Årsaken til hoftesmerter er ofte svært sammensatt og alle områder rundt hofteleddet må derfor vurderes nøye for å finne den egentlige årsaken til plagene. Skjevt eller stivt bekken er langt vanligere enn det folk tror og kan være en medvirkende årsak til hoftesmerter. Ledd-låsninger i korsrygg og/eller bekkenledd og stram muskulatur rundt hoften og bekkenet kan videre resultere i benlengdeforskjell som over tid kan bidra til å feilbelaste strukturene i hofte og gi smerter. Når bekkenet ikke fungerer normalt kan dette forårsake smerter i rygg, sete, lysk, hofter samt stråling ut i bena. Nedsatt funksjon i bekkenet vil ofte gi smerter i baksiden, utsiden og fremsiden av hoften, samt noen ganger utstrålende smerter til lyske og utside/bakside av lår på samme side. Samtidig vil ofte smerten fremprovoseres av belastning som ved gange og sitting noe som får mange pasienter til å tenke at hofteleddet må være primærårsaken til plagene.

Hofteslitasje (artrose) er en annen vanlig årsak hos eldre som oppstår når brusk i hofteleddet reduseres grunnet langvarig feilbelastning. Sekundære årsaker til hofteslitasje kan komme som følge av andre hoftelidelser som for eksempel inflammatoriske leddsykdommer, medfødte plager (hoftedysplasi etc) og infeksjoner. Smerter og stivhet i hofte om morgningen og ved belastning er da vanlig og svært funksjonshemmende. Nedsatt bevegelighet i hofteleddene kan også være assosiert med muskelbetennelse og triggerpunkter i omkringliggende muskler og sener. En grundig sykehistorie og undersøkelse er derfor nødvendig for å finne årsaken til plagene.

Undersøkelse og behandling av hoftesmerter

Våre kiropraktorer vil undersøke deg grundig og finne årsaken til dine smerter før behandling blir iverksatt for å normalisere funksjonen og avlaste smertene i hofter. I tillegg vil vi gi råd og veiledning, samt gi øvelser for å bedre kroppsholdning. Atlasklinikken består av et tverrfaglig helseteam bestående av kiropraktor, osteopat, fysioterapeut, akupunktør og massør, og kiropraktoren vil henvise deg til andre behandlere skulle effekten av behandlingen være bedre der. Kiropraktorene ved Atlasklinikken er primærkontakter og har henvisning- og sykemeldingsrett, det vil si at de kan henvise til videre undersøkelser som for eksempel MR, CT, Røntgen og Ultralyd og sykemelde. Kiropraktorer kan også henvise videre til spesialisthelsetjenesten.