Årsaken til hoftesmerter er ofte svært sammensatt og alle områder rundt hofteleddet må derfor vurderes nøye av kiropraktor for å finne den egentlige årsaken til plagene. Skjevt eller stivt bekken er langt vanligere enn det folk tror og kan være en medvirkende årsak til hoftesmerter. Ledd-låsninger og stram muskulatur i bekkenet kan videre resultere i benlengdeforskjell som over tid kan bidra til å feilbelaste strukturene i hofte og gi smerter. Når bekkenet ikke fungerer normalt kan dette forårsake smerter i rygg, sete, lysk, hofter samt stråling ut i bena.

Hofteslitasje (artrose) er en annen vanlig årsak hos eldre som oppstår når brusk i hofteleddet reduseres grunnet langvarig feilbelastning. Smerter og stivhet i hofte om morgningen og ved belastning er da vanlig og svært funksjonshemmende. Nedsatt bevegelighet i hofteleddene kan også være assosiert med muskelbetennelse og triggerpunkter i omkringliggende muskler og sener.

Vår kiropraktor forteller om undersøkelsen og behandling av hoftesmerter

Våre kiropraktorer vil undersøke deg grundig og finne årsaken til dine smerter før behandling blir iverksatt for å normalisere funksjonen og avlaste smertene i hofter. I tillegg vil våre terapeuter på Atlasklinikken gi råd og veiledning, samt gi øvelser for å bedre kroppsholdning. Atlasklinikken består av et tverrfaglig helseteam bestående av kiropraktor, osteopat, fysioterapeutakupunktør og massør og kiropraktoren vil henvise deg til andre behandlere skulle effekten av behandlingen være bedre der.