje (artrose)

Hofteslitasje (artrose) er en annen vanlig årsak hos eldre som oppstår når brusk i hofteleddet reduseres grunnet langvarig feilbelastning. Sekundære årsaker til hofteslitasje kan komme som følge av andre hoftelidelser som for eksempel inflammatoriske leddsykdommer, medfødte plager (hoftedysplasi etc) og infeksjoner. Smerter og stivhet i hofte om morgningen og ved belastning er da vanlig og svært funksjonshemmende. Nedsatt bevegelighet i hofteleddene kan også være assosiert med muskelbetennelse og triggerpunkter i omkringliggende muskler og sener. En grundig sykehistorie og undersøkelse er derfor nødvendig for å finne årsaken til plagene.

Årsaker til hofteslitasje

Hofteslitasje blir også noen ganger kalt coxartrose. Slitasjeforandringer forekommer hyppigst i hofteleddet av alle ledd i kroppen. Slitasjegikt er en nedbrytende tilstand som ødelegger og bryter ned leddet og leddbrusken. I starten er det leddbrusken som sakte brystes ned. Den glatte overflaten som er mellom hofteskåla og lårbeinets hoftekule vil etter hvert bli ujevn. Ved gange oppstår «gnisninger» i leddet, noe som ofte medfører smerter. Etter hvert vil det bli forkalkninger i og rundt leddet, bevegeligheten blir dårligere og leddet blir gradvis stivere. Mange pasienter vil ofte merke nedsatt bevegelighet og smerter når de sitter med hoften bøyd, bøyer knærne opp mot magen og når de vrir hoften innover og utover. Dette er fordi disse bevegelsene ofte vil irritere bløtvev og brusk i området som sender smertesignaler til hjernen.

Symptomer

Disse plagene varierer i intensitet og lokasjon samt at de også kan være vær betinget. Noen pasienter kan med andre ord oppleveen forandring eller forverring i smertene ved endringer i værforhold. Smertene er ofte verst om morgenen og mange merker ofte plager i starten og slutten av en aktivitet. Gange er ofte noe som plager pasienter med hofteslitasje og dette vil ofte føre til nedsatt livskvalitet. Hos eldre ser man ofte slitasjeforandringer på røntgenbilder, men bare en liten andel av disse pasientene har symptomer. Altså, slitasjegikt påvist på røntgen er ikke ensbetydende med store plager eller plager i det hele tatt. 90 % av pasientene over 65 år som klager over hoftesmerter, har slitasje i hofteleddet.

Hofteslitasje

Behandling av hoftesmerter

Våre behandlere vil i første omgang lokalisere og diagnostisere problemet. Dette gjøres ved en grundig samtale med pasienten med påfølgende fysisk undersøkelse og evt. henvisning til MRI og/eller røntgenundersøkelser om nødvendig. Når undersøkelsene er gjort vil behandleren identifisere sted og årsak til smerten, for så å sette en riktig diagnose.

Behandler søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, fremme generell helse og gi økt livskvalitet. Vi anvender hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem, disse inkluderer:

• Spesifikke leddkorreksjoner
  • Mobiliserende leddbehandling
  • Tøyninger
  • Muskulære teknikker
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Atlasklinikken er et tverrfaglig helsesenter og har terapeuter som vil kunne bistå i sine fagfelt for å raskest mulig gi deg de resultatene du ønsker for dine hofteplager.